استفاده از نام‌ها و گویش‌های محلی آزاد شد؟+جزئیات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشنامه‌ای از بلامانع بودن استفاده از نام‌های مورد استفاده در گویش­‌های محلی و قومی رایج در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه­‌ها و اماکن خبر داد.
استفاده از نام‌ها و گویش‌های محلی آزاد شد؟+جزئیات
کد خبر : ۲۱۶۱۸

به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخشی از این بخشنامه خطاب به معاونان، رؤسا و مدیران کل ستادی و استانی این وزارتخانه آمده است: «در اجرای مادۀ ۶ آیین­‌نامۀ اجرایی قانون ممنوعیت به­ کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، مصوب سال ۱۳۷۸ هیأت وزیران و اصلاحات بعدی در سال ۱۳۹۴مطابق نص صریح آیین­‌نامۀ یادشده، استفاده از نام‌های رایج در گویش­‌های محلی و قومی در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه­.ها و اماکن مانعی ندارد.

در این بخش‌نامه همچنین از بلامانع بودن استفاده از اسامی خاص اقلیت­‌های دینی شناخته­ شده در قانون اساسی نیز در نامگذاری‌های فوق‌الذکر اشاره شده است.

بر اساس این بخشنامه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع­ رسانی موظف است دستورالعمل صدور مجوز تبلیغات و نام­گذاری اسامی محصولات، خدمات، مؤسسه­‌ها، اماکن و سر در فروشگاه­‌ها، واحدهای صنفی و مؤسسات تجاری مربوط از جمله مناطق مرتبط با اقوام و گویش­‌های محلی را با رعایت مفاد این بخشنامه تهیه و پس از تصویب در کمیتۀ مرکزی سازمان­‌های تبلیغاتی کشور به اجرا گذارده و گزارش آن را هر سه ماه یکبار ارائه کنند.

 

در این بخش‌نامه آمده است که تمام دفاتر و ادارات­ کل ستادی و استانی در این زمینه موظف به همکاری با معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع­ رسانی هستند.

 

ارسال نظر