چرا خوردن صبحانه مهم است ؟

صبحانه اغلب به عنوان مهمترین وعده غذایی در روز توصیف می شود، اما آیا حذف این وعده غذایی صبح واقعاً برای سلامتی مضر است؟ تحقیقات جدید نشان می دهد که حذف صبحانه ممکن است به اندازه ای که بسیاری از ما فکر می کنیم بد نباشد.
چرا خوردن صبحانه مهم است ؟
کد خبر : ۸۱۸۳

مطالعات متعددی نشان می دهد صبحانه مهمترین وعده غذایی است و حذف این وعده از رژیم روزانه برای بدن بسیار مضر است اما یافته های جدید نشان می دهد صبحانه اگرچه یک وعده غذایی بسیار مهم محسوب می شود ولی حذف آن در برخی موارد چندان مضر نیست.

صبحانه در حقیقت نخستین وعده غذایی در روز پس از یک بازه زمانی طولانی در شب است که طی آن افراد چیزی نمی خورند. در حقیقت معمولا بین وعده شام و صبحانه حدود ۱۰ ساعت فاصله وجود دارد که طی آن چیزی خورده نمی شود.

صبحانه عنوان خود را به عنوان مهمترین وعده غذایی روز در دهه ۱۹۶۰  پس از اینکه آدل دیویس، متخصص تغذیه آمریکایی پیشنهاد کرد که برای حفظ تناسب اندام و جلوگیری از چاقی، باید صبحانه را مانند یک پادشاه، ناهار را مانند یک شاهزاده، و شام را مانند یک فقیر بخورید، به دست آورد. 

اگرچه حدود ۱۵ درصد از مردم در ایالات متحده به طور منظم صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف می کنند، اما بسیاری از افراد هنوز معتقدند که این وعده غذایی، مهم ترین وعده غذایی در روز است.

از منظر علمی، صبحانه مواد مغذی مهمی را برای بدن فراهم می کند تا روز را با احساس انرژی و دریافت مواد مورد نیاز بدن آغاز کنیم. همچنین بسیاری از متخصصین تغذیه معتقدند که مصرف صبحانه می تواند باعث کاهش وزن شود.

اما آیا واقعا صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است؟ پاسخ قطعی به این پرسش مانند بسیاری از دیگر موارد در علم تغذیه، دشوار و پیچیده است. در حالی که برخی تحقیقات نشان می دهد که نخوردن صبحانه مضر نیست، تحقیقات دیگر خلاف این موضوع را نشان می دهد.

خوردن منظم وعده‌های غذایی و میان ‌وعده‌ ها، از جمله صبحانه، فرصت‌ های بیشتری را در طول روز فراهم می ‌کند تا انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای داشتن عملکرد بهینه را تامین کنیم.

با این حال، تا زمانی که فرد بتواند مواد مغذی خود را در طول وعده های غذایی دیگر تامین کند، صبحانه ممکن است مهم ترین وعده غذایی روز نباشد. بیشتر مزایای ادعا شده در مورد خوردن صبحانه در درجه اول از مطالعات مشاهده ای ناشی می شود که این یافته ها نمی تواند علت و معلولی را اثبات کند.

به عنوان مثال، یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۲۱  از ‍۴ مطالعه مشاهده‌ ای نشان داد افرادی که هفت بار در هفته صبحانه می‌ خورند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، چاقی، فشار خون بالا، سکته مغزی، چاقی شکمی، مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی و افزایش کلسترول کمتری دارند. 

در نهایت به نظر می رسد مصرف صبحانه و حذف نکردن ان منطقی تر از بی توجهی به این وعده غذایی باشد و اگرچه حذف صبحانه بر خلاف تصور عمومی، فاجعه آمیز نیست اما گنجاندن این وعده غذایی در برنامه روزانه می تواند مزایای زیادی در پی داشته باشد.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر