جزییات کامل از یارانه اعتباری / چگونه از افزایش یارانه ۲۰ درصدی استفاده کنم؟

درحالی یک هفته از اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک به صورت سراسری در کشور می‌گذرد که به برخی ابهامات و پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این خصوص پاسخ داده می‌شود.
جزییات کامل از یارانه اعتباری / چگونه از افزایش یارانه ۲۰ درصدی استفاده کنم؟
کد خبر : ۲۲۴۲۹

مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک از ۱۳ خردادماه به صورت سراسری به مرحله اجرا درآمده است که در مرحله اول اجرای این طرح، یارانه اعتباری دهک یک تا سه، ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ بر اساس این طرح، در این مرحله، فقط خانوارهایی که در دهک ۱ تا ۳ قرار دارند و مبلغ یارانه دریافتی آنها به ازای هر نفر ۴۰۰.۰۰۰ تومان است، مشمول افزایش ۲۰ درصدی اعتبار خرید هستند.

این اعتبار زمانی قابل استفاده است که خانوار حداقل ۷۰ درصد یارانه نقدی خود را به صورت کالابرگ الکترونیک از ۱۱ گروه کالایی ( شیر و ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید (مرغ)، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج، حبوبات و گوشت گوساله است.) خرید کند. به عبارتی شرط استفاده از این افزایش اعتبار، خرید بیش از ۷۰ درصد یارانه (معادل ۳۲۰ هزار تومان) به ازای هر نفر است.

به دنبال اجرای این طرح، وزارت رفاه به برخی ابهامات و پرسش‌های مردمی پاسخ داده است:

ـ فقط خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد مشمول افزایش ۲۰ درصدی اعتبار خرید هستند و این اعتبار زمانی قابل استفاده است که خانوار حداقل ۷۰ درصد سقف یارانه خود را به صورت کالابرگ الکترونیک از ۱۱ گروه کالایی خرید کند.

چطور می‌توانم از افزایش یارانه ۲۰ درصدی استفاده کنم؟

ـ فقط در صورتی می‌توانید از افزایش ۲۰ درصدی استفاده کنید که ۷۰ درصد از مبلغ کل یارانه پرداختی (تقریبا ۳۲۰.۰۰۰ از ۴۸۰.۰۰۰ تومان دهک ۱ تا ۳ و ۲۵۰.۰۰۰ از ۳۶۰.۰۰۰ هزار تومان دهک ۴ تا ۹) را از طریق کالابرگ الکترونیکی خرید کنید و در صورت عدم خرید کالابرگی، همان یارانه قبلی را در زمان مقرر دریافت خواهید کرد.

آیا افزایش ۲۰ درصدی یارانه را می‌توانیم به صورت نقدی دریافت کنم؟

ـ خیر، امکان برداشت نقدی افزایش ۲۰ درصدی وجود ندارد و فقط قابل استفاده به صورت خرید ۱۱ گروه کالایی در فروشگاه‌های مجاز طرح کالابرگ الکترونیک است.

من مشمول دریافت بوده‌ام اما اعتبار را دریافت نکرده‌ام؟

ـ پس از نصب برنامه کاربردی شما " نسبت به مشاهده موجودی اعتبار اقدام کنید. خانوارهایی که طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، حساب دریافت یارانه آنها در استان مربوطه افتتاح شده است، مشمول دریافت یارانه هستند.

من مشمول دریافت یارانه نیستم، با این وضع باید چه کنم؟

ـ اگر در فروردین ماه سال جاری یارانه دریافت نمی‌کردید جهت ثبت‌نام به سامانه www.my.gov.ir مراجعه کنید. در صورتی که یارانه‌بگیر بوده و حذف شده‌اید نیز جهت ثبت درخواست بررسی وضعیت خانوار برای دریافت یارانه به سامانه www.hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید.

مبلغ اعتبار چه قدر است؟

ـ در حال حاضر مبلغ اعتبار به میزان یارانه دریافتی خانوار است.

اعتبار در حساب کدام یک از اعضای خانوار شارژ شده است؟

ـ اعتبار به سرپرست خانوار تخصیص داده شده است و از کلیه کارت‌های بانکی سرپرست خانوار قابلیت خرید وجود دارد.

اعتبار به کدام حساب سرپرست خانوار واریز شده است؟

ـ اعتبار به حساب بانکی واریز نمی‌شود. این اعتبار برروی کد ملی شارژ می‌شود. با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.

پیامک شارژ/ واریز اعتبار را دریافت نکرده‌ام!

ـ میزان و مانده اعتبار از دو طریق قابل مشاهده است: از طریق شماره‌گیری کد دستوری # ۱۴۶۳*۵۰۰ * و با استفاده از برنامه کاربردی "شما" که می‌توانید از طریق کافه بازار با مایکت با مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.stara.ir آن را نصب کنید. گوشی‌های دارای سیستم عامل IOS باید به صورت مستقیم از سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir دانلود کنید.

چگونه مانده اعتبار خود را استعلام بگیرم؟

ـ میزان و مانده اعتبار از دو طریق قابل مشاهده است: از طریق شماره‌گیری کد # ۱۴۶۳*۵۰۰ * و با استفاده از برنامه کاربردی "شما" که می‌توانید از طریق کافه بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma. sfara.ir آن را نصب کنید. گوشی‌های دارای سیستم عامل IOS باید به صورت مستقیم از سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir دانلود کنند.

من مشمول دریافت یارانه بوده‌ام اما استعلام میزان اعتبار من صفر است!

ـ خانواری که طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، حساب دریافت یارانه آنها در استان مربوطه افتتاح شده است مشمول دریافت یارانه هستند. پس از نصب برنامه کاربردی "شما" نسبت به مشاهده موجودی اعتبار اقدام کنید.

چگونه از اعتبار استفاده کنم؟

ـ با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار بوده و با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی "شما" یا سایت shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند، می‌توانید از خرید اعتباری استفاده کنید.

فهرست فروشگاه‌های مجاز را کجا مشاهده کنم؟

ـ با استفاده از برنامه کاربردی "شما" که می‌توانید از طریق کافه بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir آن را نصب کنید.

چه کالاهایی شامل اعتبار می‌شوند؟

ـ ۱۱ قلم کالای اساسی شامل شیر و ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید (مرغ)، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج، حبوبات و گوشت گوساله. برای مشاهده جدول کالاهای اساسی می‌توانید به برنامه کاربردی "شما" یا سایت shoma sfara.ir مراجعه کنید.

شارژ اعتبار به صورت ماهیانه است؟

ـ بله، یارانه ماه بعد، یک ماه زودتر در حساب کالابرگ الکترونیکی سرپرست خانوار شارژ می‌شود.

اعتراض به دهک‌بندی و ارائه درخواست بازبینی چگونه است؟

ـ ثبت اعتراض به دهک‌بندی خانوار، فقط در سامانه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به آدرس اینترنتی https://hemayat.mcs.gov.ir قابل انجام است و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق همین سایت امکان‌پذیر است.

 

منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر