پیش‌بینی عجیب درباره قیمت دلار بعد از تعطیلات عید

در حال حاضر تقاضا برای خرید دلار در کشور همچنان بالاست، بخشی از این مساله تحت تاثیر تقاضا برای ارز‌های مسافرتی است که موجب شده میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد.
پیش‌بینی عجیب درباره قیمت دلار بعد از تعطیلات عید
کد خبر : ۵۹۱۸۴

قیمت دلار بعد از نزدیک شدن به سقف تاریخی خود یعنی ۶۰ هزار تومان، وارد یک روند نزولی شد. هرچند تقاضا برای دلار همچنان بالاست، اما با توجه به وعده مسئولان دولتی برخی به دنبال جواب این سوال هستند که کف قیمت دلار کجاست؟

در حال حاضر تقاضا برای خرید دلار در کشور همچنان بالاست، بخشی از این مساله تحت تاثیر تقاضا برای ارز‌های مسافرتی است که موجب شده میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد. هرچند دولت اعلام کرده که میزان عرضه ارز برای تامین نیاز مسافران را افزایش داده‌است، اما روند صعودی قیمت دلار حکایت از این دارد که حجم عرضه پاسخگوی تقاضا نیست.

قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
در میانه هفته جاری بار دیگر قیمت دلار به سمت پایین نزول کرده و وارد کانال ۵۷ هزار تومان شده است. وزیر اقتصاد هم چند روز پیش وعده داده بود که قیمت ارز درحال مدیریت است و بار دیگر به محدوده ۵۰ هزار تومان بر می‌گردد ، اما برخی کارشناسان اقتصادی همچون محمود مرادی تاکید کرده‌اند که کف قیمت دلار در کشور هم اکنون ۵۵ هزار تومان است. این موضوع نشان می‌دهد که ارزش واقعی قیمت دلار در ایران که تحت تاثیر تراز تجاری است بسیار بالاتر از ۶۰ هزار تومان است، اما دولت برای جلوگیری از انتظارات تورمی فعلا تلاش دارد که قیمت دلار را کنترل کند.

تاثیر کنترل قیمت ارز در کوتاه مدت
کامران ندری رییس سابق پژوهشکده پول و مالی پیش از این اعلام کرده بود که کنترل قیمت ارز در کشور در کوتاه مدت امکان‌پذیر است، اما دولت نمی‌تواند برای مدت طولانی همچنان رشد نرخ ارز را سرکوب کند. از طرف دیگر مهار بیش از حد قیمت ارز مانند یک فنر جمع شده عمل می‌کند و به یکباره با جهش همراه می‌شود. این تجربه در سال‌های گذشته هم اتفاق افتاده و مردم می‌دانند که بعد از یک دوره ثبات در قیمت ارز بعد با جهش روبرو می‌شود و همین عامل منجر شده در اسفند ماه تقاضا برای خرید ارز افزایش یابد.

از طرف دیگر همواره ابتدای سال با انتظارات تورمی جدیدی روبرو هستیم که به تمام بازار‌ها سرایت می‌کند. به مبنای همین تحلیل تقاضا برای دلار نیز افزایش یافته است.

عوامل موثر بر رشد تقاضا برای دلار
یکی دیگر از عواملی که منجر به رشد تقاضا برای دلار در کشور شده تحلیل کسری بودجه است که در ماه پایانی سال به شدت رخ نمایی می‌کند. دولت همواره در سال‌های گذشته بخشی از کسری بودجه خود را از طریق ارز تامین کرده است. به عبارت دیگر دولت به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کننده‌های ارز در کشور در ماه‌های پایانی سال از افزایش قیمت آن استقبال می‌کند تا بتواند ارز را با قیمت بالاتری عرضه کند.

عامل دیگری که این روز‌ها روی تقاضای ارز تاثیر می‌گذارد واردات خودرو‌های خارجی است، هرچند گفته می‌شود این واردات با ارز منشا خارجی است، با این حال احتمال اثرگذاری آن روی تقاضای بازار داخلی وجود دارد.

با در نظر گرفتن عوامل مختلفی که منجر به رشد قیمت ارز در هفته‌های اخیر شده و همچنین عدم تغییر سیاست‌های تجاری کشور پیش‌بینی می‌شود که قیمت ارز در کشور افت چندانی نداشته باشد و در همین محدوده‌های کنونی باقی ماند یا اینکه بالاتر از سقف قبلی قرار بگیرد. این موضوع وابسته به میزان ارز دولت بستگی دارد که دست بازارساز را برای عرضه بیشتر باز کند یا اینکه به صورت قطره چکانی عرضه کند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
کاماپرس
مجله زندگی
ارسال نظر