عکس | رونمایی ایران از کابوس آمریکا؛ مشخصات موشک مخوف هایپرسونیک سپاه!

«مهم نیست آمریکایی‌ها باور نکنند ، مهم این است که قدرتش را در شب حادثه می‌بینند.» این بخشی از گفته‌های سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه درباره موشک هایپرسونیک ایران بود. موشک فتاح نخستین موشک هایپرسونیک ایران است.
عکس | رونمایی ایران از کابوس آمریکا؛ مشخصات موشک مخوف هایپرسونیک سپاه!
کد خبر : ۲۲۲۱۰

از شب گذشته در فضای مجازی توئیتی منتسب به سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست به دست می‌شد که در آن نوشته شده بود: «طلوع سه شنبه طلوع خورشید در یک روز عادی نیست خورشید امروز با فتاح طلوع می کند. »

با رونمایی از فتاح مشخص شد که این موشک همان موشک هایپرسونیک است و حالا همه چشمشان به جمال موشک هایپرسونیک سپاه روشن شد.  موشکی که آمریکایی‌ها از وجودش هراس داشتند و به گفته سردار حاجی‌زاده: «موشک هایپرسونیک ایرانی دکان فروش سلاح آمریکا را خواهد بست.»

اولین تصویری که از لحظه شلیک موشک فتاح در فضای مجازی منتشر شده است را مشاهده می‌کنید. 

بر اساس گزارش ایرنا، موشک فتاح که سرعت ۱۳ تا ۱۵ ماخ دارد با برد ۱۴۰۰ کیلومتربا قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

اما موشک هایپرسونیک چیست که این روزها تمام ارتش های بزرگ دنیا به دنبال فناوری ساختش هستند و چرا این قدر استراتژیک شده؟

هایپرسونیک چیست؟

موج صوتی با سرعتی برابر با ۱۲۳۵ کیلومتر بر ساعت در ماده سیال حرکت می‌کند. واحد سنجش سرعت صوت ماخ است و به سرعت‌های بالاتر از یک ماخ مافوق صوت می‌گویند.

در آیرودینامیک سرعت‌های بالاتر از ۵ ماخ را سرعت هایپرسونیک می‌نامند. بنا بر این تعریف یک موشک برای هایپرسونیک بودن حداقل باید به سرعتی فراتر از ۵ برابر سرعت صوت دست پیدا کند.

سلاح هایپرسونیک چیست؟

البته که رسیدن به سرعت هایپرسونیک تنها ویژگی موشک‌های این دسته نیست چرا که بسیاری از پرتابه‌های بالستیک هم در فاز پایانی حمله از این سرعت عبور می‌کنند. مانورپذیری و غیرقابل پیش‌بینی بودن مسیر حرکت یکی دیگر از ویژگی‌های موشک‌های هایپرسونیک مدرن است.

سلاح‌های اصلی در این دسته‌بندی، موشک‌های کروز هایپرسونیک، بالستیک‌های هواپرتاب و گلایدرهای هایپرسونیک هستند. همانطور که پیش از این اشاره شد، این موشک‌ها با سرعتی فراتر از ۵ ماخ حرکت می‌کنند با این تفاوت که موشک‌های کروز هایپرسونیک با موتور اسکرم‌جت ارتفاع پروازی کمتری نسبت به گلایدرهای بالستیک هایپرسونیک دارند.

موشک های هایپرسونیک بسیار ارزشمند هستند، به این دلیل که در حال حاضر تقریبا هیچ روش عملیاتی و قابل اتکایی برای رهگیری و نابودی آن ها وجود ندارد.

روسیه، چین و ایران؛ آمریکا را پشت سر گذاشتند

موشک‌های هایپرسونیک از فناوری‌های نظامی جدید جهان به شمار می‌روند و معدود کشورهایی به فناوری آن دست یافته‌اند.

روسیه از نخستین کشورهایی بود که موشک هایپرسونیک را عملیاتی کرد و در حمله به اوکراین عملا تبدیل به نخستین کشوری شد که موشک‌های هایپرسونیک را در میدان نبرد مورد استفاده قرار داد.

موشک هایپرسونیک هوا پرتاب کینژال مشهورترین سلاح هایپرسونیک روسیه است که بارها به اهدافی در اوکراین شلیک شده است.

سلاح پیشرفته‌ای که آمریکا نتوانسته بسازد/ فقط روسیه، چین و ایران دارند/ عکس میگ ۳۱ مجهز به مسلح به موشک هایپرسونیک کینژال

چین هم فناوری بومی هایپرسونیک خود را توسعه داده و در موشک‌هایی چون دی اف ۲۷ به کار گرفته است. ارتش چین به تازگی در نبردی شبیه‌سازی شده این موشک‌ها را علیه شناورهای رزمی آمریکا به کار گرفت.

سلاح پیشرفته‌ای که آمریکا نتوانسته بسازد/ فقط روسیه، چین و ایران دارند/ عکس موشک هایپرسونیک چین

 

مجله زندگی
ارسال نظر