اینگونه نخوابید ، بیمار می‌شوید

زمانی که فکر و ذهن شما به شدت درگیر باشد و یا به دلیل وجود یک ناراحتی کیفیت خواب شما کاهش یابد بر روند خواب شما تاثیر می‌گذارد.
اینگونه نخوابید ، بیمار می‌شوید
کد خبر : ۶۴۴۲۲

خوابیدن با ناراحتی تاثیرات فراوانی بر جسم و روان انسان می‌گذارد که باید از آنها آگاه باشید و اگر شب‌ها فکر و خیال به شما اجازه نمی‌دهد که راحت بخوابید باید برای آن اقداماتی را انجام دهید. چرا نباید با ناراحتی و عصبانیت خوابید؟

عوارض خوابیدن با ناراحتی و درمان آن
شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که یک شب فکرتان بسیار درگیر است و اجازه نمی‌دهد که شما خواب خوبی داشته باشید. عوارض این موضوع چند روز بعد مشخص می‌شود. پس به یاد داشته باشید که اندوه و ناراحتی بر روی خواب شما تاثیر می‌گذارد و اگر بعضی اوقات ذهنتان بسیار مشغول است و نمی‌توانید به راحتی بخوابید تا انتهای مقاله عوارض خوابیدن با ناراحتی و آسیب‌های آن با ما همراه باشید تا با ارائه راهکار‌هایی به شما بگوییم که چگونه می‌توانید خواب راحتی داشته باشید و اگر مدام با غم و ناراحتی به خواب بروید چه آسیبی به سلامتی شما وارد می‌شود.

تاثیر درد و ناراحتی بر خواب
زمانی که فکر و ذهن شما به شدت درگیر باشد و یا به دلیل وجود یک ناراحتی کیفیت خواب شما کاهش یابد بر روند خواب شما تاثیر می‌گذارد.

درد یک احساس بد و ناخوشایند است که گیرنده‌های عصبی پیامی را به مغز ارسال می‌کنند دال بر این که مشکلی وجود دارد و اتفاقی افتاده است که نیاز به بررسی دارد. در تقسیم بندی انواع درد ما می‌دانیم که درد می‌تواند مزمن و یا حاد باشد. به یاد داشته باشید که اگر درد جسمی و یا روانی باشد بر روی خواب شما تاثیر می‌گذارد.

در رابطه با درد حاد باید بدانیم که این درد برای مدتی ادامه دارد و سپس خوب می‌شود، به عنوان مثال اگر پا و یا دست انسان بشکند آن را گچ می‌گیرند و بعد از مدتی به صورت کامل خوب می‌شود.

ولی در مقابل ما با مفهوم دیگری روبرو هستیم تحت عنوان درد مزمن که هرگز به صورت کامل از بین نمی‌رود و می‌تواند چندین ماه ادامه داشته باشد. به عنوان مثال سر درد و یا کمر درد و یا مشکلاتی مانند فیبرومیالژیا و آرتریت.

مغز انسان تحت عوامل گوناگونی هر دردی را تفسیر می‌کند. به عنوان مثال می‌تواند مربوط به سلامت روان فرد و یا سلامت جسمانی او باشد و یا آنکه به صورت کامل با خلق و خوی فرد در ارتباط باشد. زمانی که هنگام خواب شما دچار درد و ناراحتی می‌شوید بی شک بر روی خواب شما نیز تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین اگر فردی از درد و ناراحتی رنج ببرد در طولانی مدت دچار مشکلات خواب می‌شود.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که درد می‌تواند با اضطراب و احساس بی قراری و ناخوشی و یا استرس و افسردگی همراه باشد که به دنبال آن مشکلات خواب فرد بیشتر شده و در نتیجه نیاز پیدا می‌کند که تحت درمان قرار بگیرد.

عوارض خوابیدن با ناراحتی

در رابطه با این که چرا با غم و اندوه و ناراحتی به خواب میرویم دلایل گوناگونی وجود دارد که باید به صورت دقیق هر یک از آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال عادت خوابیدن فرد، سبک زندگی شخص و شرایط جسمی و روانی فرد.
در این میان برخی از دلایل جزئی هستند و می‌توانیم با کمی مراقبت آن‌ها را رفع کنیم، ولی مسئله زمانی حاد می‌شود که مشکل جدی‌تر بوده و نیاز است تا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد؛ بنابراین لازم است تا در ابتدا با دلایل بی خوابی آشنا شویم.

۱. بالا رفتن سن و تحریک زیاد قبل از خواب، به عنوان مثال فرد تلویزیون تماشا می‌کند، بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهد و یا ورزش می‌کند.

۲. استفاده بیش از حد از کافئین و وجود آلودگی‌های صوتی در اتاق خواب.

۳. احساس بالای هیجان.

۴. زیاد خوابیدن در طول روز و قرار نگرفتن در معرض نور خورشید.

۵. درد‌های فیزیکی، تکرر ادرار و برهم خوردن ساعت بدن.

۶. عوارض برخی از دارو‌هایی که فرد مصرف می‌کند.

۷. استرس و نگرانی و افسردگی به همراه برنامه‌های سنگین کاری موجب می‌شود تا خواب فرد تحت تاثیر قرار بگیرد. برخی افراد نیز به دلیل وجود مشکلاتی مانند آپنه خواب و یا سندرم پای بی قرار دچار مشکلات خواب می‌شوند.

رابطه بین خواب و بیماری افسردگی

بیشتر مردم در دوره‌های مختلف زندگی دچار مشکلات خواب می‌شوند، چرا که باید بدانیم مشکل جسمانی برای همه انسان‌ها وجود دارد و مختص عده‌ای خاص نیست. برخی از انسان‌ها وقتی ۶ الی ۷ ساعت می‌خوابند احساس شادابی می‌کنند و به صورت استاندارد افراد در طول شبانه روز نیاز به ۸ ساعت خواب دارند تا بتوانند با نشاط باشند.

اگر شما خواب راحتی در شب نداشته باشید عوارض آن در روز بعد نمایان می‌شود. به عنوان مثال در طول روز نمی‌توانید با راحتی تمرکز کنید، مدام دچار سردرد می‌شوید و بسیار تحریک پذیر هستید. همچنین، چون خواب شما با کیفیت نبوده و در طول شب مدام بیدار شده اید در روز بعد بسیار خسته هستید و به عبارتی روز خوبی را تجربه نخواهید کرد.

شاید شما نیز چنین تجربه‌ای را داشته باشید که وقتی دچار مشکل در خواب می‌شوید در روز بعید اصلا حس خوبی ندارید، انرژی شما بسیار پایین است و برخی مواقعی نیز زیر چشمهایتان سیاه می‌شود و مشخص است که خواب با کیفیتی نداشته اید.

در سال ۲۰۱۲ محققان تحقیقی را انجام دادند بر روی افرادی که ۷ ساعت می‌خوابیدند و افرادی که ۹ ساعت را آرام‌تر می‌خوابیدند و نتایج نشان داد که افرادی که هفت ساعت می‌خوابیدند تحمل درد کمتری داشتند. همچنین باید بدانید که در تحقیق دیگری که در سال ۲۰۰۶ انجام شد نشان داد که حتی اگر شما یک شب دچار بی خوابی شوید ۲۵ درصد نسبت به درد حساس‌تر می‌شوید.

تاثیر خوابیدن با ناراحتی و کیفیت خواب
زمانی که شما همواره با درد و ناراحتی به خواب می‌روید و به این وضعیت عادت می‌کنید موجب می‌شود تا موقعیت خواب شما متناسب با درد شما تغییر کند. به عنوان مثال فردی که در ناحیه لگن و یا زانو و یا شانه درد دارد مانند آرتریت روماتوئید نباید به پهلو بخوابد.

همچنین افرادی که نسبت به فشار در ناحیه کمر بسیار حساس هستند باید هنگام خوابیدن به پشت و یا شکم بسیار مراقب باشند. باید بدانید که تشک و بالشی که به منظور کاهش فشار و حمایت از انحنای طبیعی ستون فقرات طراحی شده اند در این خصوص می‌توانند موجب کاهش درد شوند.
از جمله مواردی که باعث درد منتشر می‌شود می‌توان به بیماری ام اس اشاره کرد که به اعصاب حمله می‌کند و افراد دارای این بیماری در موقعیت خواب نیاز به تغییر بیشتری دارند تا از بی حسی و سوزن سوزن شدن بدن جلوگیری کنند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
دلگرم
مجله زندگی
ارسال نظر