از خواص جادویی سماق خبر دارید؟!

اگر تا به امروز سماق را فقط کنار کباب به عنوان چاشنی جذاب می‌شناختید توصیه می‌کنم دیدگاهتان را عوض کنید! این ادویه‌ی فوق‌العاده که خواص جادویی‌اش کمتر برای همه شناخته شده است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تا از این مظلومیت رها شده و هرآنچه در آستین دارد رو کند!
از خواص جادویی سماق خبر دارید؟!
کد خبر : ۵۶۶۵۴

اگر شما هم دوست دارید بیشتر با سماق آشنا شوید و بدانید چه کارهای خوبی بلد است انجام بدهد این مقاله را تا انتها بخوانید! قطعا چندین خاصیت آن به درد شما هم خواهد خورد! پس از آن غافل نشوید!

بیشتر افراد سماق را به صورت پودر شده مصرف کرده یا دیده‌اند. در صورتی که سماق در دسته میوه‌های خوشه‌ای قرار دارد و اگر بخواهید خودتان آن را آسیاب کنید یا حتی به عنوان دمنوش از آن استفاده کنید که خیلی هم مفید است باید آن را به صورت تازه یا آسیاب نشده بخرید.

سماق سرشار از آنتی اکسیدان است و ویتامین C بالایی هم دارد. آنتی اکسیدان‌ها برای کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی ما خیلی مفید هستند. ویتامین C هم که معرف حضور همگان است، برای اینکه کمتر دچار بیماری‌ها بشوید باید سیستم ایمنی قوی داشته باشید و این امر با میزان مناسب ویتامین C در بدن اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه این ویتامین محبوب کمک می‌کند پوست بهتری داشته باشید.

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده‌ی سماق تانن‌ها هستند که کارشان پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است.

 

 

ضد چاقی

سماق کمک بسیار بزرگی می‌کند تا چربی‌های دورشکم شما آب بشود! از این بهتر چه خاصیتی باید داشته باشد؟! هضم غذا را سریعتر انجام می‌دهد و اگر آن را به همراه ماست بخورید برای کاهش وزن بسیار مناسب است!

مرهم کبد چرب

بیماری روزگار جدید که دست و پای اکثر افراد را بسته است! از آنجا که سماق سرشار از آنتی اکسیدان است می‌تواند به سم زدایی از کبد و پاکسازی آن کمک ویژه‌ای بکند و درمان مناسبی برای این بیماری باشد!

کنترل دیابت

مصرف سماق به کاهش قند خون کمک می‌کند. پس اگر دیابت دارید استفاده از آن را در برنامه‌ی غذاییتان بگنجانید.

کاهش درد دندان

این گیاه محبوب و محجوب می‌تواند به تسکیل دندان درد شما هم بپردازد. ضمن اینکه لثه‌های شما را هم مستحکم می‌کند. گفته می‌شود اگر سماق را به وسیله مسواک روی دندان بمالید باعث سفیدتر شدن رنگ آنها خواهد شد!

برطرف کننده اسهال

اگر دچار اسهال شده‌اید بهتر است سماق را به خاطر بسپارید. در طب سنتی توصیه می‌شود که سماق را در کنار زرده تخم مرغ آبپز میل کنید تا خیلی زود دستگاه گوارش شما به حالت عادی برگردد.

اشتهاآور

خیلی افراد اشتهای خوبی ندارند و این باعث ضعف آنها خواهد شد. سماق می‌تواند این نقش را به خوبی برایشان بازی کند و میل غذا خوردن را ایجاد کند.

درمان زخم معده

اگر دچار مشکلات گوارشی هستید و یا مبتلا به زخم معده شده‌اید استفاده از سماق می‌تواند به سرعت بهبود شما کمک کند.

یار قلب

از آنجا که سماق آنتی اکسیدان و ضد التهاب دارد برای قلب شما همراه خوبی است.

درمان نقرس

اگر شما هم دچار این بیماری هستید یا اطرافیانتان این مشکل را دارند حتما سماق را در برنامه غذایی گنجانده و بدانید که تاثیرات مثبت بسیار زیادی دارد.

جوانساز پوست

همه دوست دارند پوست خوبی داشته باشند و جوانتر از سنشان به نظر برسند! غیر از این است؟ سماق به خاطر ویتامین C مناسبی که دارد به درخشندگی و شفافیت پوست کمک می‌کند و در رفع چین و چروک‌های ریز آن مفید عمل خواهد کرد! سماق و این همه خاصیت؟!

خب این بخشی از خواص عمده‌ی سماق بود. آیا همه را می‌دانستید؟!

سماق را به چه صورت مصرف کنیم؟

دمنوش گرم سماق: معمولا مقداری پودر سماق یا اگر به صورت خوشه‌ای داشته باشید (که خیلی بهتر است) تعدادی از دانه‌های سماق را داخل قوری یا لیوان دمنوش انداخته به همراه کمی نبات و آب جوش آن را روی کتری یا سماور بگذارید یا اینکه از وارمر استفاده کنید تا یک ربع بعد که به خوبی دم بکشد و میل کرده و از طعم خوش آن هم لذت ببرید!

دمنوش سرد سماق: می‌توانید مقداری از دانه‌های سماق را داخل لیوانی آب خنک ریخته و به مدت 24 ساعت داخل یخچال قرار بدهید و بعد آن را از صافی رد کرده و با کمی عسل میل کنید.

پودر سماق: از این ادویه بر روی سالاد، سبزیجات کبابی، ماست، برنج و گوشت کباب شده بپاشید و از فوایدش در کنار طعم خوبش بهره ببرید.

آیا سماق ضرر هم دارد؟

سماق ممکن است برای افرادی که دچار حساسیت و آلرژی هستند مناسب نباشد.

برای زنان باردار و شیرده ممکن است ایجاد حساسیت کند پس با پزشک مخصوص مشورت کنید.

از آنجا که باعث کاهش قند خون و کلسترول می‌شود ممکن است با دارو ایجاد تداخل کند پس حتما این مورد را هم با پزشک خود مطرح کنید.

با خواندن این خطوط، آیا هنوز هم معتقدید سماق در کنار کباب فقط جنبه‌ی خوشمزگی دارد؟!

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر