آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟

آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ این سوال رایجی است که بسیاری از افراد میپرسند.
آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟
کد خبر : ۶۱۶۶۷

دستگاه سرخ کن بدون روغن با حداقل روغن می تواند مواد غذایی را سرخ کند. قطعا پختن کتلت در سرخ کن بدون روغن می تواند یک تجربه متفاوت باشد!  مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن چیست؟ درباره آیا مضرات سرخ کن بدون روغن چه می گویند؟ ایا هواپز سرطان زاست؟ ما قصد داریم در این مطلب پاسخ این سوالات را بیاوریم.

مزایای سرخ کن بدون روغن

علاوه بر اثرات منفی غذا‌های چرب بر سلامت انسان‌ها و به ویژه افراد دارای فشار خون بالا و چاقی، فرایند تهیه سرخ کردنی‌ها ممکن است مخاطراتی مانند سوختن را به همراه داشته باشد.

دلیل اصلی افزایش وزن در اثر مصرف فست فود، میزان بالای روغن موجود در این غذا‌ها است. هر گرم روغن حدود دو برابر کالری بیشتر نسبت به پروتئین‌ها دارد و بنابراین غذا‌هایی که در روغن فراوان سرخ شده باشند، باعث دریافت کالری بیشتر و افزایش وزن می‌شوند. دستگاه سرخ کن بدون روغن این مشکل را حل کرده است و با حداقل روغن می‌تواند مواد را سرخ کنند.

تا به حال به این فکر کنید که چه کار کنیم تا بتوانیم در آماده کردن این غذا‌ها روغن کمتری مصرف کنیم؟ چرا که همه شما می‌دانید حجم بالای روغن در این غذا‌ها می‌توانند تا حد زیادی به سلامتی لطمه بزنند. پس چه خوب است که بتوانیم انواع غذا‌های سرخ کردنی را بدون ضرر میل کنیم و در خوردن آن‌ها استرس نداشته باشیم و بدانیم که آن‌ها هیچ ضرری برای سلامتی ما نخواهند داشت.

آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ 

سرخ کن بدون روغن یک وسیله کاربردی است که بدون روغن می تواند مواد غذایی را ترد و سرخ کند. در این میان برخی ادعا می کنند این دستگاه سرطانزا است و باعث نگرانی می شوند. اما آیا این وسیله واقعا سرطان زا است؟ میزان دانستنی های ما از دستگاه سرخ کن بدون روغن چقدر است؟

چرا می گویند سرخ کن بدون روغن سرطانزا است؟

آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ نگرانی‌هایی در مورد ایمنی سرخ کن‌های بدون روغن و پتانسیل ایجاد سرطان در آن‌ها مطرح شده است. این نگرانی از این واقعیت ناشی می‌شود که سرخ کن‌های بدون روغن غذا را در دمای بالا می‌پزند که می‌تواند ماده شیمیایی به نام آکریل آمید ایجاد کند.

آکریل آمید یک ماده شیمیایی است که هنگام پختن برخی غذا‌ها در دمای بالا، مانند سرخ کردن، پختن یا برشته شدن، تشکیل می‌شود. این ماده شیمیایی در دود تنباکو نیز یافت می‌شود و در برخی از فرآیند‌های صنعتی استفاده می‌شود.

مطالعات نشان داده اند که آکریل آمید یک ماده سرطان زا است، به این معنی که پتانسیل ایجاد سرطان را دارد. با این حال، مقدار آکریل آمیدی که هنگام پختن غذا در سرخ کن بدون روغن ایجاد می‌شود در مقایسه با سایر روش‌های پخت، نسبتا کم است.

چه باید کرد؟

با این وجود بهتر است دمای پخت مواد غذایی در محدوده مناسب قرار داشته باشد، چون بالا رفتن بیش از حد دما باعث ایجاد ترکیبات شیمیایی مضر و حتی سرطان زا خواهد شد.

به همین خاطر پیشنهاد میشود با حرارت بیش از حد مواد غذایی را سرخ نکنید و این نکته را زمان پخت مواد نشاسته دار بیشتر جدی بگیرید. بهتر است زمان سرخ کردن سبزیجات از حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید، چون اگر دما بالاتر از این محدوده باشد ممکن است کیفیت و سلامت مواد غذایی افت خواهد کرد.

سرخ کن بدون روغن اشعه ندارد

از آنجایی که این دستگاه‌ها هوای داغ را به جریان در می‌آورند و از این حرارت برای پخت و پز مواد غذایی استفاده میکنند، میتوان به این موضوع پی برد که از هیچگونه امواج و اشعه‌ای استفاده نشده است.

در ایر فرایر و هواپز‌ها از هیچ اشعه‌ای برای پخت و پز استفاده نشده و تنها جریان هوای گرم در اطراف مواد غذایی قرار گرفته است. به همین خاطر با اطمینان خاطر میتوان گفت که سرخ کن بدون روغن دارای اشعه نیست.

این دستگاه‌ها عملکردی کاملا متفاوت نسبت به مایکروویو‌ها دارند. در مایکروویو از اشعه برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده شده و البته که پس از رواج بالای این دستگاه ها، مقالات متعدد مرتبط با مضر بودن این دستگاه‌ها و امواج موجود در آن‌ها منتشر شد. با این وجود سرخ کن‌های روغن دارای یک المنت هستند که در بخش بالایی دستگاه قرار گرفته است.

خواص سرخ کن بدون روغن بیشتر از معایب آن

با همه این تفاسیر دستگاه سرخ کن بدون روغن می تواند یک بشقاب سیب زمینی سرخ کرده بدون چربی و مواد مضر تحویل تان بدهد و این یک اتفاق عالی است.

فرق هواپز و سرخ کن بدون روغن

هواپز و سرخ کن بدون روغن هر دو گزینه‌های عالی برای پخت و پز با چربی کمتر هستند. از طرفی هواپز غذا را سریعتر می‌پزد و پوسته ترد و خوش طعم تری تولید می‌کند، در حالی که سرخ کن بدون روغن چربی و کالری کمتری دارد و معمولاً ارزانتر است.

تفاوت سرخ کن بدون روغن با مایکروویو

این دستگاه‌ها عملکردی کاملا متفاوت نسبت به مایکروویو‌ها دارند. در مایکروویو از اشعه برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده شده و البته که پس از رواج بالای این دستگاه ها، مقالات متعدد مرتبط با مضر بودن این دستگاه‌ها و امواج موجود در آن‌ها منتشر شد. با این وجود سرخ کن‌های روغن دارای یک المنت هستند که در بخش بالایی دستگاه قرار گرفته است.

زمانی که دستگاه را روشن میکنید، المنت تولید حرارت کرده و غذا توسط حرارت تولید شده پخته میشود. حرارت تولید شده توسط این المنت‌ها کاملا سالم است و در بسیاری از دستگاه‌ها نیز یافت میشود. مکانیزم استفاده شده در سرخ کن‌های بدون روغن را در دیگر دستگاه‌های متداول مثل هیتر‌ها نیز میتوانید مشاهده کنید، ولی این موضوع در مورد مایکروویو‌ها صدق نمیکند.

مایکروویو‌ها از امواج پیچیده دارای طول موج‌های مختلف برای پختن و سرخ کردن غذا استفاده کرده اند و مضر بودن آن‌ها باعث شده در کمتر جایی از این امواج استفاده شود. در نهایت، همه ما نسبت به سلامتی خود احساس مسئولیت می‌کنیم و با مورد توجه قرار دادن این نکات میتوانیم گامی بزرگ در این راستا برداریم.

نکات مهم در استفاده از سرخ کن بدون روغن

توصیه می‌شود که از مواد غذایی خشک برای سرخ شدن در این دستگاه استفاده کنید و ترجیحاً نمک را پس از سرخ شدن به آن اضافه کنید. تکه‌های یخ موجود بر روی مواد غذایی را پیش از سرخ کردن در دستگاه، جدا سازید و اگر فرصت کافی دارید اجازه دهید یخ آن‌ها کاملاً باز شود. اگر چه از انواع مختلف روغن‌ها می‌توان استفاده نمود، ولی ترجیحاً از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.

جهت پیشگیری از پخش بخار و بوی غذا، فیلتر‌هایی در این دستگاه‌ها در نظر گرفته شده اند. این فیلتر‌ها اغلب از جنس کربنی هستند و بنابراین ممکن است خاصیت خود را با جذب رطوبت و در اثر خیس شدن از دست بدهند. سعی کنید حین شستشوی دستگاه مراقب باشید که فیلتر آن خیس نشود و در صورت امکان به منظور عملکرد بهتر، فیلتر را به صورت متناوب تعویض نمایید.

غذاهایی که نباید در هواپز یا سرخ کن بدون روغن بپزید

باآنکه می‌توان از این دستگاه برای پخت تعدادی از غذا‌ها مانند چیپس، پیتزا و فلافل استفاده کرد، بهتر است بدانید که برای تهیه بعضی غذا‌ها مناسب نیست. در ادامه فهرستی از هفت غذای محبوب آورده‌ایم که هرگز نباید در ایر فرایر بپزید.

پاپ کورن

توصیه می‌شود به جای آن از مایکروویو استفاده کنید، زیرا پختن ذرت بوداده در ایر فرایر ممکن است کارساز نباشد، زیرا دمای اکثر این سرخ‌کن‌ها حتی به اندازه کافی بالا نمی‌رود تا دانه‌های ذرت بوداده شوند.

سس پاستا و پاستا

جای تعجب نیست که نمی‌توانید از سرخ کن برای پخت ماکارونی خام استفاده کنید، زیرا باید آن را در آب جوش بریزید. اما در حالی که پختن سس ماکارونی در سرخ کن بدون روغن از نظر فنی امکان‌پذیر به نظر می‌رسد، اما احتمالا با کثیف‌کاری زیادی همراه است. می‌توانید از ایر فرایر برای گرم کردن پاستا و سسی که قبلا پخته شده استفاده کنید، اما مایکروویو روش کارآمدتری برای انجام این کار است.

نان تست

مثل سس پاستا، درست کردن نان تست در سرخ کن هم غیرممکن نیست. با این حال، در مقایسه با نان تستی که در توستر یا گریل درست می‌شود، احتمالا از مشاهده نتیجه ناامید خواهید شد.

ایرفرایر می‌تواند نان را خشک کند و خرده‌های نان ممکن است ته سبد گیر کنند، زیرا نان تست حین پختن در این دستگاه به اطراف پرتاب می‌شود. همچنین باید آن را در نیمه کار برگردانید. درنتیجه به نظر می‌رسد یک نان تست ارزش این‌همه تلاش را ندارد.

برنج

سرخ کن بدون روغن وسیله مناسبی برای جوشاندن و بخارپز کردن نیست. پختن برنج از ابتدا به آب نیاز دارد بنابراین بهتر است برای این کار به آرام پز یا قابلمه روی اجاق بچسبید.

سبزی تازه

سرخ کن بدون روغن به شما سبزی ترد تحویل نمی‌دهد. برگ‌های کاهو، کلم پیچ و اسفناج به قدری سبک هستند که احتمالا در سرخ کن به این طرف و آن طرف پرتاب می‌شوند و بیشتر از یک میان وعده خوشمزه، خرابکاری درست می‌کنند.

پنیر

با آنکه که محصولات پنیر منجمد مانند لقمه‌های پنیر سوخاری یا موزارلا سوخاری برای پخت در سرخ کن مناسب هستند، بهتر است از استفاده از پنیر تازه در سرخ کن خودداری کنید.

اکثر پنیر‌های تازه دمای ذوب پایینی دارند، به این معنی که می‌توانند به سرعت بسوزند. تنها استثنای این قاعده، پنیر هالومی یا پنیر کبابی است که به دلیل دمای ذوب بالاتر، پختن آن در ایر فرایر بی‌خطر است.

مرغ کامل

اگر سرخ کن بدون روغن سایز بزرگ ندارید از قراردادن مرغ کامل در آن خودداری کنید. این سرخ کن‌ها به فضای کافی برای گردش هوا نیاز دارند و یک مرغ کامل فضای زیادی را اشغال می‌کند که جلوی این اتفاق را می‌گیرد.

این به این معنی است که احتمال اینکه بیرون مرغ بسوزد و داخل آن خام بماند زیاد است. درنتیجه بهتر است قبل از سرخ کردن مرغ ابتدا آن را تکه تکه کنید.

در سرخ کن بدون روغن یا ایر فرایر چه چیز‌هایی می‌توان پخت؟

غیر از هفت موردی که بالا ذکر شد شما می‌توانید هر چیزی را در سرخ کن‌های بدون روغن بپزید. علاوه بر مرغ و چیپس، دیگر انتخاب‌های محبوب شامل سیب زمینی، سبزیجات برشته، فلافل، ماهی، پیتزا و حتی محصولات پختنی مثل کلوچه و کیک است.

ایر فرایر‌ها می‌توانند برای پخت سریع و ترد کردن غذا‌های منجمد و اسنک‌هایی مانند ناگت مرغ، فیش فینگر (ماهی سوخاری انگشتی) و انواع پای نیز مناسب باشند.

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تابناک
مجله زندگی
ارسال نظر