مهارت نه گفتن چطور زندگی ما را بهتر می‌کند؟

چند بار تا به حال باید در موقعیتی «نه» می‌گفتید و نتوانستید؟ چقدر پیش آمده است که خلاف میل درونیتان کاری را که می‌توانستید با یک «نه» گفتن بر عهده نگیرید به اجبار انجام داده‌اید؟ آیا شما هم از «نه» نگفتن آسیب دیده‌اید؟
مهارت نه گفتن چطور زندگی ما را بهتر می‌کند؟
کد خبر : ۵۶۴۳۶

«نه» گفتن یک مهارت است. نه اینکه برای هر درخواستی رویمان را سفت کنیم و مخالفت خود را ابراز کرده و کاری را بر عهده نگیریم، اما خیلی وقت‌ها موقعیت انجام کاری را نداریم، ولی به دلیل اینکه نمی‌توانیم روی فرد مقابل را زمین بیندازیم خودمان را دچار مشکل کرده و «بله» می‌گوییم! شاید هم کوهی از کار داشته باشیم، اما به دلیل ترس‌های مختلف جرات این را نداریم که «نه» بگوییم! اینکه نتوانیم «نه» بگوییم دلایل مختلفی دارد که همه آن‌ها قابل رفع است فقط باید بخواهیم!

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به طور واضح و شفاف نمی‌توانید «نه» بگویید و با یک کلمه قال قضیه را بکنید یا اینکه اگر بخواهید خیلی رک «نه» بگویید ممکن است زشت به نظر برسد بهتر است از جملات دیگری کمک بگیرید و مطمئن باشید که منظور و هدف شما را می‌رسانند. شنونده‌ای که با بیان این عبارات هم بخواهد همچنان به شما اصرار کند تا نظرتان تغییر کند خیلی بی منطق است!

شفاف و صادق باشید: اگر به هیچ عنوان دلتان نمی‌خواهد آن کار را انجام بدهید بهتر است خیلی صریح مخالفت خودتان را ابراز کنید البته کاملا مودبانه و با احترام! نه، ممنونم! کار من نیست موفق باشی! ممنونم، ولی نمی‌خواهم! این موارد راه را برای او باز خواهد کرد که به سراغ فرد دیگری برود و لطفا احساساتی نشوید و نظرتان را تغییر ندهید!

دروغ نگویید!: برای اینکه دل مخاطبتان را نشکنید هرگز رو به دروغ نیاورید! نه برای اینکه دروغ گفتن کاری غیر اخلاقی است، بلکه برای اینکه ممکن است درخواست کننده بخواهد راهی پیدا کند که شما از «نه» گفتن فارغ شوید و آنوقت اوضاع سخت‌تر خواهد شد!
بهانه تراشی ممنوع!: اینکه شما بگویید حالتان خوب نیست، حوصله ندارید، فرزندتان کلاس دارد، مادرتان پیش شماست یا انواع و اقسام بهانه‌های مختلف که می‌تواند برای شما رهایی بخش باشد همیشه هم جوابگو نیست! ممکن است درخواست کننده روز دیگری به سراغ شما بیاید! آنوقت هم می‌خواهید بهانه بیاورید؟! اگر حرف دل شما «نه» است باید حرف زبانتان هم کاملا آشکار این را بگوید!
زمان را هدر ندهید!: ممکن است برای اینکه بخواهید جواب «نه» را آشکار ندهید کلا جواب ندهید! یا دیرتر به جواب دادن بپردازید. مساله این است که درخواست به قوت خود باقی است، اثرات استرسی آن هم بر روح و روان شما مشهود خواهد بود، پس دل و زبان را یک‌دله کنید و بدون اینکه وقت را هدر بدهید و فرد را بلاتکلیف بگذارید این قورباغه را قورت داده و «نه» بگویید!


نه نگویید!: لازم نیست همیشه «نه» را واضح بگویید در حالی که توانش را ندارید و فشار زیادی متحمل می‌شوید! دلیلی هم ندارد که بله بگویید. بهتر است جملات جایگزین انتخاب کنید که معنی آن قاطعانه «نه» باشد! جملاتی مثل: فعلا فرصت انجام این کار را ندارم. علاقه‌ای به بیرون رفتن ندارم! خوشحال می‌شدم که با شما باشم، اما متاسفانه باید «نه» بگویم! این عبارات را خوب نگاه کنید، بنابه نوع درخواست، امکان اینکه جملات مشابهی از این دست بگویید زیاد است!

این موارد را خوب خواندید؟ موقعیت‌های زیادی در زندگی پیش می‌آید که لازم است «نه» بگویید تا خودتان را از آسیب حفظ کنید. پس فکر نکنید باید همه را از خود راضی نگه دارید. کسی که درخواست کاری را می‌کند حتما با خودش احتمال اینکه جواب منفی را بشنود هم دارد! پس شما هم درگیر احساسات نشوید و وقتی باید «نه» بگویید این کار را انجام بدهید. ممکن است در ابتدا برایتان سخت باشد، اما کم کم قوی خواهید شد!

 

منبع:راهنماتو

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر