هر آنچه که باید درباره عکس دار کردن شناسنامه بدانید + مدارک لازم

بر اساس آنچه در تبصره ۱ ماده ۳۶ قانون اصلاح قانون ثبت احوال آمده، سن عکس دار کردن شناسنامه دختر و پسر، ۱۵ سال تمام است و متقاضی انجام این امر، باید، با در دست داشتن مدارکی به دفاتر پیشخوان دولت یا مراکز معرفی شده توسط ثبت احوال، مراجعه کنند.
هر آنچه که باید درباره عکس دار کردن شناسنامه بدانید + مدارک لازم
کد خبر : ۶۴۷۱۶

همه افراد با ورود به سن ۱۵ سالگی باید شناسنامه خود را عکس دار کنند. اما برای عکس‌دار کردن شناسنامه چه مدارکی نیاز است و باید به کجا مراجعه کنیم؟ ما در این متن نحوه عکس دار کردن شناسنامه را آموزش داده‌ایم بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.
بر اساس آنچه در تبصره ۱ ماده ۳۶ قانون اصلاح قانون ثبت احوال آمده، سن عکس دار کردن شناسنامه دختر و پسر، ۱۵ سال تمام است و متقاضی انجام این امر، باید، با در دست داشتن مدارکی نظیر اصل شناسنامه بدون عکس و سه قطعه عکس سه در چهار جدید زمینه روشن، به دفاتر پیشخوان دولت یا مراکز معرفی شده توسط ثبت احوال، مراجعه کرده و با پرداخت هزینه انجام این امر، نسبت به عکسدار نمودن شناسنامه خود، اقدام کند.

یکی از مهم ترین مدارک هویتی داخل کشور برای هر فرد، شناسنامه او می باشد که بر اساس قانون ثبت احوال، سرپرست قانونی هر کودک، در مهلتی مقرر بعد از تولد، باید اقدام به اخذ این مدرک هویتی، برای نوزاد تازه متولد شده نماید و در غیر این صورت، با ضمانت اجراهای قانونی، روبرو خواهد شد.

یکی از اموری که تمامی افراد، باید، در سنی مشخص، اقدام به انجام آن، در خصوص شناسنامه خود نمایند، مرحله عکسدار نمودن شناسنامه است که مدارک و مراحل ویژه ای داشته و از آنجا که بدون طی کردن مراحل و داشتن این مدارک، پروسه عکس دار کردن شناسنامه، انجام نخواهد گرفت و به تبع آن، فرد از دریافت برخی خدمات، محروم خواهد شد، ضروری است تا از این موارد، مطلع بود.

عکس دار کردن شناسنامه در چه سنی انجام می گیرد
با توجه به اینکه شناسنامه، یک سند رسمی و از مهم ترین مدارک هویتی افراد، در داخل کشور، به شمار می رود و دریافت بسیاری از خدمات، صرفا با ارائه این مدرک هویتی، ممکن و میسر می باشد، قانون گذار، در قانون ثبت احوال، قواعد و ضوابط مخصوص به این مدرک هویتی را پیش بینی کرده است. از جمله این قواعد و ضوابط، عکسدار کردن این مدرک هویتی است.
با این توضیح که یکی از مراحلی که تمامی افراد، ملزم به طی کردن آن، در خصوص شناسنامه خود بوده، پروسه و مرحله عکسدار نمودن شناسنامه می باشد که انجام آن، باید، در سن مشخصی، صورت گرفته و پس از گذشتن سن مورد نظر قانون گذار، برای عکس دار کردن شناسنامه، بسیاری از خدمات، به فردی که هنوز، نسبت به طی کردن این مرحله، اقدام ننموده، ارائه نخواهد شد.

با توجه به توضیحات فوق، ممکن است این پرسش، برای افراد مطرح گردد که عکس دار کردن شناسنامه در چه سنی انجام می گیرد؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، به بررسی پرسش فوق الذکر پرداخته و سن عکس دار نمودن شناسنامه را بگوییم.
برای پاسخ به این پرسش که عکس دار کردن شناسنامه در چه سنی انجام می گیرد؟ باید به تبصره 1 ماده 36 قانون اصلاح قانون ثبت احوال، مراجعه نماییم. تبصره یک ماده 36 قانون فوق الذکر، مقرر می دارد: "شناسنامه های نمونه جدید افرادی که به سن 15 سال تمام می رسند، باید ملصق به عکس همان سال و اثر انگشت و کلاسمان انگشت نگاری صاحب آن باشد."

بر اساس ماده فوق، سن عکس دار نمودن شناسنامه، به محض رسیدن دختر و به پسر، به سن 15 سال تمام است و آن ها یا پدر و مادرشان باید، با در دست داشتن مدارک لازم برای عکسدار نمودن شناسنامه، به مراکز معتبر انجام این کار، مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه های لازم، اقدام به عکس دار کردن شناسنامه خود کنند.

مراحل و نحوه عکس دار کردن شناسنامه

برای اینکه فرد بتواند، اقدام به عکس دار کردن شناسنامه خود کند، باید، این امر را کاملا مطابق مراحل و نحوه مورد نظر قانون گذار انجام دهد، در غیر این صورت، عکسدار شدن شناسنامه، انجام نخواهد گرفت و این سند، در بسیاری از مراکز، پذیرفته نخواهد شد. لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص مراحل عکسدار نمودن شناسنامه صحبت کنیم که به شرح زیر می باشد:

رسیدن دختر و پسر، به سن ۱۵ سال تمام.

مراجعه دختر و پسر 15 ساله به همراه ولی و سرپرست قانونی آن ها، به یکی از دفاتر پیش خوان دولت یا ادارات ثبت احوال محل سکونت.

ارائه مدارک لازم برای عکس دار نمودن شناسنامه.

پرداخت هزینه های انجام عکس دار کرن شناسنامه.

شایان ذکر است، درصورتی که شخصی، 18 سال یا بالای 18 سال است، شخصا باید به مراکز ذی صلاح مراجعه کند و در صورت مراجعه پدر یا مادر یا ولی قانونی او، روند عکسدار کردن شناسنامه، انجام نخواهد شد. در ادامه، در خصوص هزینه و مدارک لازم برای انجام این امر، صحبت خواهیم کرد.
مدارک لازم برای عکس دار کردن شناسنامه

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، یکی از مراحل عکس دار کردن شناسنامه دختر و پسر، ارائه مدارک لازم، برای انجام این امر است. از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص مدارک لازم برای عکس دار نمودن شناسنامه دختر و پسر، صحبت کنیم که به شرح زیر است:

اصل شناسنامه بدون عکس دختر و پسر 15 ساله متقاضی عکس دار کردن شناسنامه.

سه قطعه عکس سه در چهار جدید با زمینه روشن که مدرسه، پشت آن ها را مهر نموده است.

گواهی اشتغال به تحصیل عکس دار، در صورت محصل بودن دختر یا پسر 15 ساله و در غیر این صورت، گذرنامه معتبر شخص متقاضی یا آخرین مدرک تحصیلی عکس دار مهر شده، توسط آموزش و پرورش. در صورتی که متقاضی، هیچ یک از این سه مورد را در دست ندارد، لازم است تا قدام به اخذ معرفی نامه، جهت مراجعه به کلانتری نماید.

اطلاعات مربوط به آدرس و کد پستی محل سکونت.

کد ملی پدر و مادر متقاضی عکس دار نمودن شناسنامه.

رسید واریز هزینه خدمات عکس دار کردن شناسنامه.

در صورتی که پدر، فوت کرده و یا به علت متارکه، حضور ندارد و مادر، برای عکس دار کردن شناسنامه فرزند خود، اقدام می کند، لازم است تا مادر، مدارکی هویتی و قیم نامه قانونی خود را به همراه داشته باشد.

هزینه عکس دار کردن شناسنامه

یکی از رایج ترین پرسش ها در خصوص عکس دار کردن شناسنامه، پرسش در زمینه هزینه انجام این امر است. از آنجا که پرداخت این هزینه، یکی از مراحل عکسدار نمودن این سند از اسناد ثبت احوال می باشد، در این بخش از مقاله، قصد داریم، پیرامون هزینه های لازم برای عکسدار کردن شناسنامه دختر و پسر، توضیح دهیم که به شرح زیر است:

هزینه های مربوط به تهیه سه قطعه عکس سه در چهار جدید با زمینه روشن.
هزینه های مربوط به خدمات دفاتر پیشخوان دولت، برای انجام پروسه عکس دار کردن شناسنامه.

هزینه 125 هزار تومان، جهت عکس دار کردن شناسنامه که به حساب سازمان ثبت احوال، واریز خواهد شد و شایان ذکر است، این تعرفه، مربوط به سال 1401 بوده و بدیهی است، هر ساله، با توجه به نرخ اعلامی بودجه و سازمان ثبت احوال، افزایش خواهد یافت.

مراکز عکس دار کردن شناسنامه

یکی دیگر از سوالاتی که در خصوص عکس دار کردن شناسنامه، مطرح می گردد، این سوال بوده که کدام مراکز، صلاحیت عکسدار نمودن شناسنامه افراد را دارند و متقاضیان، برای انجام این امر، باید، به کجا مراجعه کنند؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم تا درباره مراکز ذی صلاح، برای عکس دار کردن شناسنامه صحبت کنیم.

دفاتر پیشخوان دولت، از جمله مهم ترین مراکزی هستند که توسط دولت، برای ارائه خدمات الکترونیک، در زمینه های مختلف، به مردم، راه اندازی شده اند و متقاضیان امور بیمه‌ای، شارژ کارت‌ های مختلف اعتباری، پرداخت الکترونیکی قبوض، امور مربوط به خدمات مخابراتی، پرداخت مالیات و…، می توانند، به این مراکز، مراجعه کنند.

از جمله خدماتی که دفاتر پیشخوان دولت، به مردم ارائه می نمایند، خدمات مربوط به امور سجلی و هویتی است که عکس دار نمودن شناسنامه نیز، از جمله خدمات سجلی هستند که دفاتر پیشخوان، به نمایندگی از ثبت احوال، اقدام به انجام آن می کنند.

البته، در صورت عدم دسترسی فرد به این دفاتر، عکس دار کردن شناسنامه، توسط اداره ثبت احوال نیز انجام خواهد شد و کافی است که متقاضی، با در دست داشتن مدارک لازمی که در قسمت های قبل، توضیح داده شد، به ادارات ثبت احوال، مراجعه کند.

بنابراین، با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که مراکز عکسدار نمودن شناسنامه کدامند؟ باید گفت، دفاتر پیشخوان دولت در سطح استان ها و شهرستان ها، همچنین، ادارات ثبت احوال، مراکز عکس دار کردن شناسنامه هستند و افراد می توانند، برای عکسدار کردن شناسنامه خود، به این مراکز، مراجعه نمایند.

سوالات متداول
۱- سن عکس دار کردن شناسنامه دختر و پسر چقدر است؟

بر اساس تبصره یک ماده 36 قانون اصلاح قانون ثبت احوال سن عکسدار نمودن شناسنامه دختر و پسر 15 سال تمام می باشد که جزئیات مربوط به این امر و نحوه انجام آن در متن مقاله ارائه شده است.

۲- مدارک لازم برای عکسدار نمودن شناسنامه دختر و پسر چیست؟

مدارک لازم برای عکس دار کردن شناسنامه دختر و پسر اصل شناسنامه بدون عکس آدرس و کد پستی کد ملی مادر و پدر همچنین گواهی اشتغال به تحصیل عکس دار در خصوص محصلین می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر