
محسن حسنلو، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس هیأت مدیره و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام با اشاره به حملات صورتگرفته در جریان جنگ دوازدهروزه به این فرودگاه، از استمرار فعالیتها در این مجموعه و آغاز فصل تازهای از توسعه و صادرات فناورانه خبر داد در جریان درگیریهای دوازدهروزه، فرودگاه بینالمللی پیام نیز هدف حملاتی قرار گرفت که به گفته مسئولان، روند فعالیتهای آن دچار اختلال نشد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام تأکید کرد: با وجود وسعت بسیار زیاد و هدف قرار گرفتن بخشهایی از منطقه در حملات مستقیم دشمن، هیچیک از فعالیتهای جاری ما در این مدت متوقف نشد و روند فعالیتها ادامه یافت
وی با بیان اینکه در همان ساعات اولیه حمله، در محل حضور یافته، از ایستادگی و حضور داوطلبانه کارکنان تقدیر کرد و افزود تقریباً تمامی همکاران در محل کار خود حاضر بودند و این در حالی بود که با توجه به مصوبات ستاد بحران امکان ترک محل کار وجود داشت. این حس مسئولیتپذیری و غیرت ملی، سرمایهای بزرگ برای مجموعه پیام است
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام همچنین به دستاوردهای پس از پایان بحران اشاره کرد و گفت در کوتاهترین زمان ممکن، نهتنها وضعیت قبلی حفظ شد، بلکه توسعه خطوط پروازی در بخش بار و مسافر آغاز شد و امروز شاهد
پروازهای متعدد در این حوزهها هستیم
فصل تازهای از فعالیت فرودگاه پیام در آستانه سیسالگی
وی با اشاره به اینکه فرودگاه پیام در آستانه سیسالگی خود وارد مرحلهای نوین شده است، برنامههای توسعهای این مجموعه را همسو با سیاستهای دولت چهاردهم و اهداف برنامه هفتم توسعه دانست و افزود: مناطق ویژه اقتصادی برای تحرکآفرینی در حوزه اقتصاد طراحی شدهاند و بر این اساس هدف گذاری کلی مجموعه بهرهبرداری کامل از ظرفیتهای موجود، بهویژه در حوزه فناوری و صادرات است
مدیرعامل پیام به استقرار بیش از ۴۰۰ شرکت در حوزهای تی وای سی تی، در منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: هدفگذاری مهمی از سوی وزارت ارتباطات برای اختصاص یک درصد از سهم اقتصاد دیجیتال کشور به منطقه پیام انجام شده است. با حمایتهای دکتر هاشمی وزیر محترم ارتباطات، این چشمانداز بهصورت جدی دنبال میشود
وی از راهاندازی شبکه حملونقل ترکیبی و تمرکز بر صادرات محصولات فناورانه به کشورهای منطقه، از قفقاز و اوراسیا بهعنوان اولویتهای مهم نام برد و تأکید کرد: ما بهدنبال تغییر رویکرد از تولید صرف برای بازار داخلی، بهسمت صادرات هدفمند هستیم و در این مسیر در حال آماده سازی زیرساختهای لازم برای این منظور هستیم.
حرکت در مسیر برنامه هفتم توسعه
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام، برنامههای توسعهای این مجموعه را همسو با سیاستهای دولت چهاردهم و اهداف برنامه هفتم توسعه دانست و افزود: مناطق ویژه اقتصادی برای تحرکآفرینی در حوزه اقتصاد طراحی شدهاند و اکنون زمان بهرهبرداری کامل از ظرفیتهای موجود، بهویژه در حوزه فناوری و صادرات است
کوچ معکوس فعالان فناوری به پیام
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام با رد نگرانیها درباره مهاجرت نیروی انسانی حوزه فناوری، از مهاجرت معکوس فعالان این صنعت به داخل کشور خبر داد و گفت: امروز یکی از بزرگترین اتحادیههای فناوری منطقه، پایگاه خود را از کشور همسایه به ایران منتقل کرده است
در پی گمانهزنیها درباره افزایش مهاجرت نیروی انسانی در صنعت فناوری، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام این مسئله را رد کرد و گفت: واقعاً موضوع مهاجرت در این حوزه آنگونه که مطرح میشود نگرانکننده نیست. بر اساس مستندات، یکی از بزرگترین اتحادیههای صنفی فناوری در منطقه، از یکی از کشورهای همسایه به ایران و به منطقه ویژه پیام منتقل شده است. این موضوع دقیقاً نقطه مقابل آن چیزی است که رسانههای معاند القا میکنند
وی افزود فعالان این صنعت بهدرستی به این نتیجه رسیدهاند که در داخل کشور بهتر دیده میشوند و فضای فعالیت بهتری در اختیار دارند. البته مشکلاتی وجود دارد، اما نیروی انسانی حوزه فناوری، امروز خاک وطن را به هر فرصت بیرونی ترجیح میدهد به گفته او، در حال حاضر یک فاز بزرگ به این اتحادیه اختصاص یافته و تفاهمنامههای مربوط نیز نهایی شده است همین موضوع باعث شده موج جدیدی از کوچ فعالان فناوری به سمت پیام شکل بگیرد
استقرار ۱۵ شرکت تولیدکننده گوشی همراه در پیام
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به فعالیت شرکتهای تولیدکننده تلفن همراه در این منطقه اشاره کرد و گفت در حال حاضر حدود ۱۵ شرکت فعال در حوزه تولید گوشی تلفن همراه در منطقه پیام مستقر هستند. این شرکتها برندهایی خوشنام و صاحبسهم در بازار کشورند و حتی صادرات نیز دارند وی با اشاره به برنامه این شرکتها برای ورود به تولید گوشیهای هوشمند گفت: در آینده نزدیک شاهد تولیداتی خواهیم بود که در کنار کیفیت مناسب، از نظر قیمت نیز قدرت رقابت با نمونههای خارجی را خواهند داشت. این گام بزرگی برای خودکفایی کشور در حوزه فناوری است
در پاسخ به این پرسش که آیا وجود ۱۵ شرکت در یک حوزه، موجب تداخل در بازار نمیشود، گفت خیر، تعدد شرکتها نهتنها تهدید نیست، بلکه فرصت است. تجربه سایر صنایع نیز نشان داده که انحصار، لزوماً به معنای کارایی نیست. در واقع رقابت سالم، انگیزه توسعه و نوآوری را بین این شرکتها افزایش میدهد
پرواز تاکسی هوایی به پنج شهر برقرار شد
در ادامه این گفتوگو، مدیرعامل پیام به راهاندازی تاکسیهای هوایی نیز اشاره کرد و از آغاز پروازها به پنج مقصد خبر داد هوانوردی عمومی، از بخشهای مغفول صنعت هوایی کشور بود. در دوره جدید، با ورود بخش خصوصی و هماهنگی دستگاههای مسئول، این مسیر هموار شد. امروز پروازهایی در قالب تاکسی هوایی به مقاصد کیش، زنجان، قزوین، رامسر و کاشان برقرار شده است
بخش دیگری از این پروژه به تفریحات هوایی اختصاص دارد که در پایان هفته میزبان علاقهمندان به پروازهای تفریحی هستیم. عزم مجموعههای سرمایهگذار و حمایت سازمان هواپیمایی کشوری باعث شد مجوزهای لازم برای این حوزه صادر شود
هنوز با نقطه طلایی فاصله داریم
مدیرعامل منطقه ویژه پیام تأکید کرد که هوانوردی عمومی در کشور هنوز در مراحل ابتدایی است و گفت: تا رسیدن به نقطه طلایی که قیمتها با تقاضا توازن داشته باشد، راه زیادی در پیش است. در حال حاضر تفاوت قیمت تاکسی هوایی با بلیت پروازهای معمولی چندان زیاد نیست، اما به دلیل ناترازی عرضه و تقاضا، قیمتها هنوز به ثبات نرسیده است
فرودگاه پیام در مسیر نقشآفرینی ملی / از جانمایی پایتخت تا ترخیص خودرو و واردات کالاهای اساسی
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام با اشاره به ظرفیتهای فرودگاه پیام در تحولات آینده کشور، تأثیر این مجموعه در صورت انتقال پایتخت از تهران، تامین کالاهای اساسی، ترخیص خودرو و آموزش خلبانی بهعنوان محورهای نقشآفرینی جدید یاد کرد.
فرودگاه بینالمللی پیام که در سالهای اخیر با توسعه زیرساختها، تبدیل به یکی از مراکز راهبردی حملونقل و فناوری کشور شده، اکنون در کانون چند تحول ملی قرار دارد. مدیرعامل این مجموعه با اشاره به اهمیت نقش پیام در آینده سیاسی و اقتصادی کشور گفت:
امروز فرودگاه پیام حتی در بحث انتقال پایتخت نیز بهعنوان یک بازیگر بالقوه و اثرگذار مطرح است. با توجه به اینکه ظرفیتهای موجود در پایتخت فعلی رو به پایان است، جانمایی پایتخت آینده اهمیتی راهبردی دارد. فرودگاه پیام از ظرفیت و موقعیت لازم برای ایفای نقش در این طرح ملی برخوردار است و ما نیز در حد توان بهسمت فراهمسازی زیرساختها گام برداشتهایم
حمایت از زنجیره تأمین در بحران بندر شهید رجایی
مدیرعامل منطقه ویژه پیام همچنین با اشاره به حادثه اخیر در بندر شهید رجایی و تأثیر آن بر زنجیره واردات کشور گفت: پس از آن حادثه، برای انبارداری کالاهای وارداتی اعلام آمادگی کردیم تا از ایجاد اختلال در تامین نیاز صنایع جلوگیری شود. بخشی از این کالاها به پیام منتقل شد و بهصورت موقت انبار گردید تا بدون وقفه به بازار عرضه شود
نقشآفرینی در واردات کالاهای اساسی
وی با تأکید بر لزوم تقویت زنجیره واردات کالاهای اساسی در کشور افزودپس از جنگ دوازدهروزه، اعلام کردیم که پیام آماده ایفای نقش در واردات کالاهای اساسی است. این پیشنهاد با استقبال روبهرو شد و در حال حاضر در حال مذاکره با وزارت بهداشت، بخشهای مختلف بازرگانی و انجمنهای صنفی هستیم. هدف ما تعریف خطوط پروازی اختصاصی برای واردات سریع و مؤثر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است
ترخیص ۱۸۰۰ خودرو در شش ماه اخیر
مدیرعامل منطقه پیام از عملکرد این مجموعه بهعنوان گمرک تخصصی ترخیص خودرو خبر داد و گفت از اسفندماه ۱۴۰۲، پیام به جمع گمرکات تخصصی واردات خودرو پیوست. تاکنون نزدیک به ۲۵۰۰ دستگاه خودرو وارد منطقه ویژه شده که از این تعداد، ۱۸۰۰ دستگاه ترخیص شدهاند. برنامهریزی برای افزایش ظرفیتها نیز در جریان است
پیشرفت ۵۰ درصدی ساخت آشیانههای جدید
وی درباره احداث چهار آشیانه جدید در فرودگاه پیام گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۵۰ درصد است و در حال مذاکره با سرمایهگذاران برای تسریع روند اجرا هستیم. پیشبینی ما این است که این آشیانهها تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسند. این ظرفیتها هم در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما (MRO) و هم برای شرکتهای جدید الورود کارکرد خواهند داشت
فرودگاه پیام، قطب آموزش خلبانی کشور
مدیرعامل پیام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه این مجموعه در حوزه آموزش هوانوردی اظهار داشت حدود ۷۰ درصد آموزش خلبانی کشور در منطقه پیام انجام میشود و این موضوع، مسئولیت ما را سنگینتر کرده است. ما هم بر ارتقای کیفیت آموزشی تمرکز داریم و هم بر افزایش ظرفیت و تنوع مؤسسات آموزشی تاکنون قراردادهای مؤثری با مؤسسات صاحبنام آموزش خلبانی منعقد کردهایم. در حال حاضر، سالانه بیش از ۱۹ هزار نشست و برخاست پروازی آموزشی در پیام انجام میشود که نشاندهنده اهمیت بالای این مجموعه در تأمین نیروی انسانی متخصص در صنعت هوانوردی است
حضور پررنگ زنان در آموزش هوانوردی
او در پایان به نقش زنان در این صنعت اشاره کرد و گفت نیمی از متقاضیان آموزشهای هوانوردی در پیام، بانوان هستند. این استقبال چشمگیر نیازمند برنامهریزی جدیتری برای توسعه فضاهای آموزشی، مربیان حرفهای و خدمات پشتیبان است. ما این موضوع را بهعنوان یک فرصت مهم میبینیم
فرودگاه پیام؛ بازگشت به رسالت باری و تبدیلشدن به هاب ملی لجستیک
وی اضافه کرد: فرودگاه بینالمللی پیام از آغاز بر پایه مأموریت حملونقل باری شکل گرفت و امروز، در شرایطی که کشور فاقد یک فرودگاه تخصصی بار به معنای واقعی است، جایگاه منحصربهفردی در این عرصه دارد. این مزیت راهبردی، ظرفیتی ارزشمند برای ایجاد درآمد و تحول اقتصادی محسوب میشود و همین امر، مسئولان را بر آن داشته تا مأموریت اصلی پیام را احیا کنند.
رفع موانع گذشته آسان نبوده و نیاز به پیشبینی دقیق تمامی اجزای زنجیره حملونقل بار داشته است. در این راستا، از خبرگان و فعالان کلیدی این صنعت دعوت شده تا با همفکری، مسیر توسعه ترسیم شود. نتیجه این تعامل، شکلگیری یک همگرایی ملی و قرار گرفتن فرودگاه پیام در آستانه «آغاز دورهای قدرتمند بوده است
موقعیت جغرافیایی استراتژیک
وی گفت: اگرچه فعالیت مسافری پیام آغاز شده، اما هویت اصلی آن همچنان حملونقل باری است. این فرودگاه در نقطه تلاقی دو کریدور مهم «شمال–جنوب» و «شرق–غرب» قرار دارد و عملاً چهارراه ارتباطی ۱۷ استان کشور بهشمار میآید. قرار گرفتن در قلب استان البرز، با چهار هزار واحد صنعتی و ۱۱۹ برند ملی، اهمیت این موقعیت را دوچندان کرده است
چشمانداز هاب ملی
او تاکید کرد: پیام، علاوه بر جایگاه لجستیکی، بخشی از دو زیستبوم مهم «فناوری اطلاعات» و «صنعتی البرز» است. بهرهگیری هوشمندانه از این ظرفیتها میتواند این فرودگاه را به یکی از هابهای اصلی حملونقل ترکیبی کشور تبدیل کند؛ هابی که همه شیوههای حملونقل را در یک نقطه گرد هم میآورد و میتواند نقشی کلیدی در تحولات اقتصادی ایفا کند
نقشآفرینی در آینده پایتخت
وی گفت: با توجه به محدودیتهای ظرفیت فعلی تهران، بحث جانمایی پایتخت آینده کشور اهمیت ویژهای یافته است. مدیران پیام معتقدند این فرودگاه با زیرساختها و موقعیت جغرافیایی خود میتواند بازیگری مؤثر در این روند باشد. اقدامات اولیه برای فراهمسازی زیرساختهای این نقشآفرینی آغاز شده و با جدیت ادامه دارد
درآمد ارزی در ازای یک پرواز
