نوشیدن آب برای شفافیت پوست معجزه می‌کند

یکی از مهم‌ترین فواید نوشیدن آب برای صورت و پوست انسان است. زیرا درصورت ننوشیدن آب به اندازه کافی، رطوبت اعضای بدن کاهش پیدا کرده و این امر باعث مشکل در عملکرد اعضا خواهد شد. این مساله نه‌تنها صدمه به اعضای داخلی بدن، بلکه مشکلاتی در ظاهر و قیافه اعم از پوست و صورت انسان ایجاد خواهد کرد.
نوشیدن آب برای شفافیت پوست معجزه می‌کند
کد خبر : ۵۷۹۲۲

به گزارش راهنماتو از عالیس، گاهی فکر می‌کنیم که برخی از مسائل فکت و حقیقت علمی هستند، اما درواقع چیزی جز خرافه و افسانه نیستند و بالعکس. برخی از صحبت‌ها و مسائل ظاهرا شبیه افسانه و خرافه هستند، اما کاملا علمی و مستند به شمار می‌آیند.


یکی از باورهایی عامیانه که در دسته دوم جای می‌گیرد، فواید نوشیدن آب است. واقعا ثابت شده که نوشیدن آب کافی در طول روز باعث می‌شود بدن سرحال‌تری داشته باشید. یکی از مهم‌ترین فواید نوشیدن آب برای صورت و پوست انسان است. زیرا درصورت ننوشیدن آب به اندازه کافی، رطوبت اعضای بدن کاهش پیدا کرده و این امر باعث مشکل در عملکرد اعضا خواهد شد. این مساله نه‌تنها صدمه به اعضای داخلی بدن، بلکه مشکلاتی در ظاهر و قیافه اعم از پوست و صورت انسان ایجاد خواهد کرد. خیلی از اوقات هم از حد معمول باید بیشتر آب نوشید. برای مثال فصل گرم سال یعنی تابستان باعث عرق کردن بیشتر می‌شود و طبعا به آب بیشتری برای جایگزینی نیاز است یا همچنین در هنگام انجام فعالیت شدید بدنی، بدن به یکباره 2 درصد از آب خود را از دست می‌دهد؛ عددی که در هنگام ورزش حرفه‌ای ممکن است تا 8 درصد نیز افزایش پیدا کند!

به همین دلیل قرار است که امروز درمورد فواید نوشیدن آب، به خصوص فواید نوشیدن آب برای صورت صحبت کنیم. بنابراین حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.


در این بخش قرار است 6 دلیل کلی بیاوریم که نوشیدن آب برای صورت انسان چه خواصی دارد. دلایلی که باعث می‌شوند حتما در هرحالی که هستیم، نوشیدن آب را فراموش نکنیم و حتی بین مشغله‌ها یا مشکلاتی که داریم کمی آب بنوشیم. پس بیایید ببینیم اصلی‌ترین فواید نوشیدن آب برای صورت چه چیزهایی هستند.

خاصیت ارتجاعی پوست با نوشیدن آب زیاد می‌شود


متخصصین پوست خیلی روی مبحث آبرسانی به پوست تاکید می‌کنند. آنان معتقدند که داشتن پوست سرزنده و شفاف به میزان آب بدن بستگی دارد. زیرا زمانی که پوست به میزان کافی آب دریافت نکند، به مرور زمان دیگر خاصیت ارتجاعی نخواهد داشت و طبعا خشک و سفت خواهد شد. مهم‌ترین قسمت پوست برای زیبایی هم که پوست صورت است. پس این دلیل اول از فواید نوشیدن آب برای صورت!

نوشیدن آب باعث شفافیت پوست می‌شود


نوشیدن آب جدای از آن که باعث می‌شود پوست خشک نشود، باعث شفافیت آن هم خواهد شد. یکی از محرک‌های شفافیت پوست، جریان خون بالا محسوب می‌شود. نوشیدن آب هم باعث بالا رفتن جریان خون می‌شود که این موضوع رنگ و شفافیت پوست را تا حد زیادی بالاتر خواهد برد. پس برای سلامت و درخشندگی پوست صورت هم باید آب بنوشید. زیرا روشنایی صورت، اولین وجهه زیبایی هر انسانی محسوب می‌شود.

نوشیدن آب بیماری‌های پوستی را بهبود می‌دهد


افرادی که به بیماری‌های پوستی دچار هستند، برای مثال پوست صورت‌شان خشکی می‌زند، اگزما گرفته است و یا جوش‌های پرتعداد دارد، باید به نوشیدن آب توجه خاصی داشته باشند. زیرا این بیماری‌ها صورت را از زیبایی اصیل خود دور نگه داشته و باعث استعداد چین و چروک در سن پایین‌تر خواهد شد. اما با نوشیدن آب، پوست به حالت هیدراته (آب‌خور) درآمده و عملکرد پوست بهبود می‌یابد.

البته باید دقت داشته باشید که نوشیدن آب نمی‌تواند مانع بروز چنین بیماری‌هایی شود؛ اما اگر چنین بیماری وجود دارد، علائم آن با نوشیدن آب اولا کنترل شده و ثانیا کاهش خواهند یافت. یکی از فواید نوشیدن آب برای صورت، همین مساله است. مساله‌ای که پیشتر آن را در یک تکنیک سم‌زدایی از بدن با نوشیدن آب توضیح داده‌ایم.

در دنیای مدرن امروز، خیلی از آلودگی‌ها به وجود آمده‌اند که قبلا پوست انسان در معرض آن‌ها نبوده است. برای مثال، آلاینده‌های صنعتی و خودرو در هوا، اشعه‌های مضر و حتی آرایشی که بانوان هرروزه انجام می‌دهند، خیلی برای پوست صورت مضر است. مهم‌ترین ضرری که این آلودگی‌ها دارند، در کوچک کردن منافذ پوست است. مساله‌ای که می‌تواند زمینه ایجاد آکنه، جوش و لکه‌های پوستی بشود و صورت را نازیبا خواهد کرد.

اما یکی دیگر از فواید نوشیدن آب برای صورت این است که منافذ پوست را بسته و کوچک خواهد کرد. به همین دلیل آب برای جلوگیری از زشت شدن صورت شما خیلی مفید خواهد بود. در نوشیدن آب مصر باشید و حتی اگر نمی‌توانید آب خالص آشامیدنی بنوشید، از تکنیک‌هایی برای نوشیدن آب بیشتر بهره ببرید. یکی از این تکنیک‌ها نوشیدن آب طعم ‌دار است.

نوشیدن آب ترشح چربی را متعادل می‌کند


اگر پوست شما خشک شود، این مساله باعث ترشح چربی بیش از حد می‌شود، زیرا پوست می‌خواهد با ترشح چربی اضافه، جلوی خشکی را بگیرد. اما بدی این قضیه این است که چربی اضافه باعث بیماری در صورت شما خواهد شد. ضمن اینکه خود چرب شدن پوست صورت هم چیز دلچسبی نیست! یکی دیگر از فواید نوشیدن آب برای صورت این است که نسبت چربی و آب در پوست صورت متعادل خواهد شد.

نوشیدن آب جلوی آفتاب‌سوختگی را می‌گیرد

شاید اگر خیلی زیبایی صورت‌تان برایتان اهمیت دارد، از انواع کرم استفاده کنید تا جلوی مشکلات پوست صورت را بگیرید. به خصوص اگر در معرض آفتاب و فضای باز هستید، احتمالا از کرم‌‌های ضد آفتاب استفاده کنید. اما شاید باورتان نشود که نوشیدن آب می‌تواند بهتر از هر کرم ضد آفتابی برای این مساله عمل کند!

