جزییات جدید از حقوق بازنشستگی زنان در خرداد ۱۴۰۳ | اعتراض زنان بازنشسته به تامین اجتماعی

اعتراض زنان بازنشسته به «تامین اجتماعی»؛ مطابق با قانون بیمه تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری، شرایط بازنشستگی برای زنان با ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ سال سابقه، با توجه به سن، نوع بیمه و سابقه پرداخت حق بیمه متفاوت می‌باشد و این امر سبب شده است که در میزان مستمری که این افراد می‌توانند از سازمان مربوطه دریافت کنند، نیز تغییراتی ایجاد شود.
جزییات جدید از حقوق بازنشستگی زنان در خرداد ۱۴۰۳ | اعتراض زنان بازنشسته به تامین اجتماعی
کد خبر : ۶۶۱۳۹

یک زن بازنشسته گفت: زمانی که ما خانم‌ها شاغل بودیم تفاوتی با آقایان در زمینه‌ی کسورات بیمه نداشتیم چرا الان ما زنان بازنشسته نباید مزایایی مثل عائله مندی و حق اولاد داشته باشیم؟

اعتراض زنان بازنشسته به «تامین اجتماعی»؛ مطابق با قانون بیمه تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری، شرایط بازنشستگی برای زنان با ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ سال سابقه، با توجه به سن، نوع بیمه و سابقه پرداخت حق بیمه متفاوت می‌باشد و این امر سبب شده است که در میزان مستمری که این افراد می‌توانند از سازمان مربوطه دریافت کنند، نیز تغییراتی ایجاد شود. در عصر حاضر، اکثر زنان و بانوان همانند مردان، مشغول به کار بوده و نیاز است که حمایت‌های لازم از آن‌ها به طور مساوی صورت پذیرد. بازنشستگی از جمله موضوعاتی است که در طی آن، فرد به دلایل مختلف از کار کناره گیری نموده و به وی حقوق بازنشستگی تعلق می‌گیرد.

برخورداری بانوان و زنان شاغل از مزایای دوران بازنشستگی، بر اساس قانون آن صورت می‌گیرد. از طرف دیگر، تعلق امتیازات بازنشستگی نظیر دریافت حقوق به متقاضی آن، مستلزم رعایت شرایطی می‌باشد که این امر، بر اساس میزان سابقه کاری فرد رخ می‌دهد.

از این رو، در اندیشه معاصر، قصد داریم، پس از پرداختن به این موضوع که قانون بازنشستگی زنان چیست و سن آن چه قدر می‌باشد؛ به شرایط بازنشستگی زنان با ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ سال سابقه بپردازیم. سپس در خصوص محاسبه حقوق بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه صحبت خواهیم کرد.

قانون بازنشستگی زنان
بیمه زنان شاغل می‌تواند به دو طریق یعنی از طریق سازمان تامین اجتماعی یا سازمان بازنشستگی کشوری صورت گیرد. در هر صورت، بیمه شدگان در هر دو سازمان، می‌توانند با رعایت شرایطی به هنگام بازنشستگی، از مزایا و امتیازات آن، بر طبق قانون بهره‌مند شوند.

در رابطه با قانون بازنشستگی زنان می‌توان بیان داشت که تاکنون قانون خاصی که به طور ویژه، به بحث بازنشستگی زنان اختصاص داده شده باشد، تصویب نگردیده و متقاضیان به منظور مطالعه در این مورد، می‌بایست با توجه به نوع بیمه خود؛ به قوانین مرتبط مراجعه نمایند.

 

به منظور اطلاع از شرایط و ضوابط بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی، بیمه شدگان می‌بایست به قانون بیمه تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ مراجعه نمایند. مطابق با بند ۱۵ ماده ۲ این قانون، بازنشستگی عبارت است از عدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون.
کلیه اشخاصی که تحت استخدام دولت می‌باشند، می‌بایست به منظور اطلاع از مقررات بازنشستگی به قوانین مرتبط با این موضوع، نظیر قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون استخدام کشوری، مقررات مربوط به صندوق بازنشستگی و… مراجعه نمایند. در قوانین مذکور، کلیه شرایط بازنشستگی زنان و مردان، از جمله سن لازم برای بازنشستگی بیان گردیده است.

سن بازنشستگی زنان
در قسمت گذشته، به توضیح قانون بازنشستگی زنان پرداخته و بیان نمودیم که بیمه شدگان، می‌بایست با توجه به نوع بیمه خود، به قانون بیمه تامین اجتماعی یا قوانین مرتبط به کارمندان دولتی نظیر قانون مدیریت کشوری یا استخدام کشوری مراجعه نمایند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به توضیح سن بازنشستگی زنان بپردازیم.

 

فصل هفتم قانون بیمه تامین اجتماعی به بیان مقررات بازنشستگی (اعم از زنان و مردان) مثل سن بازنشستگی تامین اجتماعی پرداخته است. براساس ماده ۷۶ این قانون، بانوان و زنان در صورتی که حائز شرایط و ضوابط زیر باشند، حق استفاده از مستمری بازنشستگی را خواهند داشت:

 

حداقل ده سال حق بیمه مقرر را قبل از تاریخ تقاضای بازنشستگی پرداخته باشند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر