به این دلایل بستنی باعث سرفه می‌شود

سردی بستنی می‌تواند اعصاب دستگاه گوارش شما را تحریک کرده و باعث سرفه شود. برای جلوگیری از این امر، پس از خارج کردن بستنی از فریزر ۵-۱۰ دقیقه صبر کنید سپس میل کنید.
به این دلایل بستنی باعث سرفه می‌شود
کد خبر : ۶۳۱۳۱

احتمالا برایتان پیش آمده که پس از خوردن بستنی، دچار سرفه شدید شده اید، تا جایی که حتی مجبور شده اید کمی آب گرم بخورید تا سرفه تان بند بیاید. اما چرا این اتفاق در فصل تابستان و در اوج گرما هم برایتان پیش می‌آید؟ اصلا چه ارتباطی میان این دو وجود دارد؟ در این مقاله، ما چندین عامل را توضیح خواهیم داد که ممکن است در بروز سرفه شما نقش داشته باشند. 

راه حل‌هایی که باید بدانید
به گزارش راهنماتو، سردی بستنی می‌تواند اعصاب دستگاه گوارش شما را تحریک کرده و باعث سرفه شود. برای جلوگیری از این امر، پس از خارج کردن بستنی از فریزر ۵-۱۰ دقیقه صبر کنید سپس میل کنید.

اگر به لبنیات حساسیت دارید، بستنی نیز ممکن است باعث سرفه شود، بنابراین به جای آن به جایگزینی بدون لبنیات بروید.

اگر بعد از خوردن بستنی شروع به سرفه کردید، چای گیاهی گرم بنوشید تا راه‌های هوایی شما باز شود و سوزش گلو به حداقل برسد.

 

به این دلایل بستنی باعث سرفه می‌شود

خوردن غذا‌های سرد می‌تواند عصب دستگاه گوارش شما را تحریک کند


هنگامی که غذا‌های سرد مانند بستنی می‌خورید، ممکن است عصب واگ که مسئول تنظیم هضم، ضربان قلب و سیستم تنفسی شما است، فعال شود. با خنک شدن این عصب، ممکن است واکنش‌های دفاعی خاصی مانند سرفه یا عطسه در بدن ایجاد شود.

 

ممکن است آلرژی داشته باشید


یک واکنش آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به غذای خاصی واکنش بیش از حد نشان دهد و علائمی مانند سرفه، خارش یا سوزن سوزن شدن در دهان را ایجاد کند. اگر همیشه بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از حساسیت شما به لبنیات یا سایر مواد موجود در محصول باشد.

سایر علائم آلرژی غذایی عبارتند از: کهیر یا اگزما، تورم لب‌ها یا سایر قسمت‌های بدن، احتقان بینی، مشکل در تنفس، درد شکم، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ، سرگیجه، سبکی سر، غش کردن، یا آنافیلاکسی (واکنش تهدیدآمیز که می‌تواند بدن شما را دچار شوک کند).

 

ممکن است به بیماری ریفلاکس معده (GERD) مبتلا باشید


این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به لوله‌ای که دهان و معده شما را به هم متصل می‌کند (مری) باز می‌گردد. این شستشوی معکوس می‌تواند پوشش مری شما را بر هم بزند و باعث سرفه تحریک کننده شود، به خصوص اگر بلافاصله بعد از خوردن بستنی دراز بکشید.

سایر علائم بیماری ریفلاکس معده عبارتند از: درد غیر سوزشی قفسه سینه، مشکل در بلع، گلودرد، افزایش ترشح بزاق، تنگی نفس، یا احساس توده در گلو.

 

ممکن است آسم داشته باشید


اگرچه آلرژن‌های مختلف می‌توانند این بیماری مزمن را تحریک کنند، اما خوردن بستنی ممکن است علائم آسم مانند سرفه، خس خس سینه یا تنگی نفس را ایجاد کند. این بیماری در صورتی ممکن است اتفاق بیفتد که راه‌های هوایی شما به دلیل تضاد شدید دمای بدن و بستنی یا به دلیل حساسیت غذایی، تنگ و ملتهب شود.

آلرژی‌های غذایی کمتر از تغییرات دما باعث سرفه می‌شوند، اما برخی افراد دریافته اند که سولفیت، ماده نگهدارنده‌ای که در بیشتر غذا‌های فرآوری شده (از جمله بستنی) یافت می‌شود، می‌تواند علائم آسم آن‌ها را تحریک کند.

 

ممکن است عفونت دستگاه تنفسی (RTI) داشته باشید


در حالی که بستنی به خودی خود این وضعیت را ایجاد نمی‌کند، ممکن است توضیح دهد که چرا پس از خوردن غذا به سرفه ادامه می‌دهید. عفونت دستگاه تنفسی معمولاً توسط ویروس‌ها یا باکتری‌ها ایجاد می‌شود و قسمت‌هایی از بدن که مسئول تنفس هستند مانند سینوس ها، گلو، راه‌های هوایی و ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر عفونت دارید، می‌تواند باعث سرفه یا ناراحتی‌های دیگر پس از خوردن غذا شود، چه سرد، گرم یا متعدل با دمای اتاق.

شما می‌توانید با لمس سطح آلوده یا دست دادن با فردی که بیمار است، به عفونت دستگاه تنفسی مبتلا شوید. هنگامی که ویروس یا باکتری وارد دهان، بینی یا چشم شما شود، می‌تواند بدن شما را آلوده کند.

این عفونت به ویژه در کودکان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شایع است.

 

ممکن است خلط پشت گلو داشته باشید


اگر بعد از غذا خوردن خلط (یا عفونت) سرفه می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از عفونت، آلرژی، آسم یا GERD باشد. با این حال، ممکن است به این معنی باشد که بستنی نای شما را خنک می‌کند و مخاط گلو را غلیظ می‌کند. این مخاط غلیظ می‌تواند پاکسازی راه هوایی را به طور فزاینده‌ای دشوار کند، بنابراین ممکن است برای تسکین احساس انسداد و گرفتگی گلو، بیشتر سرفه کنید.

اگر مخاط شفاف سرفه می‌کنید، معمولاً به این معنی است که بدن شما در تلاش است تا یک آلرژن مانند گرده یا گرد و غبار را دفع کند.

اگر مخاط زرد یا سبز رنگ سرفه می‌کنید، بدن شما احتمالاً در حال مبارزه با نوعی عفونت، مانند سینوزیت یا برونشیت است.

اگر موکوس سفید سرفه می‌کنید، ممکن است به این معنی باشد که به GERD، COPD، برونشیت ویروسی یا نارسایی احتقانی قلب مبتلا هستید. اگر علائم دیگری مانند تنگی نفس، خستگی یا ضعف پا در شما ایجاد شد، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

مخاط قرمز، صورتی یا خونی نشان دهنده وضعیت جدی تری است، بنابراین فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس بروید.

 

ممکن است مشکل بلع (دیسفاژی) داشته باشید


اگر احساس می‌کنید غذا در گلویتان گیر کرده است، ممکن است بعد از خوردن بستنی سرفه کنید، زیرا در بلع غذا مشکل دارید. از آنجایی که ماهیچه‌ها و اعصاب شما نمی‌توانند غذا را از دهان به معده منتقل کنند، ممکن است علائم دیگری مانند سرفه، درد یا نق زدن در هنگام بلع را تجربه کنید. این وضعیت در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در افراد مسن (به ویژه کسانی که از سکته مغزی نجات یافته‌اند) شایع‌تر است.

سایر علائم دیسفاژی عبارتند از: ترشح آب دهان، گرفتگی صدا، رگورژیتاسیون، سوزش سر دل مکرر، GERD یا کاهش وزن.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر