سالانه ۳ هزار ایرانی تنها به یک دلیل مشخص می‌میرند

بیش از ۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند عضو در ایران زندگی می‌کنند که از این تعداد هر روز ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی فوت می‌کنند؛ یعنی هر دو سه ساعت ۱ نفر.
سالانه ۳ هزار ایرانی تنها به یک دلیل مشخص می‌میرند
کد خبر : ۵۷۶۴۹

نشست اهدا و رسانه با موضوع «اهدای عضو» در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایران، این همایش با حضور اساتید و کارشناسان به‌نام در تاریخ ۲ اسفند ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در سالن اول مصلی (سالن محمود دعایی) برگزار خواهد شد.

سخنرانان این نشست پروفسور باقر ساروخانی، دکتر محمد خدادی، سیامک انصاری، دکتر حسین سبطی، دکتر کتایون نجفی‌زاده، دکتر مریم سلیمی و دکتر امید قبادی نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان هستند.

بیش از ۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند عضو در ایران زندگی می‌کنند که از این تعداد هر روز ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی فوت می‌کنند؛ یعنی هر دو سه ساعت ۱ نفر.

دکتر امید قبادی، نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفتگویی اعلام کرد: این آمار در سال می‌شود ۳۰۰۰ نفر. یعنی سالانه ۳۰۰۰ نفر در کشور به دلیل نرسیدن عضو پیوندی می‌میرند. این در حالی است که سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در ایران به دلیل مرگ مغزی فوت می‌کنند که حدود ۳ هزار نفر از آنان قابلیت اهدای عضو دارند.

به گفته دکتر قبادی، هر فرد مرگ مغزی نیز می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد. این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها راضی به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزی خود نمی‌شوند و یک دلیل مهمش این است که نمی‌توانند و نمی‌خواهند باور کنند که عزیزشان از دست رفته و همچنان امید بازگشتش را به زندگی دارند.

نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: شاخص اهدای عضو در ایران با شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹ مثل همه دنیا ۵۰ درصد افت پیدا کرد و به ۷.۹ PMP کاهش یافت، اما در سال ۱۴۰۰ دوباره رشد کردیم و این شاخص به ۱۱.۷۲ رسید و سال ۱۴۰۱ هم با افزایش بیشتر به ۱۲.۲ رسید. اما این آمار همچنان نیاز به رشد دارد. چون همان طور که گفته شد، روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی می‌میرند.

نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان درباره اولویت بیماران نیازمند پیوند به عضو پیوندی توضیح داد: اولویت بیماران نیازمند پیوند به ترتیب کلیه، کبد، قلب و ریه و بعد لوزالمعده و روده است.

دکتر قبادی درباره بیشترین آمار مرگ و میر بیماران نیازمند پیوند هم گفت: بیشترین مرگ و میر بیماران پیوند عضو نسبت به تعداد در لیست متعلق به بیماران نیازمندِ قلب و ریه است. بیشترین بیماران نیازمند هم بیماران پیوند کلیه هستند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر