مقایسه لندکروز با ۲۰۶؛ تفاوت از کجا تا کجاست؟

شتاب تویوتا لندکروز سری GXR حدود ۹ ثانیه است. سرعت سرعت ۲۰۶ تیپ ۲ در بهترین حالت ظرف ۱۴ ثانیه از صفر به ۱۰۰ می‌رسد
مقایسه لندکروز با ۲۰۶؛ تفاوت از کجا تا کجاست؟
کد خبر : ۲۱۹۵۴

 تویوتا لندکروز سری J۲۰۰ نزدیک ۲.۵ تن وزن دارد اما سرعت مدل‌های تیپ GXR آن در کمتر از ۱۰ ثانیه از صفر به ۱۰۰ می‌رسد. در بهترین حالت این زمان برای ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۴ ثانیه طول می‌کشد. تویوتا لندکروز سری J۲۰۰ تیپ GXR به یک موتور قدرتمند ۴.۷ لیتری مجهز شده و ۲۰۶ با یک موتور TU۳ و حجم ۱.۴ لیتر روانه بازار شده است. از آن طرف ۲۰۶ تیپ ۲ الان نهایتا ۵۳۰ میلیون قیمت دارد، پیدا کردن تویوتا لندکروز سری J۲۰۰ با کمتر از هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون کار راحتی نیست و خرید یک جفت لاستیک برای این دوتا مدل می‌تواند تفاوت ۵۰، ۶۰ میلیونی داشته باشد.

 مقایسه لندکروز با ۲۰۶ به‌خاطر حرف‌هایی که زدیم باید آخرین چیزی باشد که انتظار داریم در صفحه‌های راهنمای بازار منتشر شوند و خبرنگاران حوزه خودرو چیزی درباره آن بنویسند. اما در این مطلب به‌خاطر وقایعی که شاید بیشتر از ما درجریانش باشید، تویوتا لندکروز سری J۲۰۰ را با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کنار هم گذاشتیم. اولی الان بیشتر از سری‌های دیگر تویوتا لندکروز در خیابان‌ها دیده می‌شود و بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ وارد ایران شده. دومی از ۲۲ سال قبل در خط تولید ایرانخودرو بوده و آخرین نسل از خانواده پرجمعیت ۲۰۶ در ایران لقب گرفته است.

 

 

مقایسه لندکروز با ۲۰۶؛ مشخصات فنی و آپشن‌ها

تویوتا لندکروز سری J۲۰۰ با دو تیپ VXR و GXR پا به ایران گذاشت. اولی با پیشرانه شش سیلندر و دومی با پیشرانه هشت سلیندر طراحی شدند. مشخصات فنی تویوتا لندکروز تیپ VXR را از حجم چهار لیتری موتور شروع می‌کنیم. حداکثر گشتاور خروجی آن ۳۷۶ نیوتن‌متر و حداکثر قدرت موتور ۲۴۰ اسب بخار است و این اعداد برای تویوتا لندکروز تیپ GXR که به موتوری با حجم ۴.۷ لیتر مجهز شده، به‌ترتیب ۴۱۰ نیوتن‌متر و ۲۷۱ اسب بخار است.

۲۰۶ تیپ ۲ به یک پیشرانه چهارسیلندر TU۳ مجهز شده و حجم موتور آن ۱.۴ لیتر است. حداکثر گشتاور خروجی و قدرت موتور پژو ۲۰۶ هم به‌ترتیب ۱۱۸ نیوتن‌متر و ۷۵ اسب‌بخار است.

مشخصات فنی تویوتا لندکروز GXR نشان می‌دهد شتاب این غول دو هزار و ۵۰۰ کیلویی ۹ ثانیه است و سرعت تویوتا لندکروز تیپ VXR ظرف فقط ۱۱ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. پژو ۲۰۶ حدود هزار کیلو وزن دارد و در بهترین حالت نزدیک ۱۴ ثانیه طول می‌کشد تا سرعت آن از صفر به ۱۰۰ برسد.

آپشن‌های تویوتا لندکروز سری J۲۰۰ شامل کروز کنترل و سیستم‌هایی مثل کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری می‌شود. آپشن‌هایی که موقع آفرود بیشتر به‌چشم می‌آیند و دوربین عقب و دکمه‌های کنترلی روی فرمان و چراغ‌های دیلایت را می‌توانیم جزو آپشن‌های دیگر لندکروز بدانیم.

مقایسه لندکروز با ۲۰۶؛ تفاوت قیمت

قیمت تویوتا لندکروز GXR دست‌دوم در دبی حدود ۲۵۰ هزار درهم است که به‌پول خودمان معادل تقریبا ۳.۵ میلیارد می‌شود. در ایران برای تویوتا لندکروز GXR مدل ۲۰۰۸ با فرض اینکه سالی ۲۰ هزارکیلومتر راه رفته باشد و از نظر فنی و بدنه بدون مشکل باشد، به‌شکل منصفانه ۸.۵ میلیارد قیمت می‌گذارند. در یکی از نمایشگاه‌های خودرو در تهران، تویوتا لندکروز مدل ۲۰۱۰ را که ۱۳۰ هزار کیلومتر راه رفته، و بدنه آن تمام‌رنگ است، با این قیمت آگهی کرده‌اند.

تویوتا لندکروز مدل ۲۰۱۲ با قیمت ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آگهی شده و احتمالا گران‌ترین مدل سری J۲۰۰ در ایران است. ۶۰ هزار کیلومتر راه رفته و فروشنده ادعا می‌کند فقط چندتا خط‌و‌خش روی بدنه است. تویوتا لندکروزی که با رنگ بژ و کارکرد ۲۲۰ هزارکیلومتری در تهران برای فروش گذاشته شده هم احتمالا ارزان‌ترین تویوتا لندکروز چهار دری است که می‌توانیم پیدا کنیم. فروشنده قیمت را هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تعیین کرده و بدنه تمام‌رنگ است.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفر کیلومتر در بازار آزاد الان تقریبا ۵۳۰ میلیون تومان است. ایرانخودرو آخرین نسخه‌های ۲۰۶ تیپ ۲ را در بهار امسال با قیمت ۲۱۴ میلیون تومان تحویل داد. در بازار مدل‌های دست‌دوم قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کارکرده از حدود ۱۲۰، ۱۳۰ میلیون تومان شروع می‌شود و یکسری از فروشنده‌ها در ازای ۲۰۶ دست‌دوم انتظار پول بیشتری از مدل‌های صفرکیلومتر دارند.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کارکرده توسط فروشنده‌ای در جنت‌آباد تهران ۱۸۵ میلیون تومان اعلام شده است. مدلی که سال ۸۰ راهی بازار شده. در این مدت ۴۰۰ هزارکیلومتر راه رفته. موتور آن نیاز به تعمیر دارد و به‌اسم دوررنگ فروخته می‌شود. آن طرف می‌توانیم ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ را که سه هزار کیلومتر راه رفته و فرشنده قیمت پیشنهادی خودش به خریداران را ۵۴۰ میلیون درنظر گرفته، یکی از گران‌ترین مدل‌های دست‌دوم است.

مقایسه لندکروز و ۲۰۶؛ هزینه‌های نگهداری

لاستیک پژو ۲۰۶ معمولا با سایز ۱۸۵.۶۵R۱۴ فروخته می‌شود. برند بارز، لاستیک ۱۸۵.۶۵R۱۴ را با نرخ مصوب دولتی ۸۳۹ هزار تومان می‌فروشد و به‌این ترتیب خرید یک جفت لاستیک بارز با این سایز برای ۲۰۶ تقریبا یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان پول لازم دارد. البته در بازار قیمت‌ها بیشتر است و مثلا خرید یک جفت لاستیک گلدستون برای ۲۰۶ تقریبا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. آن طرف هر حلقه لاستیک با سایز ۲۸۵.۶۵R۱۸ که برای تویوتا لندکروز مناسب است، حداقل چهار میلیون تومان قیمت دارد و ارزش گران‌ترین مدل‌ها به مرز ۳۰ میلیون تومان می‌رسد و اینطوری خرید یک جف لاستیک برای تویوتا لندکروز بین هشت تا ۶۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

تیغه برف‌پاک‌کن تویوتا لندکروز را جفتی تقریبا یک میلیون می‌فروشند و می‌شود با ۱۰۰ هزار تومان یک جف تیغه بر‌ف‌پاک‌کن برای ۲۰۶ پیدا کرد. لنت ترمز جلو لندکروز با اسم Genuine Part تقریبا چهار میلیون تومان قیمت دارد و تعویض لنت ترمز جلو ۲۰۶ را می‌شود با ۲۵۰ هزار تومان تمام کرد.

هزینه بیمه بدنه را معمولا براساس پنج آیتم مثل محاسبه می‌کنند و شرکت‌های بیمه در حساب‌وکتابشان مدل خودرو، سال ساخت، ارزش لوازم یدکی خودرو، اینکه تا الان بیمه بدنه داشتید یا نه و میزان تخفیف بیمه شخص ثالث را مدنظر قرار می‌دهند و اصلا طبق قانون خودرو‌های بالاتر از ۶۰۰ میلیون جزو خودرو‌های نامتعارف محسوب می‌شوند و خرید بیمه بدنه برای آن‌ها اجباری است.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
فرارو
مجله زندگی
ارسال نظر