دستاورد جدید ایران در درمان سلول‌های سرطانی

پژوهش‌های اخیر در مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد میدان مغناطیسی فرکانس پایین، اثرات زیستی متفاوتی بر سلول‌های سرطانی دارد.
دستاورد جدید ایران در درمان سلول‌های سرطانی
کد خبر : ۵۷۲۳۳

پژوهشی که به تازگی در قالب رساله دکتری مریم‌السادات نظام طاهری، با راهنمایی بهرام گلیائی، استاد مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران و سید پیمان شریعت‌پناهی، استادیار این مرکز انجام شده است، به بررسی امکان استفاده از میدان مغناطیسی با فرکانس پایین در درمان سرطان پرداخته است.

گلیائی درباره ضرورت این پژوهش توضیح داد: «امروزه افزایش استفاده از لوازم الکتریکی به طور گسترده مردم را در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی با فرکانس بسیار پایین (Extremely low-frequency electromagnetic field) یا به طور خلاصه ELF-EMF قرار داده است. این میدان‌ها در محدوده غیریونیزان طیف الکترومغناطیسی طبقه‌بندی می‌شوند و قادر به شکستن پیوند مولکولی یا ایجاد اثرات حرارتی بر روی بافت نیستند. اما اکنون ثابت شده است که این میدان‌ها می‌توانند با بافت‌های انسانی تعامل داشته باشند و برخی جریان‌های الکتریکی ضعیف را القا کرده و از طریق مسیر‌های پیام‌دهی مختلف، منجر به ایجاد پاسخ‌های زیستی متفاوتی در سلول‌ها شوند.»

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
برنا
مجله زندگی
ارسال نظر