انعقاد قرارداد تسلیحاتی ایران و روسیه صحت دارد ؟

اندیشکده مطرح آمریکایی اذعان کرد که روسیه در قبال دریافت چندهزار پهپاد از ایران، بیشتر از 60 جنگنده سوخو 35 به تهران تحویل داده است.
انعقاد قرارداد تسلیحاتی ایران و روسیه صحت دارد ؟
کد خبر : ۵۸۸۴

 مدت هاست که بحث در زمینه همکاری نظامی ایران و روسیه به مساله مهم بسیاری از رسانه ها تبدیل شده است. خرید انواع تسلیحات در رسانه ها مطرح شده بود اما موضوع شگفت آور برای رسانه ها و کارشناسان خارجی این بود که روسیه از ایران پهپاد خریداری کرد. به اعتراف رسانه های غربی و حتی مقام های آمریکایی، کاخ کرملین هزاران پهپاد شناسایی و تهاجمی و انتحاری را از ایران خریداری کرده است.

اما بحث بر سر مابه‌ازای دریافتی ایران در قبال پهپادها مساله مهمی از سوی رسانه های داخلی بود. برخی پرداخت بدهی ایران به روسیه یا دریافت تجهیزات صنعتی و حتی ساخت راه آهن را مطرح می کردند. بسیاری نیز اعلام کردند که ایران در قبال پهپادها هواپیمای جنگی خردیداری کرده است.

حال اندیشکده آمریکایی «رند» آورده است که ایران در قبال صدور هزاران پهپاد بیشتر از 60 جنگنده سوخو 35 را از مسکو دریافت کرده است.

در این گزارش آمده است: پیش از تهاجم به اوکراین، هوافضای روسیه برنامه ریزی کرده بود که نسل بعدی جنگنده بمب افکن سنگین Su-57 و Su-75 را در اختیار چندین خریدار نظامی خارجی قرار دهد.

نرخ تولید Su-57 کم است و مدل های صادراتی آن تا پایان دهه در دسترس قرار می گیرند. جنگنده متوسط وزن Su-75 موسوم به «Checkmate»، نیز هنوز یک پرواز آزمایشی موفق انجام نداده است.

sokho 2

طبق این گزارش، قبل از حمله روسیه به اوکراین، قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (CAATSA) عامل مهمی در لغو خرید Su-35 از سوی کشورهایی همچون مصر، الجزایر و اندونزی بود. کنگره برای منصرف کردن کشورها از خرید تسلیحات روسی و محروم کردن روسیه از درآمد حاصل از این فروش، قانون تحریم های شخص ثالث را تصویب کرد تا در صورت انجام این کار، قوه مجریه را ملزم کند آن کشورها را تحریم کند. چند کشور قراردادهای خرید تسلیحات روسی را لغو کردند و به‌جای مواجهه با تحریم‌های آمریکا، به دنبال جذب توانایی‌های دفاعی معادل از دیگر کشورها شدند.

اکنون جنگ اوکراین و تحریم‌ها ظرفیت روسیه را برای تکمیل ساخت نسل بعدی هواپیماهای جنگی مانند Su-57 و Su-75 فلج کرده است.

اندیشکده رند در بخش دیگری از تحلیل خود تصریح کرده است: بر اساس گزارش‌ها، روسیه بیش از 60 جنگنده سوخو-35 را در ازای دریافت چند هزار پهپاد از ایران مبادله کرد. این پهپادها اکنون در جنگ اوکراین برای نابودی زیرساخت‌های حیاتی اوکراین استفاده می‌ شوند.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تحریریه
مجله زندگی
ارسال نظر