بخورنخورهای شب یلدا

ناگفته مسلم است که یکی از سرگرمی‌های ما ایرانیان در زمان دورهمی‌ها خوردن است. حتی در بسیاری مواقع تهیه خوراکی برای یک مهمانی یا دورهمی خانوادگی وقت زیادی از میزبان می‌گیرد.
بخورنخورهای شب یلدا
کد خبر : ۹۳۲۶

 اما اگر مناسبت سنتی خاصی هم در پیش باشد و خوراکی‌های مخصوص آن مراسم هم تهیه شود، بسیاری از ما به درد پرخوری دچار می‌شویم بدون اینکه به عواقب این پرخوری توجه کنیم.

شب یلدا از آن دست شب‌های خاصی است که به خاطر رسوم خاصش و تنوع غذاها و خوراکی‌هایش اگر حواسمان نباشد می‌تواند دردسرساز شود.

چه بخوریم؟

در شبی که به اندازه حدود یک ثانیه از سایر شب‌های سال بلندتر است انار یکی از میوه‌های اصلی است. انار به خاطر دارا بودن آنتی‌اکسیدان از بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی را کند می‌کند. همچنین انار برای سلامت قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریان‌ها و سکته‌ها، جلوگیری از پیری زودرس و آلزایمر و پیشگیری از سرطانها بویژه سرطان پروستات مفید است.

از جمله چیزهایی که خوردنش البته به اندازه کافی فایده دارد، خوردن آجیل شب یلداست. آجیل شیرین شب یلدا شامل گردو، فندق، کشمش، قیصی، بادام و توت خشک برای بدن بسیار مفید بوده و سرشار از آهن و فیبر و انواع ویتامین‌هاست.

یکی از تنقلات شب یلدا میوه های خشک هستند، این میوها سرشار از ویتامین‌ هایی همچون آ و ب و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز  هستند. به گفته متخصصان تا حد امکان از میوه تازه به دلیل دارا بودن  فیبر بالا  به جای میوه خشک استفاده کنید چون فیبر موجود در میوه جذب مواد قندی و چربی را در روده کاهش می دهد.

لبو هم از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که در این شب مصرف می‌شود. این خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. همچنین فیبر بالای  موجود در لبو، موجب کاهش سطح کلسترول خون شده و خطر بروز سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

چه نخوریم ؟

این روزها بسیاری از افراد دچار بیماری فشار خون هستند. به همین دلیل افراد مبتلا به فشار خون باید از مصرف آجیل‌های نمکی خودداری کرده و از مغز دانه‌های خام  همچون گردو و بادام زمینی استفاده کنند. همچنین مبتلایان به فشار خون از مصرف میوه‌های این شب همچون هندوانه، خرمالو و انار نباید غافل نشوند زیرا این میوه ها سرشار از پتاسیم است که  به کنترل و کاهش  فشار خون کمک می کنند. هندوانه نیز به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام لیکوپن به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان در جلوگیری از بیماری‌های سرطانی مؤثر است. یکی دیگر از چیزهایی که در این شب بهتر است مصرف نشود شیرینی و شکلات است به خصوص برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می‌برند. برای تهیه آجیل شب یلدا هم حواستان باشد آجیل رنگی نخرید. رنگ آجیل را با دستتان کنترل کنید. اگر دستتان رنگی شد احتمال دارد آجیل‌ها را با رنگ‌های غیرمجاز یا خوراکی رنگ کرده باشند که در این صورت باید از خرید آن خودداری کنید.

نکته پایانی

در نهایت اینکه به توصیه متخصصان تغذیه بهتر است در این شب باستانی از  پرخوری پرهیز کنیم تا سلامت خود را به خطر نیندازیم. خوراکی‌هایی همچون انار، هندوانه و مغزها باید قبل از شام مصرف شود. هر چند با استفاده از این مواد بهتر است شام نخوریم، اما اگر قرار است شامی هم خورده شود، باید یک ساعت پس از مصرف این خوراکی‌ها باشد. شام شب یلدا هم بهتر است سبک و کم چرب باشد. سوپ سبزیجات، سالاد  به همراه مواد پروتئینی مثل حبوبات پخته برای این شب مناسب است.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر