افشاگری زلنسکی در خصوص خرابکاری در پروژه نورد استریم؛ روسیه چه می‌گوید؟

رئیس‌جمهوری اوکراین مدعی شد که از توطئه ادعایی دولتش برای منفجر کردن خط لوله‌های گاز «نورد استریم» اطلاعی نداشته است. طبق گزارش‌ها، این طرح توسط یک کشور اروپایی شناسایی شد و متعاقبا به اطلاع واشنگتن رسید.
افشاگری زلنسکی در خصوص خرابکاری در پروژه نورد استریم؛ روسیه چه می‌گوید؟
کد خبر : ۲۲۴۸۰

نشریه پولیتیکو پنج‌شنبه به نقل از ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس‌جمهوری اوکراین گزارش داد: «من رئیس جمهور هستم و بر این اساس هم دستور می‌دهم. هیچ کاری از این دست توسط اوکراین انجام نشده است. من هرگز اینطور رفتار نمی‌کنم.»

این اطلاعات ادعایی، سه‌شنبه از سوی روزنامه واشنگتن‌پست با استناد به مطالب محرمانه فاش شده پنتاگون منتشر شد. این خط لوله‌ها که برای انتقال گاز از روسیه به آلمان ساخته شده بودند، در سپتامبر گذشته بر اثر انفجارهای قوی قطع شدند و این روزنامه مدعی شد که آمریکا سه ماه قبل از آن از طریق یک متحد که هویتش را فاش نکرد، از آمادگی اوکراین برای اجرای این عملیات خرابکارانه مطلع شده بود.

واشنگتن‌پست گزارش داد که ماموریت ادعا شده توسط والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین و نه عوامل خودسر، هدایت می‌شد. گزارش شده است که زالوژنی مسئولیت این کار را بر عهده گرفت تا زلنسکی «از این عملیات اطلاعی نداشته باشد» و بتواند به شکلی قابل قبول آن را «انکار» کند.

رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه خود گفت: «من ۱۰۰ درصد چیزی نمی‌دانستم. من گفتم "مدرکی به ما نشان بدهید؛ اگر قرار است بگویید که ارتش ما این کار را کرده، باید مدرکی به ما نشان دهید".»

به گزارش واشنگتن‌پست، اوکراین می‌خواست خط لوله‌های مذکور را پس از رزمایش دریایی ناتو موسوم به بالتاپز در ژوئن ۲۰۲۲ منفجر کند. سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی، قبلا گفته بود که از این مانورها به عنوان پوششی برای کار گذاشتن مواد منفجره از راه دور استفاده شد، اما اظهار داشت که این غواصان آمریکایی و نروژی بوده‌اند که این کار را به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا انجام دادند. واشنگتن و اسلو اما اتهام‌زنی سیمور هرش را رد کرده‌اند.

توانایی زلنسکی در کنترل سرویس‌های مخفی خود پیشتر هم از طریق دیگر اسناد لو رفته پنتاگون زیر سوال رفته بود. این اسناد ظاهرا توسط جک تشیرا، عضو گارد ملی هوایی ایالات متحده به اشتراک گذاشته شده بود. در یکی از این اسناد آمده است که ایالات متحده معتقد است که عوامل اوکراینی پشت حمله ماه مارس به رادار هوابرد روسیه مستقر در بلاروس، رئیس جمهوری اوکراین را در مورد برنامه‌های خود مطلع نکرده بودند.

 

منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر