چطور با گوشی به‌طور حرفه‌ای فیلم بگیریم؟

اگر بلاگر هستید یا قصد تولید محتوای ویدیویی باکیفیت دارید، نکات ضروری و مفید این مقاله به شما کمک می‌کند بتوانید با گوشی به طور حرفه ای فیلم بگیرید.
چطور با گوشی به‌طور حرفه‌ای فیلم بگیریم؟
کد خبر : ۲۱۶۵۵

ضبط فیلم و عکاسی، یکی از پرکاربردترین قابلیت‌های گوشی هوشمند است. گوشی‌های هوشمند به دلیل دردسترس بودن و قابلیت حمل آسان از بهترین گزینه‌های فیلم‌برداری برای افراد آماتور و حتی حرفه ای به حساب می‌آیند. ولاگرها، بلاگرها و هر فردی که قصد ضبط یک فیلم حرفه ای با گوشی را دارد، باید از تکنیک های اصلی فیلمبرداری حرفه ای با دوربین گوشی اطلاع داشته باشد.

در این مقاله شما را با ۱۰ تکنیک اصلی فیلمبرداری حرفه ای با دوربین گوشی آشنا می‌کنیم و سایر اطلاعات ضروری را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 

 

آیا برای فیلمبرداری با موبایل به تجهیزات خاصی نیاز است

واقیعیت این است که برای فیلمبرداری با موبایل به غیر از یک گوشی با دوربین خوب، لزوماً به تجهیزات خاصی نیاز ندارید اما ابزارهایی هستند که می‌توانند در جهت بهبود کیفیت نهایی ویدیو به شما کمک کنند. اگر قصد خرید یک گوشی مناسب برای عکاسی و فیلم‌برداری دارید، بهترین گوشی های مناسب عکاسی در بازار ایران را به شما معرفی کرده‌ایم.

تجهیزاتی که بودنشان می‌تواند به شما کمک کند، رینگ‌لایت برای ایجاد نور مناسب در مکان‌های کم‌نور و به دور از نور طبیعی و سه‌پایه برای ثابت نگه داشتن دوربین و جلوگیری از لرزش و کاهش کیفیت فیلم است. البته از وجود یک میکروفون باکیفیت هم نباید غافل شد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله تجهیزات ضروری عکاسی برای تازه‌کار‌ها مراجعه کنید.

 

 

 
 
 
 

مهم ترین ترفندهای فیلمبرداری با گوشی برای بلاگرها

بلاگر آشپزی در حال استریم

معمولاً ترفندهایی که برای عکاسی و فیلمبرداری باکیفیت و حرفه‌ای به کار برده می‌شوند، تفاوت چندانی ندارند. یک بلاگر یا فردی که قصد دارد محتوای ویدیویی با کیفیت ثبت کند با رعایت یک سری قوانین کلی مانند نورپردازی کافی، ترکیب‌بندی درست، انتخاب زاویه و جهت مناسب و غیره می‌تواند به هدف خود برسد.

برای دستیابی به ویدیوهای باکیفیت و فیلمبرداری حرفه‌ ای با گوشی لازم است با قوانین اساس عکاسی آشنا باشید و در نهایت بتوانید روی ویدیوی خود یک ادیت مناسب اجرا کنید. به همین دلیل اگر می‌خواهید حرفه‌ای باشید، باید مثل حرفه‌ای‌ها در زمینه عکاسی مطالعه کنید و با آزمون‌وخطا به آنچه می‌خواهید برسید.

در ادامه به ۱۰ نکته ضروری و مفید اشاره کرده‌ایم تا بتوانید با گوشی به طور حرفه ای فیلم بگیرید.

 
 
 
 

۱. فیلم را در جهت مناسب ضبط کنید

بااینکه بسیاری بر این باورند که ضبط در جهت افقی/لنداسکیپ بهترین راه برای فیلمبرداری با کیفیت با گوشی است، این موضوع نسبت به سوژه و مکان نسبی است. با وجود پلتفرم‌های بسیار زیادی مانند اینستاگرام، تیک تاک و یوتیوب که جهت‌ عمودی را برای ویدیو (مخصوصاً ویدیوی کوتاه) می‌طلبند، باید محتوا را متناسب با پلتفرمی که قصد دارید در آن فعالیت کنید، ضبط کنید. این کار تضمین می‌کند که تجربه بیننده را مختل نکنید. اگر نیاز به استفاده از فیلم بر روی پلتفرم‌های مختلف با جهت‌های مختلف دارید، می‌توانید با ابزارهایی مانند Cross Clip جهت ویدیوی افقی را به‌سرعت به عمودی تبدیل کنید.

 
 
 
 

۲. تنظیمات دوربین گوشی را بررسی کنید

بااینکه دوربین تلفن هوشمند به اندازه دوربین‌های DSLR یا دوربین‌های بدون آینه  پیشرفته نیستند، اما شما می‌توانید تنظیمات دوربین خود را برای ضبط با کیفیت بالاتر تنظیم کنید. برای مثال در آیفون می‌توانید از تنظیمات به Camera بروید تا مواردی مانند فرمت‌ها، پیکسل‌ها و FPS را تغییر دهید.

به خاطر داشته باشید گرچه ضبط با کیفیت 4K وسوسه‌انگیز است؛ اما این نوع ویدیوها حجم فایل قابل‌توجهی دارند و ممکن است فشار زیادی به CPU بیاورند و در حین ویرایش به دلیل نرخ فریم بالا، دچار مشکل شوند.

 
 
 
 

۳. از زوم کردن اجتناب کنید

وقتی نمی‌توانید به سوژه خود نزدیک شوید، ممکن است زوم کردن روی آن وسوسه‌انگیز باشد؛ اما هرچه بیشتر زوم کنید، کیفیت فیلم‌های ویدیویی خود را بیشتر به خطر می‌اندازید. تا حد ممکن از ویژگی زوم گوشی استفاده نکنید و درعوض سعی کنید به سوژه نزدیک شوید.

 
 
 
 

۴. نورپردازی را بهبود ببخشید

نور خوب یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقای کیفیت ویدیو است، حتی اگر منبع آن نور طبیعی‌ای باشد که از پنجره می‌آید. فراموش نکنید نور خوب می‌تواند نقش مهمی در کیفیت و نمای فیلم شما ایفا کند. گاهی نور می‌تواند سوژه را بهتر از آنچه هست، نشان بدهد و گاه می‌تواند همه‌چیز را به نابودی بکشد.‌ اگر وضعیت روشنایی و نوری که در آن قرار دارید، مناسب نیست، می‌توانید در نزدیکی پنجره با نور طبیعی عکاسی کنید یا از منابع نور مصنوعی مطلوب مثل رینگ‌لایت‌ها کمک بگیرید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه می‌توانید به نور مناسب برسید می‌توانید مقاله‌های آموزش عکاسی زومیت را مطالعه کنید و خودتان طی آزمون‌وخطا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

 

 
 
 
 

۶. نور پس‌زمینه مناسبی انتخاب کنید

هنگام فیلمبرداری در شب باید از نور پس‌زمینه شدید اجتناب کنید. ممکن است شما بتوانید افراد و چهره‌های آن‌ها را هنگامی که نور پس‌زمینه شدید است ببینید اما دوربین گوشی‌های هوشمند معمولاً نمی‌تواند فیلم را با نور شدیدی که یک چهره تاریک را نشان می‌دهد، به خوبی پخش کنند.

برای جلوگیری از این وضعیت، سعی کنید تنظیم اولیه نور را در نظر بگیرید. وقتی در حال ضبط کردن هستید، می‌توانید با حرکت به اطراف یا حرکت دادن سوژه به‌گونه‌ای که رو به نور باشد، وضعیت نور پس‌زمینه را بهبود ببخشید.

اگرچه برخی از برنامه‌های دوربین اثرات نور پس‌زمینه را کاهش می‌دهند، شما همچنان باید خودتان هنگام فیلمبرداری نکات مرتبط را رعایت کنید.

 
 
 
 

۷. کادربندی مناسب داشته باشید

بهتر است کادر را با سوژه خود پر کنید یا آن را کمی خارج از مرکز قرار دهید تا صحنه بصری جالب‌تری ایجاد کنید. با آزمون‌و‌خطا متوجه خواهید شد که چه چیزی بهتر به نظر می‌رسد.

اگر به تنظیمات دوربین بروید، اکثر برنامه‌های دوربین گوشی گزینه خطوط راهنمای افقی و عمودی (gridlines) را دارند که می‌توانید آن را فعال کنید. محبوب‌ترین ابزار کادربندی «قانون یک سوم» است، عناصر مهم را در طول یک شبکه ۳ در ۳ قرار دهید؛ به‌این‌صورت تصویر به ۹ قسمت تقسیم می‌شود.

همچنین برای اطمینان از اینکه کیفیت فیلم به‌‌دلیل برش کاهش پیدا نکند، به فاصله‌ی دوربین با سوژه دقت کنید.

 
 
 
 

۸. از سه‌پایه استفاده کنید

اگر قصد دارید فیلم‌هایی با کیفیت بالا با گوشی هوشمند خود ضبط کنید، سه‌پایه یکی از موارد ضروری است که باید تهیه کنید. سه پایه نه تنها تضمین می کند که سوژه در کادر باقی می‌ماند، بلکه به حذف لرزش ویدیویی که می‌تواند تجربه بیننده را مختل کند نیز کمک می‌کند.

بسیاری از سه پایه‌های دوربین امکان نگه‌داری دستگاه تلفن همراه را نیز دارند؛ اما اگر فقط یک گوشی دارید که می‌خواهید کار را با آن تمام کنید،‌ می‌توانید از سه پایه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند استفاده کنید.

 
 
 
 

۹. کیفیت صدا را فراموش نکنید

وقتی روی ضبط ویدیوی عالی در گوشی هوشمند خود تمرکز می‌‌کنید، ممکن است کیفیت صدا را فراموش کنید. گاهی هم ممکن است به اشتباه میکروفون خود را مسدود کرده و صدا را به کلی مخدوش کنید. برای ضبط ویدیو به طور حرفه ای بهتر است  خرید میکرفون کوچک را در نظر بگیرید. میکروفون می‌تواند مستقیماً به تلفن هوشمند شما متصل شود تا صدایی شبیه به یک دوربین حرفه‌ای دریافت کنید.

 
 
 
 

۱۰. ادیت حرفه‌ای برای فیلمبرداری حرفه‌ای

پس از اتمام کار و به کار بردن تمام نکات مهم و قابل اجرا برای ضبط یک فیلم حرفه ای نوبت به یکی از مهم‌ترین بخش‌ها می‌رسد. همه ما می‌دانیم آن کلیپ‌های جذابی که در شبکه‌های اجتماعی نظرمان را جلب می‌کند تنها به مهارت عکاس و زیبایی سوژه برنمی‌گردد. ویرایش سلفی‌ها و اعمال تغییرات ضروری که نتوانسته‌ایم در حین عکاسی به آن‌ها دست پیدا کنیم، بخش مهمی از روند دستیابی به یک فیلم حرفه ای است.

توصیه می‌کنیم مهارت‌های خود را در زمینه ویرایش فیلم‌ها بالا ببرید و از بهترین برنامه‌های ساخت و ادیت فیلم اندروید و iOS کمک بگیرید.

 

 

 
 
 
 

نکات فیلمبرداری در شب با گوشی

نکات فیلم‌برداری در شب

با ترکیب آنچه در این مقاله به آن اشاره کردیم و ترفندهای عنوان‌شده در مهم‌ترین نکات عکاسی در شب با موبایل می‌توانید فیلم‌‌های باکیفیتی در شب ضبط کنید.

 

استفاده از منبع نور مناسب و سه‌پایه از مهم‌ترین نکات فیلمبرداری در شب با گوشی است. درنهایت فراموش نکنید یک ادیت تمیز و حرفه‌ای می‌تواند همه‌ی چیزی باشد که ویدیوی ضبط‌شده شما برای دیده شدن به آن نیاز دارد.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
زومیت
مجله زندگی
ارسال نظر