هوش مصنوعی قاتل شد؛ پشت پرده قتل سرباز ارتش آمریکا!

در روزهای اخیر شایعه‌ی ترسناکی شبکه‌های اجتماعی را درنوردیده است: در یک شبیه‌سازی، پهپاد هوش مصنوعی اپراتور انسانی‌اش را به قتل رساند. حقیقت چیست؟
هوش مصنوعی قاتل شد؛ پشت پرده قتل سرباز ارتش آمریکا!
کد خبر : ۲۲۰۲۴

چند روز پیش به نقل از یک مقام نیروی هوایی ایالات متحده اعلام شد که در آزمایشی مجازی، یک پهپاد که توسط هوش مصنوعی کنترل شده «از استراتژی‌های بسیار غیرمنتظره برای دستیابی به هدفش» استفاده کرده است.

در آزمون موردبحث از پهپاد خواسته شد سیستم پدافند هوایی دشمن فرضی را از بین ببرد و هر کسی را که در این دستور دخالت کند به قتل برساند. اپراتور، هدف را برای پهپاد مشخص کرد و در برخی از نمونه‌ها به پهپاد گفت که هدف را از بین نبرد، اما پهپاد به‌صورت خودسرانه اقدام به شلیک کرد.

سرهنگ کینکو همیلتون، رئیس عملیات‌ها و آزمایش‌های هوش مصنوعی در نیروی هوایی ایالات متحده، می‌گوید: «پهپاد در واکنش چه کاری انجام داد؟ اپراتورش را به قتل رساند. پهپاد اپراتور را کشت چون آن فرد نمی‌گذاشت پهپاد به هدفش دست پیدا کند.»

همیلتون در ادامه اضافه کرد: «ما سیستم را بدین‌گونه تعلیم دادیم که اپراتور را از بین نبرد؛ اما پهپاد برج ارتباطی را که اپراتور در آن حضور داشت نابود کرد. اپراتور ازطریق آن برج به پهپاد دستور می‌داد که دست از کشتن هدف بردارد.»

 

بااین‌حال خبرگزاری گاردین می‌نویسد نیروی هوایی آمریکا انجام این شبیه‌سازی را تکذیب کرده است. این سازمان در بیانیه‌ای می‌گوید: «نیروی هوایی هیچ‌گونه شبیه‌سازی این‌چنینی با محوریت پهپاد هوش مصنوعی انجام نداده و به استفاده‌ی اخلاقی و مسئولانه از این فناوری متعهد می‌ماند. ظاهراً گفته‌های سرهنگ [همیلتون] تحریف شده و غیرموثق بوده است.»

نیروی هوایی ایالات متحده به‌صورت فعالانه در حال بهره‌گیری از هوش مصنوعی است و پیش‌تر از این فناوری برای کنترل جت جنگنده‌ی F-16 استفاده کرده بود. همیلتون سال گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود هوش مصنوعی «جامعه و ارتش را تا ابد تغییر می‌دهد.»

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
زومیت
مجله زندگی
ارسال نظر