روایت‌های هولناک از 10 قتل ناموسی در ایران؛ فاجعه بیخ گوش!

هشتم الی سیزدهم خرداد ماه جاری، چهار زن و دختر قربانی کودک همسری و مسائل خانوادگی شده‌اند.
روایت‌های هولناک از 10 قتل ناموسی در ایران؛ فاجعه بیخ گوش!
کد خبر : ۲۲۴۷۴

8 الی 13 خرداد ماه جاری، 4 زن و دختر قربانی کودک همسری و مسائل خانوادگی شده‌اند. این در حالی است که بررسی‌های «اعتماد» نشان می‌دهد؛ از ابتدای سال جاری تاکنون «10 زن و دختر» به این بهانه جان‌شان را ازدست داده‌اند. این زنان و دختران قربانی، اکثرا اهل روستاهای «کردستان و آذربایجان غربی» بودند. بررسی‌های بیشتر «اعتماد» نشان می‌دهد که قتل زنان و دختران در این استان‌ها به دلیل اختلافات خانوادگی ، ازدواج‌های اجباری، کودک همسری، تعصبات و... رخ می‌دهد. در برخی موارد هم دختران کم سن و سال برای اینکه از تن دادن به ازدواج‌های اجباری فرار کنند، اقدام به خودکشی می‌کنند.

مرگ ناجوانمردانه این چند زن، ایران را اشکی کرد

طبق اخبار رسمی منتشر شده «شکیلا.غ»؛ ۱۵ ساله اهل کرمانشاه یکی از همین دخترانی است که به دلیل فشارهای خانواده در جهت ازدواج اجباری، ۱۱ خرداد ماه جاری دست به خودکشی زد. دو روز بعد؛ ۱۳ خرداد نیز فرمانده نیروی انتظامی استان ایلام خبر داد که پدری ۶۸ ساله دختر ۳۸ ساله خود را به دلیل «اختلافات خانوادگی» با «ضربات آجر» به قتل رساند. تاکنون در مورد این قتل وحشتناک جزییات بیشتری منتشر نشده و پیگیری‌های «اعتماد» از منابع محلی نیز بی‌نتیجه مانده است. حالا «اعتماد» با پیگیری‌هایی که در مورد خبر مربوط به این چهار زن و دختر انجام داده، توانسته به جزییاتی در مورد قتل «پرستو.ش» و «روژین.ع» دست پیدا کند. لازم به ذکر است که این دو فقره قتل به فاصله یک روز در استان کردستان رخ داده است.

زن‌کشی اول: روستای «میرکی»

«شب حادثه تا ساعت ۱۲ بامداد مهمان داشتند. پدر و مادر شوهر پرستو خانه‌شان بودند. بعد از اینکه آنها رفتند، «پیام.ش»؛ شوهر او تا ۴ صبح پرستو را کتک زد و بعد هم طنابی دور گردنش انداخت و او را خفه کرد.»  اینها را یکی از بستگان نزدیک «پرستو.ش» به «اعتماد» می‌گوید. «پرستو.ش»؛ زنی 18ساله، ساکن روستای «میرکی» شهرستان دهگلان واقع در استان کردستان بود که روز ۸ خرداد ماه جاری پس از «ضرب و شتم» شدید از سوی همسرش به دلایلی نامشخص «حلق‌آویز» و به قتل رسید. یکی از منابع خبری و محلی در مورد قتل این زن هجده ساله به «اعتماد» توضیح می‌دهد: «شوهر این زن اعتیاد به مواد مخدر از نوع [...] داشت. پدر پرستو او را ۱۲ سالگی شوهر داد. پدرش معتاد بود. چند روز بعد از مراسم خواستگاری، مادر پرستو بر اثر بیماری فوت کرد. این زن قربانی کودک همسری شد.»  در ادامه زنی که از بستگان نزدیک پرستو است به «اعتماد» می‌گوید: «پدر پرستو، او را در سنین پایین به پسر یکی از دوستان نزدیکش داد. شوهر پرستو هم چون می‌دانست پدر همسر او معتاد است، پرستو را اذیت می‌کرد و به او می‌گفت؛ تو پدرت معتاد است، پس هیچ جا را نداری که بروی. برای همین هر بلایی که می‌خواست سر این زن درآورد. پرستو ۱۲ سالگی به عقد شوهرش درآمد. چند روز بعد از عقد هم یک دفعه درد سراغ مادر پرستو آمد و منجر به مرگش شد. یک ماه صبر کردند که از فوت مادر پرستو بگذرد تا او به خانه شوهرش برود. شوهرش بددل بود. اصلا نمی‌گذاشت پرستو جایی برود. پیام اکثر مواقع خانه بود و می‌گفت؛ نمی‌توانم خانواده‌ام را تنها بگذارم. سر بهانه‌های کوچک پرستو را کتک می‌زد. حدود یک ماه پیش پدر پرستو به خانه آنها رفت و گفت؛ اگر شوهرت اذیتت می‌کند، مجبور نیستی زندگی کنی. پرستو هم در جواب به پدرش گفته بود که اگر تو نگران من هستی، من هم نگران بچه‌ام هستم. تا اینکه شب حادثه فرا رسید.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «آن شب تا ساعت 12 بامداد پدرشوهر و مادرشوهر پرستو خانه‌شان مهمان بودند. وقتی رفتند نمی‌دانیم چه مساله‌ای پیش آمد که تا ساعت 4 صبح او را کتک زد و آخر هم طنابی دور گردن پرستو انداخت و او را خفه کرد. اینها را شوهر پرستو در اداره آگاهی تعریف کرده است.

به تازگی هم گفته که مقصر است و باید اعدامش کنند.»

زن‌کشی دوم: روستای «آخکند»

«روژین.ع» دختری 17 ساله اهل روستای «آخکند» شهرستان دیواندره در استان کردستان که روز 9 خرداد ماه جاری توسط برادرش با ضربات شدید «تبر» کشته شد. منابع محلی پس از این حادثه از دستگیری برادر این دختر نوجوان به همراه پدرش خبر دادند. یکی از فعالان اجتماعی دیواندره در مورد جزییات این حادثه وحشتناک به «اعتماد» می‌گوید: «حدود یک سال پیش روژین به همراه پسری در ماشین تصادف می‌کنند. ماجرا به گوش خانواده این دختر می‌رسد و پدرش او را از خانه بیرون می‌کند. این دختر هم این یک سال را در بهزیستی سنندج سپری می‌کند تا اینکه چند وقت پیش پدرش به آنجا می‌رود و دخترش را به خانه بازمی‌گرداند. وقتی روژین به روستای محل زندگی‌شان برمی‌گردد، حرف و حدیث‌ها شروع می‌شود. اهالی روستا، اقوام و بستگان این دختر پشت سر او می‌گفتند که خانواده‌اش بی‌غیرت هستند... تا اینکه روز حادثه برادر روژین با یک تبر کوچک، ما به کردی به این وسیله «تیرشته» می‌گوییم، خواهرش را به قتل رساند. همان روز هم برادر و پدر این دختر دستگیر شدند.»

از ابتدای سال جاری ۱۰ زن و دختر قربانی مسائل خانوادگی یا کودک همسری شده‌اند

  25 فروردین 1402: «مریم.س» زن 34 ساله اهل دهستان الوند در شهرستان خوی واقع در آذربایجان غربی توسط پدر و برادرانش به دلیل اینکه عکس‌ها و فیلم‌های او توسط یک مرد در فضای مجازی منتشر شده بود به قتل رسید. پس از این اتفاق برادران و پدر او مدعی شدند که مریم خودکشی کرده است.

  27 فروردین 1402: «دنیا.ر» دختر 19 ساله اهل روستای دادرفش کرمانشاه با انگیزه  خانوادگی توسط یکی از اقوام‌شان به قتل رسید. هر چند برخی اهالی مدعی شدند که دنیا خودکشی کرده است.

  29 فروردین 1402: «شبنم.ن» دختر نوجوان 16 ساله اهل روستای قزل بلاغ بخش سارال شهرستان دیواندره پس از گذشت یک هفته از مراسم عقدش به دلایل نامشخصی به زندگی خود پایان داد.

  9 اردیبهشت 1402: زنی 34 ساله در محله جهانگیری شهرستان اراک با انگیزه خانوادگی توسط همسرش با ضربات چاقو به قتل رسید. در این ماجرا خواهرزاده مقتول نیز به قتل رسید.

  9 اردیبهشت 1402: «شیروان.ه» زن 24 ساله اهل صفاییه شهرستان خوی با انگیزه خانوادگی به دست پدرش به قتل رسید. در جریان این حادثه پسرعموی شیروان نیز به دلیل ارتباطی که با شیروان داشت، کشته شد.

  13 اردیبهشت 1402: «غزال.م» اهل روستای راژان از توابع ارومیه توسط همسر سابق خود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به قتل رسید.

  8 خرداد 1402: «پرستو.ش» 18 ساله، ساکن روستای میرکی در شهرستان دهگلان واقع در استان کردستان پس از ضرب و شتم شدید از سوی همسرش به دلایلی نامشخص حلق‌آویز و به قتل رسید.

  9 خرداد 1402: «روژین.ع» دختری 17 ساله اهل روستای «آخکند» شهرستان دیواندره در استان کردستان با انگیزه خانوادگی توسط برادرش با تبر کشته شد.

  11 خرداد 1402: «شکیلا.غ» ۱۵ ساله اهل کرمانشاه به دلیل فشارهای خانواده در جهت ازدواج اجباری دست به خودکشی زد.

  13 خرداد 1402: دختری 38 ساله اهل ایلام توسط پدرش به دلیل اختلافات خانوادگی با ضربات آجر به قتل رساند.

 

منبع :
رکنا
مجله زندگی
ارسال نظر