خبرنگران کننده درباه‌ی وضعیت بارش‌های شمال ایران

مدیرکل هواشناسی گیلان، از کاهش ۱۹ درصدی بارش باران در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: در حوضه آبریز استان نیز کاهش ۲۱.۵ درصدی داریم.
خبرنگران کننده درباه‌ی وضعیت بارش‌های شمال ایران
کد خبر : ۶۲۵۷۸

محمد دادرس در گفتگو با ایسنا، با اشاره به ثبت بارش ۵۷۱ میلیمتری در استان گیلان طی سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: شاهد کاهش ۱۹ درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت که باید ۷۰۰ میلیمتر باشد، هستیم.

وی همچنین از کاهش ۲۱.۵ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز گیلان خبر داد و افزود: در حوضه آبریز گیلان ۱۸۴ میلیمتر دریافت کردیم.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه ایستگاه‌های هواشناسی استان نیز کاهش بارندگی‌ها را نشان می‌دهد، عنوان کرد: دیلمان با ۵۵ درصد کاهش در بارش ها، بیشترین کاهش بارندگی را نسبت به بلندمدت دارد؛ در مناطق کوهستانی استان ۲۱۶ میلیمتر دریافت کردیم که نسبت به بلندمدت کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

دادرس با اشاره به کاهش بارش‌ها در آبان و آذر و حتی دی ماه، تصریح کرد: در بهمن و اسفند ماه بارش‌های مناسبی داشتیم و شاهد جبران بخشی از خشکسالی بودیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا ۲۰ فروردین ماه ۱۳ میلیمتر باران به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: شاهد کاهش ۷۰ درصدی بارش فروردین ماه نسبت به مدت مشابه در بلندمدت هستیم.

مدیرکل هواشناسی گیلان مساحت پوشش برف در استان و حوضه آبریز را به ترتیب ۵۰۴ کیلومتر مربع و ۳۴۹۷ کیلومتر مربع دانست و بیان کرد: شاهد کاهش ۱۹ درصدی مساحت پوشش برف در استان هستیم.

وی همچنین از افزایش ۳.۱ درجه سانتیگرادی دما در سال زراعی گذشته نسبت به بلندمدت خبر داد و تاکید کرد: میانگین افزایش دما در کشور طی سال زراعی جاری ۱.۸ درجه سانتیگراد بوده است.

دادرس بارش‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه جاری را تا حد نرمال و افزایش دما را بین یک تا دو درجه پیش بینی کرد و گفت: مدل‌های پیش بینی بلندمدت بارندگی و دما را در استان بومی کردیم و در حال حاضر به صورت آزمایشی برای اولین بار در استان تهیه و ارائه می‌شود.

وی در ادامه نقشه‌های هواشناسی را نشان دهنده فعالیت سامانه ناپایدار و بارشی در منطقه طی امروز و فردا دانست و افزود: شرایط برای ابرناکی و مه آلود بودن هوا و کاهش دما و وزش باد و بارندگی رگباری و رعد و برق و تگرگ تا جمعه فردا است، اما به تدریج از بعد از ظهر جمعه شاهد خروج سامانه ناپایدار از منطقه و افزایش نسبی دما تا اواسط هفته آینده خواهیم بود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر