اکتشاف باورنکردنی دانشمندان؛ نشانه‌های حیات در کدام سیاره جدید دیده شده؟

انفجارهای مهیبی که در سطح یکی از قمرهای زحل مشاهده شده است، می تواند رویکرد دانشمندان را نسبت به جستجوی حیات در کیهان را تغییر دهد.
اکتشاف باورنکردنی دانشمندان؛ نشانه‌های حیات در کدام سیاره جدید دیده شده؟
کد خبر : ۲۱۹۴۵

دانشمندان حدود ۲۰ سال پیش توانستند توده‌های بخار آب را که از سطح انسلادوس، که یکی از قمرهای پوشیده از یخ زحل در حال فوران بوده است مشاهده کنند. حال توانسته‌اند توده‌های آبی در سطح و اطراف آن را کشف کنند. به گفته محققین، این قمر دهه‌ها یخی بوده و این اتفاق بسیار نادر است و می‌تواند نشانه وجود حیات را با خود به همراه داشته باشد.

اکنون این بزرگترین توده‌ای است که تاکنون توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب دیده شده است و طول آن ۱۰۰۰۰ کیلومتر است. توده‌ای که ۲۰ برابر اندازه خود قمر زحل است. توده نشان دهنده این است که برروی سطح قمر به جای یخ جامد، یک اقیانوس مایع وجود دارد. این به گونه ای است که سطح قمر به اندازه کافی گرم نگه داشته می‌شود تا از یخ زدگی، به علت حرکت ناشی از کشش گرانشی زحل جلوگیری شود. از روی دیگر مانند همیشه، وجود آب مایع نشان دهنده وجود احتمالی حیات در آن جا است.

نشانه‌های حیات از قمر زحل!

 

دانشمندان بر این باورند که مدار انسلادوس به دور زحل نسبتا مسیر کوتاهی در حدود ۳۳ ساعت است. همانطور که به دور زحل می چرخد، هاله ای تقریباً شبیه یک دونات را در پی خود به جا می‌گذارد. همچنین، انسلادوس یکی از پویاترین اجرام منظومه شمسی است و هدف اصلی انسان در جستجوی حیات فراتر از زمین است.

در سال‌هایی که فضاپیمای کاسینی ناسا برای اولین بار به انسلادوس نگاه کرد، هرگز به آنچه در این قمر خارق‌العاده وجود داشت توجه نشده بود.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر