ابتکار نوجوان فلسطینی برای تولید برق در اردوگاه آوارگان

نوجوان ۱۵ ساله فلسطینی به دلیل ایجاد منبع برق برای خانواده خود که در چادر زندگی می‌کنند، لقب نیوتن غزه به وی داده‌اند.
ابتکار نوجوان فلسطینی برای تولید برق در اردوگاه آوارگان
کد خبر : ۵۶۷۳۶

حسام العطار با استفاده از ابزار مستعملی که از بازار ضایعات جمع کرده، سیستم روشنایی برای خانواده خود درست کرده است.

به همین خاطر به خاطر نبوغی که دارد مردم به وی لقب نیوتن غزه داده‌اند.

وی گفت: "نیوتن زیر درخت نشسته بود که سیبی روی سرش افتاد و جاذبه را کشف کرد. و ما اینجا در تاریکی و تراژدی زندگی می کنیم و موشک‌ها بر سر ما فرو می‌ریزند، بنابراین من به فکر ایجاد نور افتادم و این کار را کردم."

اسحاق نیوتن، دانشمند انگلیسی، که در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم در فیزیک، ریاضیات و نجوم پیشرفت‌های چشمگیری داشت، به دلیل داستان سیب در تخیل عمومی برجسته است.

بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه اکنون در رفح، در لبه جنوبی نوار غزه که توسط حصاری از مصر جدا می‌شود، انباشته شده‌اند.

خانواده العطار چادر خود را به کناره یک خانه یک طبقه وصل کرده و به حسام اجازه می‌دهند از پشت بام بالا برود و دو فن خود را یکی بالای دیگری قرار دهد تا مانند توربین بادی کوچک عمل کرده تا باتری دستگاه شارژ شود. سپس فن‌ها را به سیم‌هایی که از داخل خانه عبور می‌کنند وصل کرده و از سوئیچ‌ها، لامپ‌ها و یک تکه تخته سه لا نازک که به داخل چادر کشیده شده، استفاده کرده تا یک سیستم نورپردازی سفارشی برای خانواده‌اش ایجاد کند.

او گفت که دو تلاش اولش با شکست مواجه شد و مدتی طول کشید تا سیستم را توسعه دهد تا اینکه در تلاش سوم آن را به کار انداخت.

حسام گفت: "من شروع به توسعه بیشتر و ذره ذره کردم، تا اینکه توانستم سیم‌ها را از طریق اتاق به چادری که در آن زندگی می‌کنیم، بکشم تا چادر نور داشته باشد."

وی افزود: " بسیار خوشحال بودم که توانستم این کار را انجام دهم، زیرا رنج خانواده‌ام، مادرم، پدر بیمارم و فرزندان کوچک برادرم و همه کسانی که اینجا از شرایطی که ما در آن زندگی می کنیم را کم کردم."

در میان ناامیدی، عطار همچنان رویاها و جاه طلبی‌های خود را حفظ کرده است.

حسام می‌گوید: " بسیار خوشحالم که مردم در این اردوگاه من را نیوتن غزه می‌نامند، زیرا امیدوارم به آرزوی خود برسم که دانشمندی مانند نیوتن شوم و اختراعی ایجاد کنم که نه تنها برای مردم نوار غزه بلکه برای کل جهان مفید باشد."

 
 
تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
اطلاعات
مجله زندگی
ارسال نظر