عکس | «شبه ماه» همسفر هزار ساله زمین؛ در مسیر برخورد با کره خاکی است؟

ستاره شناسان اخیراً سیارک 2023 FW13 را به عنوان یک «شبه ماه» شناسایی کردند، یک سنگ فضایی که تقریباً در کنار زمین به دور خورشید می چرخد.
عکس | «شبه ماه» همسفر هزار ساله زمین؛ در مسیر برخورد با کره خاکی است؟
کد خبر : ۲۲۳۵۰

این صخره فضایی که ۲۰۲۳ FW۱۳ نامیده می شود، یک «شبه ماه» یا «شبه ماهواره» در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که در بازه زمانی مشابهی مانند زمین به دور خورشید می چرخد، اما تنها اندکی تحت تأثیر کشش گرانشی سیاره ما قرار دارد.

 

تخمین زده می شود که قطر آن ۵۰ فوت (۱۵ متر) باشد، تقریباً معادل سه SUV بزرگ پارک شده سپر به سپر، FW۱۳ ۲۰۲۳ در طول گردش خود به دور خورشید نیز به دور زمین می چرخد و تا ۹ میلیون مایل (۱۴ میلیون کیلومتر) از سیاره ما قرار می‌گیرد.

۲۰۲۳ FW۱۳ اولین بار در ماه مارس توسط رصدخانه Pan-STARRS که در بالای کوه آتشفشانی هالیکالا در هاوایی قرار دارد مشاهده شد. وجود این سیارک پس از آن توسط تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی در هاوایی و دو رصدخانه در آریزونا تایید شد قبل از اینکه در تاریخ ۱ آوریل توسط مرکز سیاره کوچک در اتحادیه بین المللی نجوم، شبکه‌ای از دانشمندان که مسئول تعیین سیارات، قمرهای جدید هستند، به طور رسمی در فهرست قرار گیرد.

عکس | «شبه ماه» همسفر هزار ساله زمین؛ در مسیر برخورد با کره خاکی است؟

برخی تخمین ها نشان می دهد که FW۱۳ ۲۰۲۳ حداقل از ۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح همسایه کیهانی زمین بوده است. آدرین کافینت، ستاره شناس و روزنامه نگاری که برای اولین بار پس از مدل سازی مدار سیارک، سیارک را به عنوان شبه ماه طبقه بندی کرد، به Sky & Telescope گفت که سنگ فضایی این مسیر مداری را تا حدود سال ۳۷۰۰ میلادی ادامه خواهد داد.

کافینت گفت:« به نظر می رسد که این طولانی ترین شبه ماه زمین باشد که تا به امروز شناخته شده است.»

به گزارش سایت لایو ساینس، پس از کشف اولیه FW۱۳ در سال ۲۰۲۳ در ماه مارس، رصدگران فضایی داده ها را بررسی کردند و مشاهداتی از این سیارک یافتند که قدمت آن به سال ۲۰۱۲ باز می گردد.

با وجود اینکه این شبه ماه نسبتا نزدیک به زمین شناور است، احتمالاً در مسیر برخورد با سیاره ما قرار ندارد.

آلن هریس، ستاره شناس موسسه علوم فضایی، به Sky & Telescope گفت: «خبر خوب این است که چنین مداری منجر به یک مسیر برخوردی نمی‌شود.»

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر