دکتر حمید قره‌حسنلو که به اعدام محکوم شده کیست ؟

حمید قره‌حسنلو پزشک ایرانی و از بازداشت شدگان حوادث اخیر است که به کشتن یا مامور متهم شده است.
دکتر حمید قره‌حسنلو که به اعدام محکوم شده کیست ؟
کد خبر : ۸۶۱۲

در روزهای گذشته نام‌های زیادی شنیده می‌شود که هر یک محکوم به اعدام شده‌اند؛ از ماهان صدرات گرفته تا محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد و حمید قره‌حسنلو. قره حسنلو از بازداشت شدگان حوادث اخیر است که در مراسم چهلم حدیث نجفی شرکت کرده است. او متهم شده که یک مامور بسیجی به نام روح الله عجمیان را در این مراسم کشته است.

بیوگرافی حمید قره حسنلو

حمید قره حسنلو متولد ۱۳۴۸ است که پیشه اصلی او پزشک رادیولوژی یا تصویربرداری پزشکی بوده است. او سابقه حضور در جنگ ایران و عراق را هم دارد و جزو خیرین مدرسه‌ساز در ایران بوده است. قره حسنلو، متاهل و دارای دو فرزند است. او به همراه همسرش فرزانه قره حسنلو در کرج بازداشت شده است.

بازداشت دکتر قره حسنلو

در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی از جان باختگان اعتراضات ۱۴۰۱ که جمعیت زیادی شرکت کرده بودند، حمید قره حسنلو و همسرش نیز شرکت داشته است. آن مراسم که تحت تدابیر شدید امنیتی بود، به خشونت کشیده شد و در نهایت جمعیت حاضر با نیروهای نظامی درگیر شدند و هر دو طرف در جریان درگیری‌ها تلفات داشتند؛ از جمله یکی از ماموران امنیتی که حمید قره حسنلو به قتل این مامور متهم شده است.

تصاویری از حمید قره حسنلو پس از بازداشت منتشر شد که تمام بدن او در آن کبود بود. با استناد به آن تصاویر، برخی منابع گفته بودند که او هنگام بازداشت به شدت مورد ضرب و حرج قرار گرفته است که در پی همین جراحات او به بیمارستان منتقل می‌شود.

حمید قره‌حسنلو از بازداشتگاه به بیمارستانی در کرج برده شده است و به سبب اینکه خودش پزشک بوده، برخی از همکارانش در بیمارستان متوجه شده‌اند که او دستگیر شده و به این ترتیب خبر بازداشت وی برای نخستین بار رسانه‌ای می‌شود. آنچنان که نزدیکان قره حسنلو گفته‌اند او پس از معاینه به بازداشتگاه برگردانده می‌شود اما حال او به قدری وخیم بوده که ناچار به بیمارستان بازگردانده شده است.

اتهام حمید قره حسنلو

در ماجرای قتل روح الله عجمیان چند نفر حضور داشتند که نهادهای امنیتی اعلام کرده‌اند یکی از آنها حمید قره حسنلو بوده است. مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه هم گفته  «بر اساس احکام صادره، برای پنج نفر از متهمان اقدامات مؤثر و اصلی از قبیل جرح با چاقو و ضرب و جرح با سنگ و مشت و لگد و کشیدن بدن برهنه روی آسفالت خیابان حکم اعدام صادر شده و ۱۱ متهم دیگر از جمله آن سه جوان کمتر از ۱۸ سال، به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شدند»

در جریان دادگاه، قره حسنلو به «لیدر بودن» در حوادث کرج متهم شده است. با این حال خانواده او می‌گویند چنین چیزی صحت ندارد. یکی از نزدیکان قره حسنلو با یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور مصاحبه کرده و چنین گفته است: ««وکیل تسخیری پرونده هیچ دفاعی از حمید نکرد بلکه سعی داشت او را متهم کند و مرتباً به او می‌گفت به گناهانت اقرار کن و قضیه را تمام کن. حمید را برای اعتراف به لیدری تحت فشار قرار گذاشته بودند، در صورتی که هیچ مدرکی دال بر لیدر بودن او وجود ندارد.»

شاکی پرونده دکتر قره حسنلو وزارت اطلاعات است که گفته بر پایه شناسایی آنها، حمید قره حسنلو و همسرش در فیلم‌هایی که از ضرب و جرح روح الله عجمیان ثبت شده، حضور داشته بودند. وزارت اطلاعات گفته آنها در فیلم شناسایی و شب مقابل منزلشان بازداشت شدند. همچنین گفته شده فیلم‌هایی از صحنه حادثه مربوط به عجمیان در موبایل حمید قره‌حسنلو بوده که نشان می‌دهد او در آن صحنه مشغول فیلمبرداری بوده است.

نماینده دادستان در نخستین جلسه رسیدگی چنین گفته است: «متهم حمید قره‌حسنلو فرزند محمدعلی به اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، حمله به مأموران انتظامی و بسیج، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بازداشت شده است.»

نماینده دادستان همچنین گفته «طبق مستندات جمع‌آوری‌شده و فیلم زمان ضرب و جرح شهید عجمیان روی انگشت اشاره دست چپ متهم حمید قره‌حسنلو آثار زخم و خونریزی مشهود است. زمانی که آرین فرزام‌نیا از پشت با کارد به شهید ضربه می‌زند، در دومین ضربه دست این متهم هم که همان جا حضور داشته زخمی می‌شود. همسر متهم که در محل حاضر بوده و از متهمان پرونده است در اظهارات خود گفته متهم یک لگد به بسیجی شهید زده است.»

آنچنان که نماینده دادستان گفته اقدام عملی حمید قره حسنلو، فیلمبرداری از صحنه رخ داده و لگد زدن به روح الله عجمیان بوده است. با این حال او به «افساد فی الارض و حمله به مأموران انتظامی و بسیج و تبانی علیه امنیت کشور» متهم شده است. به همین دلیل برخی ناظران معتقدند کیفرخواست صادره با اقدام متهم همخوانی ندارد؛ چنانچه در ماجرای محسن شکاری نیز او با یک بسیجی درگیر شده بود و به خاطر مجروحیت مامور، حکم اعدامش صادر شد. در این مورد نیز همین اتفاق رخ داده و ظاهرا اتهامات در کیفرخواست صادره، بسیار وسیع‌تر از چیزی است که رخ داده است؛ مگر آنکه نکاتی در پرونده وجود داشته باشد که به لحاظ امنیتی در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته باشد.

سخنان حمید قره حسنلو در دادگاه

حمید قره حسنلو گفته او و همسرش برای حضور سر مزار یکی از آشنایان به بهشت سکینه در کرج رفته و قصد داشته همان روز اگر برای حدیث نجفی هم مراسمی برگزار شد، در آن حضور پیدا کند. حدیث نجفی دختر کرجی بود که روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در کرج جان باخت. قوه قضاییه اعلام کرده او به مرگ طبیعی درگذشته و ربطی به اعتراضات نداشته است.

آنگونه که قره حسنلو در دادگاه گفته او در راه برگشت از مراسم بوده که صحنه ضرب و جرح روح الله عجمیان پیش آمده است و حتی همسرش در محل وقوع جنایت جمعیت را کنار می‌زد تا عجمیان را نزنند. با این حال دادگاه اعلام کرده او «سردسته اغتشاشگران بوده و جمعیت را کنار می‌زدید تا صحنه بهتر تصویربرداری شود زیرا فرماندهی جمع حاضر در صحنه را به عهده داشته در همه صحنه‌ها پیگیرانه حضور داشته است.»

روایت وکیل قره حسنلو از اقدامات موکلش

سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل پرونده قره حسنلو است. او در مصاحبه‌ای که با روزنامه شرق داشته، گفته «دکتر حمید قره‌حسنلو آن روز (چهلم حدیث نجفی) هرکجا آسیب دیده‌ای می‌دیده، فارغ از اینکه به چه جریانی تعلق دارد به وظیفه پزشکی خود عمل کرده و به او کمک کرده است. آقای دکتر همان روزیک روحانی مجروح را می‌بیند و ایشان را به بیمارستان می‌رساند. خانواده به سراغ روحانی رفتند و او اعلام کرده اگر دادگاه از من بخواهد من شهادت میدهم.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر