شرایط جدید دریافت وام ازدواج

ناگفته پیداست که در سال‌های اخیر سن ازدواج به شدت افزایش یافته و جوانان امروزه دیگر رغبت چندانی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند.
شرایط جدید دریافت وام ازدواج
کد خبر : ۸۹۵۳

گذشته از مجموعه عواملی که باعث ایجاد این شرایط شده، مشکلات و ناتوانی اقتصادی عاملی مهم محسوب می‌شود.

در یک گفتگوی ساده با جوانان، خصوصاً پسران، می‌توان به آسانی فهمید که علت نداشتن تمایل به ازدواج در اکثر آن ها برخوردار نبودن از شغل، مسکن و تهیه لوازم و ضروریات زندگی و جشن ازدواج است. در این بین خانواده‌های دختران هم مشکل تهیه جهیزیه را سد بزرگی برای ازدواج دخترانشان می‌دانند، خصوصاً خانواده‌هایی که چند دختر با فاصله‌های سنی کم، دارند. بنابراین عدم توان اقتصادی کافی، انگیزه ازدواج جوانان را پایین می‌آورد و اجازه نمی‌دهد آنان در سن مناسب ازدواج کنند.

یکی از راه‌هایی که شاید بتواند اندکی از مشکلات بکاهد، پرداخت وام و تسهیلات ویژه از سوی بانک‌ها برای ازدواج است.

شرایط وام ازدواج

براساس بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها موظفند در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر ۱۰ روزکاری نسبت به پرداخت تسهیلات این وام اقدام کنند.

حال باید دید این تسهیلات چیست و چگونه پرداخت می‌شود ؟

تسهیلات ازدواج از طریق بانک مرکزی در اختیار زوج‌ها قرار می‌گیرد و

طبق اعلام همین بانک، وام ازدواج فقط به زوج‌های کمتر از ۵۰ سال پرداخت می‌شود.

در حال حاضر به هیک از زوجین نفری ۱۲۰ میلیون تومان به عنوان وام ازدواج تعلق می‌گیرد. البته اگر زوجین زیر ۲۵ سال سن داشته باشند، می‌توانند از وام ۱۵۰ میلیون تومانی استفاده کنند.

برای ثبت‌نام وام ازدواج زوجین می‌بایست با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی به نشانی  ve.cbi.ir

نسبت به ثبت‌نام برای وام ازدواج اقدام کنند. پس از تکمیل فرم مربوطه، کد رهگیری ۱۰ رقمی برایشان ارسال می‌شود. پس از تعیین شعبه توسط بانک مرکزی، متقاضیان ۱۲ روز کاری فرصت دارند که به بانک و شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تکمیل مدارک که زمان ۴۵ روزه برای آن در نظر گرفته شده اقدام کنند. پس از تکمیل مدارک تسهیلات پرداخت می‌شود.

این را هم بدانید که داشتن تابعیت ایرانی، همراه داشتن کارت ملی و کدپستی محل سکونت، از شرایط عمومی دریافت وام ازدواج است؛ البته باید تاریخ عقد متقاضی بعد از روز اول فروردین ۱۳۹۷ باشد و هر ایرانی تنها یک بار می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده کند.

مراحل دریافت وام ازدواج به صورت خلاصه:

۱. اصل و کپی سند ازدواج

۲. اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین

۳. اصل و کپی شناسنامه‌های ضامن

۴. اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دائم) زوجین

۵. اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دائم) ضامن

۶. کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین

۷. کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام

نحوه بازپرداخت و اقساط وام ازدواج

این تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله بوده و اقساط این وام ماهیانه یک میلیون تومان است. ضمانت‌هایی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده از طریق اعتبارسنجی و حداکثر سفته و یا یک ضامن معتبر است و بانک‌ها باید براساس این قانون اقدام به دریافت ضامن کنند. مدارکی که برای دریافت تسهیلات نیاز است شامل: اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی شناسنامه زوجین، اصل و کپی شناسنامه ضامن، اصل و کپی کارت ملی زوجین و ضامن.

تکلیف افرادی که در نوبت هستند چه می‌شود ؟

افرادی که از سال گذشته متقاضی دریافت وام ازدواج بودند و در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند، در صورتی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از ۰۱/‌۰۱/‌۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، می‌توانند در سقف‌های مصوب بودجه ۱۴۰۱ از تسهیلات فوق‌الذکر بهره‌مند شوند.

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر