یک خبر خوش برای اصفهانی‌ها

با پیگیری و برگزاری تجمعات کشاورزان اصفهانی، کارگروه سازگاری با کم آبی استان اصفهان اعلام کرده که از یکشنبه (۲۹ بهمن) به مدت ۱۰ روز آب سد زاینده رود از دریچه‌های خروجی برای آبیاری کشت غلات افزایش می‌یابد.
یک خبر خوش برای اصفهانی‌ها
کد خبر : ۵۷۴۹۳

با پیگیری و برگزاری تجمعات کشاورزان اصفهانی، کارگروه سازگاری با کم آبی استان اصفهان اعلام کرده که از یکشنبه ( ۲۹ بهمن) به مدت ۱۰ روز آب سد زاینده رود از دریچه‌های خروجی برای آبیاری کشت غلات افزایش می یابد.

 عضو هیئت مدیره اصناف کشاورزی اصفهان با اعلام این خبر به همشهری گفت: «کشت کشاورزان تشنه و در خطر است. اگر زودتر به کشت آبیاری نشود، خسارت چندانی خواهد دید. رهاسازی آب از دریچه‌های سد زاینده‌ رود به مدت ۱۰ روز، ضروری و نجات‌بخش کشت است.»

حسین محمدرضایی افزود: «امیدواریم بارندگی موثری در این چند روز در اصفهان شاهد باشیم که کشت را سیراب کند. منظورم از بارندگی موثر، میزان بارش بیش از ۱۲ میلی‌متر است. بارش شب گذشته (پنجشنبه ۲۶ بهمن) چندان زیاد نبود و هنوز هم گزارش میران بارندگی به ما اعلام نشده‌است.»

محمدرضایی ادامه داد: «چنانچه بارندگی به داد ما برسد و کشت غلات را سیراب کند، باز شدن سد می‌تواند به تاخیر بیفتد، زیرا ماندگاری آب در سد در مراحل آبیاری بعدی کشاورزی راهگشا خواهد بود. با این حال با توجه به گرم شدن هوا در کل کشور و کاهش میزان بارندگی و به طور ویژه در اصفهان، تبخیر در زمین‌های کشاورزی بیشتر شده و به آبیاری کشت دیم غلات نیاز بیشتری داریم.»

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر به دلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، افزایش مصارف صنعتی و شرب و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در بیشتر ایام سال با خشکی مواجه شده است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
همشهری
مجله زندگی
ارسال نظر