مدیرعامل فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام با تأکید بر ضرورت ایجاد پروازهای باری منظم، این اقدام را راهی برای افزایش درآمد ارزی و تثبیت بازارهای صادراتی دانست و هشدار داد که بیتوجهی به لجستیک صادراتی، حتی صنایع بزرگ کشور را تهدید میکند. با راهاندازی یک خط پرواز باری مستمر، میتوان درآمدهای ارزی کشور را به شکل قابلتوجهی افزایش داد و بازارهای هدف را حفظ کرد. این موضوع محدود به محصولات کشاورزی یا صنایع سبک نیست؛ حتی صنعت نفت و دیگر بخشهای بزرگ اقتصاد نیز در صورت غفلت از بازنگری در لجستیک صادراتی، ممکن است متضرر شوند. با صراحت میگویم: اگر این طرح، با وجود مشوقهای لازم در فرودگاه پیام، به نتیجه نرسد، مسئولیت آن را شخصاً میپذیرم. ما در این میدان، سربازان جبهه اقتصادی هستیم و باید دشمن را بشناسیم، صحنه را تحلیل کنیم و ابزارهای خود را درست به کار بگیریم
دولت عزم بازنگری دارد
حسنلو در پاسخ به پرسشی درباره میزان آمادگی دولت برای این بازنگری، مدیرعامل پیام گفت رویکرد دولت چهاردهم عالمانه و آگاهانه است. دعوت از نخبگان و نهادهای دانشی برای تصمیمگیریها نشان میدهد که حاکمیت علمی در حال شکلگیری است
خرید هواپیمای باری و مسافری در دستور کار
وی همچنین درباره اخبار مربوط به خرید دو فروند هواپیمای جدید گفت پیشنهادهای علمی، کارشناسی و موجه ارائه شده و موافقت عمومی در سطح وزارتخانه وجود دارد. امیدواریم در آیندهای نزدیک شاهد تحقق این خرید باشیم. در پاسخ به اینکه آیا این خرید در سال جاری انجام خواهد شد، گفت: انشاءالله
مزیت فرودگاه پیام در سایه مالکیت وزارت ارتباطات
مهمترین موقعیت ویژهای که این هم خانواده بودن برای ما ایجاد کرده در یک کلید طلایی خلاصه میشود سیای اس و آن هم صادرات محصولات هایتک و فناورپایه به کشورهای حوزهی اوراسیا، قفقاز و منطقهی است
نسخه پیشنهادی برای ارتقای فرودگاه پیام
حسنلو درباره مسیر ارتقای فرودگاه گفت چارهای جز واسپاری فرصتهای جدید فرودگاهی به بخش خصوصی نداریم. باید سرمایهگذاران را وارد میدان کنیم و اجازه دهیم میدانداری کنند
تحریم، سد ذهنی است؛ جذب سرمایهگذار، یک تکلیف ملی
مدیر فرودگاه بینالمللی پیام با تأکید بر ضرورت سپردن پروژههای جدید به بخش خصوصی گفت: برای ارتقای فرودگاه ناگزیر هستیم فرصتها را به اهالی سرمایه واگذار کنیم تا با توان خود میدانداری کنند
او تحریمها را مانع اصلی توسعه ندانست و افزود: تحریم بیش از آنکه مانع عملی باشد، یک سد ذهنی است. حتی اگر تحریم برداشته شود، تا زمانی که نگرشمان تغییر نکند، سرمایهگذار وارد نمیشود
مدیر فرودگاه پیام جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی را «تکلیف» دانست و از آغاز روند واسپاری فرصتهای سرمایهگذاری به مجموعههای دارای اهلیت خبر داد