8 بار اخطار برای اصناف طعمه حریق در بازار

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به حریق در انبار چسب بازار سیدولی و چگونگی اطفا آن، گفت: ما تقریبا به همین پاساژ ۸ بار اخطار دادیم که اینجا ایمنی ندارد و نباید این حجم از مواد خطرناک در آن انبار قرار گیرد.
8 بار اخطار برای اصناف طعمه حریق در بازار
کد خبر : ۲۲۴۲۴

از صبح روز سه شنبه 16 خرداد ماه بازار سیدولی درحال سوختن است .جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، درباره این آتش سوزی می‌گوید: ساعت ۹:۳۷ صبح روز 16 خرداد، یک مورد آتش‌سوزی گسترده در چندین انبار و مغازه در بازار سید‌‌ولی اعلام شد. در ابتدا پنج ایستگاه و سپس سه ایستگاه دیگر به محل حادثه اعزام شدند. تانکرهای آب، خودروهای آتش‌نشانی، تولید کف و تجهیزات ویژه و... در محل حادثه حضور داشتند. محل آتش‌سوزی یک ساختمان سه‌طبقه است و یک انبار با سقف شیروانی هم کنار . چندین مغازه و انبار، جمعا به وسعت هزار متر، با کاربری نگهداری چسب و مواد نگهدارنده، تینر و... در ادامه دچار حریق شدند. مسیر باریک بازار امداد‌رسانی را دشوار کرده ،شش ساعت بعد از اعلام اولیه حریق آتش‌نشان‌ها در حال لکه‌گیری طبقات بالا هستند؛ اما در زیرزمین به دلیل حجم بالای اجناس و باریک‌بودن راه، عملیات اطفای حریق هنوز ادامه  دارد .  

  • قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی در سومین روز عملیات می گوید :  در بخشی از بازار تهران پاساژ موسوی مهر قرار دارد و صنف کفاشان و عرضه چسب و مواد شیمیایی در آنجا واقع شده است. این پاساژ ۴ طبقه مملو از طبق‌های ۱۷ کیلویی چسب بود و به دنبال سهل انگاری در حین صبحانه آتش سوزی اتفاق افتاد. همکاران من در ۳۰ دقیقه به محل حادثه رسیدند و باتوجه به شعله وری بالای چسب، آتش به تمام پاساژ سرایت کرد. ۱۵ ایستگاه آتش نشانی با ۲۵۰ آتش نشان هم اعزام شدند و ۳ طبقه بالا را اطفا کردیم.

وی ادامه داد: ما تقریبا به همین پاساژ ۸ بار اخطار دادیم که اینجا ایمنی ندارد و نباید این حجم از مواد خطرناک در آن انبار قرار بگیرد. این ساختمان مرکز توزیع چسب ایران بود و باتوجه به حجم مواد باید در خارج از تهران مستقر می شد. آخرین اخطار ما به مالکان اردیبهشت ماه سال جاری بود. ما نگران هستیم و لحظه به لحظه رصد می کنیم. ولی مالکین توجه نمی‌کنند و اموال آنها دود می شود ولی تجربه نمی‌شود. در آتش سوزی مولوی هم مالکین میلیاردی خسارت دیدند، اما باز هم تجربه نمی شود. حادثه خبر نمی کند و هر لحظه امکان یک حادثه وجود دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با بیان اینکه جا دارد از ۶۱ شهید آتش نشان تهران یاد کنم و به تمام آتش نشانان خسته نباشید بگویم، گفت: همه فرماندهان ما با بی سیم هستند و حتی هنگام خواب هم باید این  بی سیم روشن باشد. به محض بروز حادثه اولین راه ارتباطی ما این بی سیم است. اگر حادثه ای خارج از عرف باشد من هم حضور پیدا می کنم. زمانی که بیدار هستیم مکالمات کل تهران را می شنوم و رصد می کنم. هنگام خواب با تلفن همراه گزارش می دهند و ما سریعا اعزام می‌شویم. تنها سیستمی هستیم که شهروندان ظرف ۴ دقیقه پاسخ خودشان را می‌گیرند.

محمدی با بیان اینکه ما ۵۳۰۰ آتش نشان در ۱۳۷ ایستگاه آتش نشانی داریم گفت: آنها در سه شیفت کاری مشغول به کار هستند و در زمان استراحت هم آماده باش هستند. روزانه ۴۵۰ ماموریت در شهر تهران داریم که شامل حریق، تصادف، حادثه و ارائه خدمات است. آتش سوزی بازار سید ولی همزمان با انتشار نامه سازمان بازرسی درخصوص ایمنی بازار بود . این هفته محمدمهدی بلندیان، معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی، نسبت به ایمنی بازار تهران هشدار داده و گفته بود:‌ با توجه به وضعیت بازار تهران از منظر فرسودگی و پایین‌بودن ایمنی ساختمان‌ها و همچنین مالکیت‌های متعدد املاک آن‌ که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادها بوده، در نامه‌ای به مسئولان ذی‌ربط خواستار تسریع در ایمن‌سازی این بازار شدیم.در همین زمینه به گزارش این سازمان در خردادماه سال گذشته خطاب به وزیر کشور و استاندار تهران، مبنی بر وجود معضلات و مشکلاتی نظیر معابر و گذرگاه‌های کم‌عرض، وجود املاک متروکه و مخروبه، عدم دسترسی نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی در مواقع حریق، غیراستاندارد بودن زیرساخت‌های بازار تهران مانند شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و آب‌های سطحی، توزیع برق، گازرسانی، مشکلات گره‌های ترافیکی منطقه و حومه بازار و همچنین مکاتبه در شهریور سال گذشته با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، مبنی بر وجود ناهماهنگی بین وزارتخانه مزبور و شهرداری منطقه 12 درباره اعمال ضوابط میراث فرهنگی در نقشه‌های اجرائی ساختمان‌های در شرف صدور پروانه اشاره کرد.

بلندیان تأکید کرده بود: مسائل و مشکلات بازار تهران فرادستگاهی بوده و تعدادی از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرائی کشور نظیر نیرو، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌ دستی، شهرداری تهران و سازمان اوقاف و امور خیریه از لحاظ اجرائی و مدیریتی در بازار تهران اعمال وظیفه می‌کنند. به منظور ایجاد عزم جدی، برنامه‌ریزی صحیح و اجرای برنامه‌های کارشناسی و عملیاتی، وزارت کشور باید به‌عنوان متولی امر نقش راهبری و هماهنگی بین‌دستگاه‌های دیگر را بر عهده داشته باشد و با توجه به اینکه هرگونه اقدام اجرائی نیازمند صرف هزینه مالی است، ضرورت دارد تأمین اعتبار مناسب با حجم فعالیت‌های اجرائی در راستای ایمن‌سازی و رفع خطر از بازار تهران در اولویت قرار گیرد. معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی به مسئولان مربوطه تأکید کرد: در صورت عدم اقدام مقتضی بنا بر قانون با خاطیان و ترک فعل کنندگان برخورد خواهد شد.رونوشت نامه ارسالی سازمان بازرسی درباره ایمنی بازار تهران به دفتر ریاست‌جمهوری، به وزرای نفت، نیرو، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر کشور، فرمانده کل انتظامی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، استاندار تهران، شهردار تهران و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه جهت اقدام ارسال ‌شده است.

 

منبع :
رکنا
مجله زندگی
ارسال نظر