به همین دلیل می‌توانید صبح که بیدار می‌شوید، قبل از رفتن بیرون برای کار یا هر مشغله‌ای آب بنوشید. آب از صورت شما محافظت خواهد کرد؛ به خصوص نوشیدن آب ناشتا! اگر قبل از صبحانه خوردن آب بخورید که چه بهتر! فواید نوشیدن آب برای صورت و حتی بدن با این کار چندبرابر خواهد شد.

آب گرم بخوریم یا آب سرد؟


حالا که این همه درمورد نوشیدن آب صحبت کردیم، آیا می‌شود هر آبی را نوشید؟ یا اینکه فواید نوشیدن آب برای صورت، با نوشیدن هر گونه آبی محقق خواهد شد؟ قطعا خیر!

یکی از مشکلاتی که ما ایرانیان داریم این است که تنها آب سرد می‌نوشیم؛ آن هم آب یخ و تگری! البته تحقیقات نشان داده که هم آب سرد و هم آب گرم، فوایدی برای بدن دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اما طبعا تعادل بین نوشیدن این دو آب، بهتر خواهد بود.

فواید نوشیدن آب گرم:
سم‌زدایی کردن و پاکسازی بدن از مضرات
کاهش درد پریود (عادت ماهانه بانوان)
جلوگیری از جوش زدن صورت و پوست
جلوگیری کردن از یبوست و کمک به هضم غذا
کمک به تناسب اندام و لاغری
مسکّنی خوب برای اعصاب بدن و صورت
شاداب کردن و زیبا کردن پوست صورت
فواید نوشیدن آب سرد:
افزایش ایمنی بدنی
بالا بردن انرژی بدن
بالا بردن متابولیسم بدنی
پایین آوردن کبودی و گرفتگی پوستی
نوشیدن آب سرد و آب گرم، علاوه بر فوایدی که دارند، حاوی مضراتی برای بدن نیز هستند. در ادامه تعدادی از آن‌ها را با هم مرور خواهیم کرد.

مضرات نوشیدن آب گرم (خیلی داغ) برای بدن:
آسیب رساندن به عملکرد کلیه‌ها
مختل کردن خواب و استراحت انسان
آسیب رساندن به اعضا و جوارح داخلی (مثل مری و معده)
افزایش غلظت خون که باعث تورم اعصاب مغزی می‌شود.
سطح مواد آلوده در آب گرم بیشتر از آب سرد است.
مضرات نوشیدن آب سرد (خیلی یخ) برای بدن:
کاهش دادن ضربان قلب
کاهش دادن مواد مغذی و هضم دیر غذا
مشکل چاقی به دلیل اختلال در چربی‌سوزی
احساس تشنگی در سر
ایجاد مشکلات کبدی
فواید نوشیدن آب در طب سنتی
حالا بیایید ببینیم که ریشه نوشیدن آب به عنوان یک کار مفید از کجا نشأت می‌گیرد؟ مثل خیلی از مسائل پزشکی امروزی، فواید نوشیدن آب برای صورت هم به طب سنتی باز می‌گردد.

طب سنتی به طور کل اجازه نمی‌دهد که آب سرد بنوشید. از نظر طب سنتی، نوشیدن آب با یخ یک سم مهلک است! از سویی دیگر، طب سنتی مخالف نوشیدن آب به همراه غذاست، زیرا این کار باعث مشکلات معده و ایجاد کبد چرب خواهد شد، که احتمالا خودتان می‌دانید کبد چرب بر زیبایی صورت هم تاثیر خواهد گذاشت!

اما نوشیدن آب گرم ازنظر طب سنتی کاری خوب است. این مساله از کشور ژاپن برآمده است. اتفاقا ژاپنی‌ها هم به نوشیدن آب گرم ناشتا خیلی علاقه نشان می‌دهند و آن را مفید می‌دانند. روش کلی نوشیدن آب گرم از نظر ژاپنی‌ها این‌گونه است که بین 2 تا 4 لیوان آب را به صورت ناشتا مصرف کنید. دمای این آب گرم هم باید به حدی باشد که تا حدی داغ باشد؛ اما به هیچ وجه زبان شما را نسوزاند.

یکی از تاثیرات جنبی فواید نوشیدن آب هم مربوط به لاغری و تناسب اندام است.

روزانه چند لیوان آب بنوشیم؟
احتمالا شنیده‌اید که تمام مواد غذایی، از نوشیدنی‌های حاوی آب، مثل شیر و نوشابه و چای، یا از میوه‌ها و سبزیجات بگیرید تا حتی برنج و گوشت و نانی که می‌خوریم، حاوی آب هستند. اما با این وجود، آب بدن غیر از این راه‌ها، برای زیبایی پوست باید از نوشیدن خود آب تامین شود. یعنی اگر آب بدن از این راه‌ها تامین شود، اما آب خالص ننوشید، باز نتیجه خوب و درخوری را نخواهید گرفت.

به طور کلی توصیه می‌شود که آقایان روزانه حدود 3.5 لیتر و بانوان درحدود 2.5 لیتر آب خالص بنوشند. فواید نوشیدن آب برای صورت و پوست و بدن به این شکل تامین خواهد شد. اما اگر محاسبه این مقدار برایتان سخت است، فارغ از جنسیتی که دارید، روزانه حداقل 8 لیوان فرانسوی آب بنوشید. این کار همان‌طور که بالاتر پیشنهاد کردیم می‌تواند با اضافه کردن تکه‌های میوه، اعم از لیمو و پرتقال و… جذاب‌تر باشد.

فواید نوشیدن آب قبل خواب
اولا یادمان رفت بگوییم که بهترین زمان نوشیدن آب، نه هنگام تشنه شدن، بلکه قبل از احساس تشنگی کردن است. ثانیا، درمورد ناشتا آب نوشیدن گفتیم. اما آیا قبل از خواب هم باید آب بنوشیم؟ پاسخ مثبت است. فواید نوشیدن آب برای صورت در هنگام خواب خیلی زیاد است. یکی از مهم‌ترین خواص این کار، دوری بدن از افسردگی است که تاثیر مثبتی بر کیفیت پوست و صورت را خواهد داشت. این کار با آبرسانی و خونرسانی بهتر به مغز در هنگام خواب و کاهش هورمون‌های استرس بدن اتفاق خواهد افتاد.

تاثیرات نوشیدن آب در زمان

اگر جزو دسته آدم‌های عجول هستید و سریعا به دنبال گرفتن نتیجه از کارهایتان هستید، باید بگوییم که فواید نوشیدن آب برای صورت با یکی دو روز ظاهر نمی‌شوند. باید کمی صبر و حوصله داشته باشید و مداوم آب بنوشید. اما این تاثیرات خیلی هم دیر نمی‌آیند. نکته مهم این است که تاثیرات کارتان به صورت آرام آرام از 7 تا 10 روز بعد از گرفتن رژیم آب‌خوری شروع می‌شوند و مزیت این تاثیرات در ماندگاری بالای آن‌ها خواهد بود.

سوالات متداول
چه نوع آبی بهترین فایده را برای پوست صورت دارد؟

خیلی وسواس به خرج ندهید، اما بهترین آب معمولا آبی آشامیدنی با دمای ولرم است که ph بین 6.5 تا 8.5 را دارا بوده باشد.

چگونه آب بنوشیم تا تاثیر خوبی داشته باشد؟

لیوان آب خود را مرحله به مرحله بنوشید و از نوشیدن آن لذت وافر را ببرید، چرا که هورت کشیدن کل یک لیوان تاثیر خوبی به روی شما نخواهد داشت. سعی کنید برای مثال هر لیوان را در سه مرحله مجزا بنوشید.

آیا نوشیدن آب برای زیبایی پوست صورت کافی است؟

خیر. ما از فواید نوشیدن آب برای صورت گفتیم، اما دلیل نمی‌شود که فقط از این راه استفاده کنید. ممکن است که شما در فضایی بسیار مشکل‌زا برای پوست صورت کار یا زندگی کنید و به کرم آبرسان یا ماسک صورت و… احتیاج داشته باشید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر