قاون جدید چک به درد مردم خورده است ؟

قانون جدید چک اجرایی می شود؟ قانون جدید چک برای ایجاد سهولت مشتریان بانک‌ها وضع شده و تا به امروز نقشی موثر در میزان چک‌های برگشتی و افزایش اعتبار چک داشته است.
قاون جدید چک به درد مردم خورده است ؟
کد خبر : ۹۲۲۸

رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از معضلاتی که در سیستم بانکی وجود داشت، سود سپرده‌ها است که باید به صورت سیستمی کنترل شود.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه که امروز مورخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت تحول دیجیتال در نطام های مالی به ویژه نظام بانکی در سیاست گذاری، نظارت و عملیات بسیار مهم است. تحول دیجیتال صرفا مکانیزه کردن فرآیند موجود نیست بلکه هم ابزار و هم فرآیند ها باید به روز و دیجیتال شود.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در حوزه تحول دیجیتال نقشه راه دارد و برنامه ها و پروژه‌های متنوعی را در نظر گرفته است، گفت: در حوزه کسب‌وکار، نظام‌های پرداخت، سیاست پولی و نظارت بانک مرکزی بر خدمات بانکی استفاده از فناوری و افزایش زیرساخت‌ها را دنبال می‌کنیم. این تحولات با نگاه تحول در فرآیندها و ابزارهاست.

صالح آبادی افزود: یکی از اتفاقاتی که سال گذشته افتاد اجرای قانون جدید چک بود. این اقدام فرآیندها و زیرساخت‌هایی را ایجاد کرد که موجب کاهش میزان چک‌‌های برگشتی و افزایش اعتبار چک به عنوان ابزاری برای پرداخت شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به یکی از موضوعاتی که در قانون چک با آن مواجه بودیم، اظهار کرد: مسدود سازی سپرده صادرکننده چک برگشتی در تمام حساب های آن یکی از مسائلی بود که با پیچیدگی های بسیاری مواجه بود که اجرا و عملیاتی شد. ساماندهی پایانه های فروشگاهی نیز از اقدامات مهم و سختی بود که عملیاتی شد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: یکی از معظلاتی که در سیستم بانکی وجود داشت، سود سپرده‌ها است که باید به صورت سیستمی کنترل شود. این مسئله درباره خلق پول نیز وجود داشت که به سمت کنترل سیستمی این فرآیند‌ها حرکت می‌کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: یکی دیگر از مسائلی که در بانک مرکزی به دنبال آن هستیم حوزه XPRL یا همان اشراف بر داده‌های صورت‌های مالی بانک‌ها است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده در شمولیت مالی گفت: یکی دیگر از محورهای اقدامات بانک مرکزی توسعه شمولیت مالی است. طوری که آحاد مردم جامعه بتوانند از خدمات بانکی استفاده کنند. بیش از ۹۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور حساب بانکی دارند و از ابزارهای پرداخت الکترونیک استفاده می‌کنند که در مقایسه با کشورهای منطقه در این باره وضعیت خوبی داریم. از طرفی دسترسی پذیری شبکه بانکی در سطح ۹۹.۹۹ درصدی قرار دارد که ماهانه ۳.۵ میلیارد تراکنش پردازش می‌شود.

وی افزود: در حوزه پرداخت تسهیلات از کشورهای منطقه عقب هستیم که در این باره پیگیری موضوع لند تک (lend tech) به شمولیت مالی کمک می‌کند.

صالح آبادی با تاکید بر نوآوری و حمایت از فناوری‌های مالی، گفت: در نظام پولی و بانکی شرکت‌های فناوری مالی باید حمایت شوند. سند باکس رگولاتوری و بانک‌داری باز از مسائلی است که در بانک مرکزی به سمت آن حرکت می‌کنیم و در این حوزه از فناوری‌های جدید حمایت می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها باید شفاف و مبتنی بر فناوری باشد و از طرفی رابطه بانک‌ها با مردم باید به گونه ای باشد که دریافت خدمات از بانک به راحتی انجام شود.

صالح آبادی با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته ارائه خدمات بانکی به صورت غیر‌حضوری امکان پذیر است، گفت: فناوری هایی مثل احراز هویت غیر حضوری، سفته الکترونیک و دیگر نوارد این امکان را محقق کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با اشراف بر شبکه بانکی دلیلی برای شعبه محوری وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار شعبه بانکی در سراسر کشور وجود دارد که در سال‌های اخیر به مرور روند کاهشی پیدا کرده است و به این تعداد رسیده است. این تعداد قابلیت کاهش بیش تر را نیز دارد و به لحاظ فنی امکان آن فراهم است اما به لحاظ فرهنگ سازی باید مقدمات و سطح مورد نیاز فراهم شود.

وی در پایان گفت: تغییر در فرآیند‌ها و ابزار از اهداف بانک‌مرکزی است و در این باره به دنبال ارائه خدمات بهتر، بهره‌ور‌تر و با هزینه کمتر هستیم.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
عرشه
مجله زندگی
ارسال نظر