گزارش آگهی

مزایا و معایب قالب پلاستیکی بتن

قالب های پلاستیکی یکی دیگر از انواع قالب های بتن هستند که دارای شکل ظاهری همانند قالب فلزی هستند. قالب پلیمری مدولار که جدیدا به بازار ارائه شده، امکان تلفیق با قالب فلزی را دارد.
مزایا و معایب قالب پلاستیکی بتن
کد خبر : ۶۵۰۹۴

قالب پلیمری در ساخت انواع سازه های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قالب ها برخلاف جنس پلاستیکی، از مواد باکیفیتی تولید می‌شوند و تحمل فشار بالایی در قالب بندی دارند. در ادامه بیشتر به کاربرد و انواع قالب بتن پلاستیکی خواهیم پداخت.

مشخصات فنی و ابعاد قالب بتن پلاستیکی

قالب پلیمری بتن به طور معمول از جنس پلاستیک و مواد اولیه پلیمری ABS و پروپیلن pp تولید می‌شود. این قالب ها همانند قالب های فلزی دارای ارتفاع ۱ متری و عرض ۱۵ الی ۵۰ سانتی متری هستند، که وزن آنها به ۱٫۸ الی ۵٫۲ کیلوگرم می‌رسد. علاوه بر آن در ابعاد بزرگ تر قالب های پلاستیکی از جنس ABS و پروپیلن pp به صورت تخت در ارتفاع ۷۵ و عرض حداکثر ۱۲۰ سانتی متری تا وزن ۱۱ کیلو گرم تولید می‌شوند. لبه های قالب پلاستیکی به دو نوع لبه ۵ سانت و لبه ۸ سانت تقسیم می‌شود. که در صورت نیاز می‌توان نوع مناسب را برای اجرای پروژه استفاده کرد.

از جمله مهم ترین مزایای قالب بتن پلیمری یا همان پلاستیکی می توان به وزن سبک این قالب ها اشاره کرد. همان طوری که می دانید بدون شک یکی از مهم ترین المان ها و فاکتور ها در پروژه های ساختمانی و به طور کلی صنعت ساخت و ساز استفاده از تجهیزات سبک با وزنی کم است. همین مسئله باعث محبوبیت بیش از پیش قالب های بتن پلاستیکی می شود.
از دیگر مزایای استفاده از قالب پلاستیکی می توان به قابلیت استفاده از آن در مناطق سردسیر و با شرایط جوی و آب و هوایی سرد و خشک اشاره کرد. زیرا قالب های پلاستیکی از نفوذ و انتقال سرما به سازه های بتنی جلوگیری می کنند و مانع از سردی و یخ زدگی بتن ها می شوند.

اگر چه قالب پلاستیکی، قالبی بسیار مناسب برای ساخت سازه های بتنی در مناطق سردسیر است، اما جالب است بدانید این قالب ها، قالب های رایج و قابل استفاده در مناطق گرمسیری نیز هستند. زیرا سطح و رویه این قالب ها، مانند سایر قالب های بتن ریزی فلزی، از جنس فلز نبوده و از این رو از انتقال گرمای شدید و زیاد به سطوح قالب بندی جلوگیری کرده و مانع از خشک شدن و تبخیر رطوبت و آب لایه های سطحی بتن می شود.

قالب پلیمری بتن

همچنین جالب است بدانید ساختار و مشخصه قالب های پلیمری به گونه ای است که پس از باز کردن، قالب ها نیازی به تمیز کردن ندارند. زیرا در صورت استفاده از این قالب ها برای ساخت سازه های بتنی، دیگر بتن به صفحات قالب پلاستیکی نمی چسبد. همین مسئله سبب می شود تا قالب های پلیمری بدون نیاز به نظافت، سریعا مورد استفاده قرار گیرند.
از دیگر مزایای استفاده از قالب پلاستیکی، عدم نیاز به روغن کاری و استفاده از روغن است.

اما از مهم ترین مزایای استفاده از قالب  پلیمری در عرصه ساخت و ساز می توان به افزایش سرعت اجرا و قالب بندی های بتنی اشاره کرد. اگر چه قالب های بتنی پلاستیکی دارای وزنی کم و سبک هستند، اما از ابعادی بسیار بزرگ تر و عظیم تر از دیگر قالب های بتن ریزی، خصوصا قالب های فلزی بتن ریزی برخوردار هستند. پانل های بزرگ قالب های پلاستیکی باعث می شوند تا سرعت عملیات قالب بندی و بتن ریزی افزایش یابد و در نتیجه پروسه ساخت و ساز با سرعتی بیشتر انجام پذیرد.

انواع قالب بتن پلاستیکی

همان طور که پیش تر اشاره کردیم این مدل قالب دارای انواع متفاوتی است.
قالب پلاستیکی بتن دیوار
از جمله قالب های رایج موجود در بازار امروزی است که جایگزین بسیار مناسبی برای قالب های فلزی در بتن ریزی ها، به خصوص بتن دیوار است.
قالب پلاستیکی ستون بتنی
قالب هایی برای ساخت ستون ها هستند. قالب هایی که علاوه بر افزایش روند ساخت و ساز از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند.

قالب پلاستیکی سقف
قالب هایی مناسب و کاربردی در ساخت سقف ها هستند که از لحاظ ایمنی و اقتصادی بسیار مناسب هستند.
قیمت قالب پلاستیکی ستون
یکی دیگر از مهم ترین دلایل محبوبیت این نوع قالب ها  قیمت مناسب و معقول آن ها است. امروزه بسیاری از سایت های فروش تجهیزات قالب بندی بتن با ارائه لیست قیمت این نوع قالب، شما را در انتخاب و خرید قالب پلاستیکی مورد نیاز همراهی می کنند.

آیا این قالب ها برای قالب بندی ستون کاربرد دارد؟

کارایی این قالب ها برای قالب بندی دیوار، سقف های دال بتنی و همچنین زیر پودر ها و … است و بهتر است برای ستون از قالب های دیگری استفاده شود ولی اگر استاندارد های لازم برای قالب بندی ستون با قالب تخت پلاستیکی رعایت شود، می شود استفاده کرد. برای قالب بندی ستون با قالب پلاستیکی بتن باید برای کنج ها از کنج فلزی و در هر نیم متر قید لوله ای با گیره قالب بندی استفاده کرد.

و همچنین بخاطر اینکه این قالب ها سایز های مختلفی مانند ۳۰ – ۴۰ – ۴۵- ۲۵ – ۱۰ – ۱۵ سانت ندارند هر ابعاد ستونی را نمی شود اجرا کرد.

بهترین کارایی قالب پلاستیکی بتن در قالب بندی کجاست؟

کاربردی ترین و بهترین جایی که از این قالب ها می شود استفاده کرد، برای سقف های دال بتنی به جای پلی وود است در واقع این قالب ها بهترین جایگزین برای پلی وود در قالب بندی هستند و همچین برای قالب بندی دیوار و مقاطع دیگر نیز با رعایت استاندارد ها مناسب هستند.

منبع : modernsazan.com

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر