با این رایحه‌های خوشبو افسردگی را درمان کنید

محققین این مطالعه پیشنهاد کردند که می‌توان با تقویت حس بویایی به بهبود علائم افسردگی دست پیدا کرد. به گفته آن‌ها غنی سازی حس بویایی به شکل رایحه درمانی ساختار‌های مغز را اصلاح کرده و وضعیت شناختی و عاطفی را بهبود می‌بخشد.
با این رایحه‌های خوشبو افسردگی را درمان کنید
کد خبر : ۶۲۲۲۱

به گزارش راهنماتو، رایحه درمانی یا آروماتراپی یکی از روش‌های درمانی بسیار قدیمی است که از دیرباز در بهبود برخی از بیماری‌های های انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه درمانی اکنون نیز کاربرد دارد و یک مطالعه که در سال ۲۰۲۲ در مجله پزشکی Frontiers in Neuroscience منتشر شد، نشان داد که احتمال ابتلا به افسردگی بالینی در افرادی که حس بویایی خود را از دست می‌دهند، در طی ۵ تا ۱۰ سال بیشتر از سایر افراد خواهد بود.

محققین این مطالعه پیشنهاد کردند که می‌توان با تقویت حس بویایی به بهبود علائم افسردگی دست پیدا کرد. به گفته آن‌ها غنی سازی حس بویایی به شکل رایحه درمانی ساختار‌های مغز را اصلاح کرده و وضعیت شناختی و عاطفی را بهبود می‌بخشد. توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید سلامت روان خود را با استفاده از رایحه درمان بهبود ببخشید، از این ۴ عطر استفاده کنید:

۱- رایحه‌های آشنا
تحقیقات جدید نشان می‌دهند که رایحه‌های آشنا و آن‌هایی که خاطراتی را برای افراد زنده می‌کنند، می‌توانند علائم افسردگی را بهبود ببخشند. در واقع استشمام عطر‌های آشنا به افراد کمک می‌کنند تا خاطرات بیشتری را به یاد بیاورند و در نتیجه علائم افسردگی در آن‌ها کاهش پیدا کند.

 

۲- اسطوخودوس
خواص اسطوخودوس بر مغز و آرامش اعصاب مساله‌ای ثابت شده است و طبق آخرین مطالعات، می‌تواند توانایی مغز را در بهبود افسردگی و اضطراب افزایش دهد. مطالعات اخیر همچنین نشان می‌دهند که مکانیسم‌های دیگری نیز پشت اثرات ضد افسردگی و ضد اضطراب اسطوخودوس وجود دارند. محققان می‌گویند اسطوخودوس اثر ضد التهابی داشته، سطح سروتونین را تنظیم، اضطراب را کاهش و افسردگی را بهبود می‌بخشد.

 

۳- برگاموت
برگاموت یا ترنج میوه‌ای از خانواده مرکبات، به شکل سایر مرکبات، اما به اندازه کوچک و گلابی شکل است که عطر بسیار خوشی دارد. از روغن ترنج معمولاً در تولید انواع عطر و رایحه‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فواید بسیاری در تقویت خلق و خو ارائه می‌دهد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در مجله Phytotherapy Research منتشر شد، نشان داد پانزده دقیقه قرار گرفتن در معرض اسانس ترنج، احساس مثبت را به میزان ۱۷ درصد افزایش می‌دهد. این مطالعه همچنین نشان داد ترنج حاوی مقادیر زیادی لیمونن، لینالول و لینالیل استات می‌باشد؛ سه ترکیبی که مزایای ضد افسردگی و ضد اضطراب را ارائه می‌دهند. در نهایت، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که رایخه درمانی با استفاده از اسانس ترنج می‌تواند یک درمان کمکی موثر برای بهبود سلامت روانی افراد باشد.

 

۴- بابونه
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شد، نشان می‌دهد که رایحه بابونه می‌تواند در بهبود سلامت روان افراد موثر واقع شود. این مطالعه همچنین خاطر نشان کرد که استنشاق روغن بابونه به کاهش سطح افسردگی، اضطراب و استرس در افراد مسن کمک می‌کند. یک مطالعه در مجله اکسپلورر نیز نشان داد که استنشاق رایحه بابونه یا اسطوخودوس فواید ضد افسردگی بسیاری دارد و به مدت طولانی در فرد باقی می‌ماند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر