صدور شناسنامه نوزادان بدون حضور والدین

رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: اجرای طرح صدور هوشمند شناسنامه نوزاد در راستای ارائه خدمات الکترونیک به مردم و تکریم والدین و خانواده‌ها است.
صدور شناسنامه نوزادان بدون حضور والدین
کد خبر : ۵۷۷۸۳

هاشم کارگر افزود: در بحث صدور شناسنامه نوزاد به صورت هوشمند، تصمیم بر آن است که بتوانیم شناسنامه را بدون حضور والدین و متقاضی قانونی صادر و به درب منزل ارسال کنیم.

وی ادامه داد: پیش از این متقاضیان با در دست داشتن گواهی ولادت فیزیکی، برای ثبت واقعه ولادت و تنظیم سند هویتی به ادارات ثبت احوال مراجعه می کردند و پس از اعلام نام مدنظر و تکمیل فرم های مربوطه، فرایند تنظیم سند ولادت و صدور شناسنامه برای آنها انجام می شد.

جلوگیری از جعل گواهی های ولادت
معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه این امر از جعل گواهی های ولادت جلوگیری خواهد کرد، افزود: کاهش هزینه های ناشی از چاپ گواهی های فیزیکی، رفع شدن امکان خطای کاربر در موقع ورود اطلاعات از دیگر اثرات این طرح است.

وی گفت: این امر در ارائه خدمات بهینه و کاهش هزینه بسیار موثر است و این مسیر را ادامه خواهیم داد تا برسیم به سازمان هوشمندی که تعریف شده و اهدافی که ذیل آن است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: در فرآیند صدور هوشمند شناسنامه نوزاد، متقاضی با ورود به درگاه «سهیم» و انتخاب خدمت مذکور، پس از وارد کردن کد رهگیری گواهی ولادت مربوطه، اطلاعات خود را مشاهده و سپس با انتخاب نام مدنظر، اقدام به تایید نهایی اطلاعات خود می کند.

وی افزود: این اطلاعات به محض تایید به صورت هوشمند به کارتابل واحد ثبتی مربوطه ارجاع و فرایند صدور شناسنامه انجام خواهد شد.

آغاز فصل جدیدی از احراز هویت
کارگر تاکید کرد:با بهره برداری از سامانه هویت دیجیتال ایرانیان(سامانه هدا) فصل جدیدی از احراز هویت در کشور ایجاد شده است.

وی اعلام کرد: چشم انداز سازمان ثبت احوال تحقق سازمانی هوشمند و تمام الکترونیکی است و در دو سال گذشته با پشتیبانی های وزیر کشور توانسته ایم قدم های موثری در این زمینه برداریم و رونمایی و افتتاح پروژه های گوناگون فناوری اطلاعات در این سازمان در کشور اثربخش بوده که لازم است در این راستا با جدیت بیشتری گام برداریم.

معاون وزیرکشور گفت: در همین راستا سازمان ثبت احوال کشور به عنوان متولی این امر و به منظور ایجاد سازوکاری کار آمد و امن برای مدیریت هویت دیجیتال ایرانیان براساس سند «نظام هویتی معتبر در فضای مجازی» و نِگاشتِ نهادی آن، ابلاغی از سوی شورای عالی فضای مجازی اقدام به طراحی و توسعه سامانه هدا پرداخته است.


احراز هویت براساس چهار سطح
وی احراز هویت این سامانه را در سطوح مختلف بیان و تاکید کرد: این امر بر اساس میزان اهمیت و ریسک خدمات الکترونیکی در فضای مجازی و بر اساس چهار سطح شامل بررسی اطلاعات هویتی، تطبیق با شماره تلفن همراه متصل با کدملی شخص، زنده سنجی و تطبیق چهره و درنهایت امضای دیجیتال، راه اندازی شده است.

کارگر با بیان اینکه ارائه خدمات الکترونیک این سازمان در جهت تحقق دولت الکترونیک است، افزود: با بهره برداری از این سامانه، نیازی به دریافت اطلاعات هویتی از شهروندان در فضای مجازی نیست و هویت اشخاص بواسطه سازمان ثبت احوال کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی امین بصورت برخط احراز خواهد شد.

وی تاکید کرد: احراز هویت ملی بصورت یکپارچه و متمرکز در سطوح مختلف اطمینان، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی، کاهش مخاطرات ناشی از هویت جعلی، حذف کپی مدارک، دسترسی شهروندان به خدمات متعدد دولتی و خصوصی از طریق فضای مجازی، تمرکز بر روی فرآیندهای اصلی کسب و کار، کاهش ریسک، تخلفات و هزینه های ناشی از جعل هویت، کاهش جرایم فضای مجازی و کمک به حفظ امنیت آن از جمله اثرات این سامانه است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایرنا
مجله زندگی
ارسال نظر