عکس | اوج هیجان بیخ گوش ایران؛ آبی روشن مثل من سیتی / جاه‌طلب مثل افعی‌ها...

استانبول بعد از 18 سال بار دیگر میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپاست. سال 2005 لیورپول معجزه استانبول را با شکست دادن میلان رقم زد و حالا منچسترسیتی دیگر تیم انگلیسی به دنبال تحقق رویای خود در پایتخت ترکیه است و به مصاف اینترمیلان میلان در فینال لیگ قهرمانان فصل 23-2022 می رود، فصلی که رسما با انجام این مسابقه پرهیجان به پایان می رسد.
عکس | اوج هیجان بیخ گوش ایران؛ آبی روشن مثل من سیتی / جاه‌طلب مثل افعی‌ها...
کد خبر : ۲۲۵۵۵

 این اولین نبرد رسمی دو غول فوتبال اروپا به حساب می آید نبردی که در ورزشگاه آتاتورک المپیک رخ می دهد. دو تیم با عملکردی متفاوت در رقابتهای داخلی خود پا به این مسابقه می گذارند. منچسترسیتی با پپ کواردیولا دو جام دیگر در فوتبال انگلیس را به کلکسیون افتخارات خود اضافه کرد در حالی که تلاش نراتزوری در راه کسب قهرمانی سری آ ایتالیا را در بهترین حالت می توان تلاشی زودگذر و البته ناموفق خطاب کرد.
سیتی، قهرمان لیگ برتر انگلیس، رئال مادرید مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را در مجموع دو بازی رفت و برگشت در نیمه نهایی در هم کوبید تا بلیت خود را برای حضور در فینال تماشایی این فصل تایید کند. در سوی دیگر، اینتر مقابل تیم همشهری خود، میلان به میدان رفت و در مجموع دو بازی در ورزشگاه سن سیرو، به برتری ۳-۰ دست یافت.
موفقیتهای گواردیولا در فوتبال انگلیس تمام ناشدنی به نظر می رسند، دو جام حذفی و لیگ در این فصل به تالار افتخارات او و باشگاه منچسترسیتی اضافه شد اما جام ارزشمند لیگ قهرمانان اروپا در این سالها همواره از دست گواردیولا فراری بوده، درست از زمانی که او از بارسلونا جدا شد.


منچسترسیتی
تا فصل ۲۱-۲۰۲۰ گواردیلوا نتوانسته بود منچسترسیتی را از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان بالاتر ببرد اما بعد از بازگشت تماشاگران به ورزشگاه ها (پس از اپیدمی کرونا) سیتیزن ها به جام نزدیک و نزدیک تر شدند اما هرگز آن را لمس نکردند.
سال ۲۰۲۱ آنها در فینال مغلوب چلسی با تک گل کاوی هاورتز شدند و فصل ۲۲-۲۰۲۱ هم در نیمه نهایی از پس رئال مادرید برنیامدند. اما امسال انتقام سختی از رئال مادرید در همان مرحله گرفتند و قدرتمندانه گام به فینال گذاشتند.
منچسترسیتی بعد از اینکه به رئالی ها درس فوتبال داد، با موفقیت از عنوان قهرمانی خود در لیگ برتر انگلیس هم دفاع کرد و آرسنال را پشت سر گذاشت و سپس دومین جام حذفی از زمان آمدن گواردیولا را نیز با برد مقابل منچستریونایتد کسب کرد تا روزهای رویایی اش ادامه داشته باشد، اما تکمیل این روزهای رویایی به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا بستگی زیادی دارد.

UEFA Champions League 2022-23 final, Man City vs Inter Milan: Get match  time and watch live streaming and telecast in India


ایلکای گوندوغان، ستاره خط میانی منچسترسیتی که به متخصص هفته های پایانی فصل برای این تیم تبدیل شده است با درخشش در فینال جام حذفی قهرمانی را به سیتیزن ها در ورزشگاه ومبلی هدیه داد.
منچسترسیتی که در هر هفت بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان موفق به گلزنی شده است می تواند تبدیل به چهارمین تیم انگلیسی شود که لیگ قهرمانان اروپا را در فرمت کنونی خود فتح می کند. فقط یک کشور دیگر هست که سه قهرمان در این تورنمنت دارد و آن کشور نیز نماینده ای سرسخت را به فینال رقابتهای این فصل لیگ قهرمانان فرستاده است.


اینتر

تلاش اینتر برای جلوگیری از قهرمانی ناپولی در سری آ نافرجام بود اما در حالی که صحبتهای قبل از بازی بیشتر در مورد منچسترسیتی و کسب سه گانه قهرمانی توسط این تیم است، مشابه این موفقیت برای اینتر و سیمونه اینزاگی نیز در راه است.
چهارماه بعد از فتح سوپرجام ایتالیا که با غلبه بر میلان به دست آمد، نراتزوری بار دیگر با شکست دادن همشهری خود، این بار در ۱۸۰ دقیقه، در نیمه نهایی لیگ قهرمانان توانست مجوز فینال را بگیرد و بازگشت شکوهمندی به مهمترین رقابتهای اروپایی داشته باشد. سپس آنها فیورنتینا را در فینال جام حذفی ایتالیا شکست دادند تا دو گانه «سوپرجام- حذفی» ایتالیا را از آن خود کند و حالا آنها نیز به دنبال سه گانه قهرمانی باشند. این دومین بار است که اینتر حضور در فینال لیگ قهرمانان را تجربه می کند، در تجربه قبلی، ۱۳ فصل قبل آنها با ژوزه مورینیو جام را فتح کردند. البته در فرمت قبلی این جام اینتری ها دو قهرمانی را کسب کرده اند.
در آن سال اینتر با برد ۲-۰ مقابل بایرن مونیخ و گلزنی دیگو میلیتو ستاره آرژانتینی خود جام را در مادرید فتح کرد. میراث آرژانتینی در خط حمله اینتر حالا با لائوتارو مارتینس ادامه دارد، کسی که در کنار ادین ژکو امیدهای گلزنی نراتزوری برای کسب هفتمین جام اروپایی شان به حساب می آیند. اینتر سه قهرمانی در جام یوفا را در دهه ۹۰ نیز در تالار افتخارات خود دارد.

باقلوای استانبولی! / یک قدم تا سه‌گانه

اینتر البته مثل منچسترسیتی به آمار گلزنی خود فخر نمی فروشد اما آنها درکارهای دفاعی عالی بوده اند و پنج کلین شیت را در شش بازی مراحل حذفی لیگ قهرمانان فصل ۲۳-۲۰۲۲ ثبت کرده اند. نراتزوری با اینکه قهرمانی در لیگ ایتالیا را به دست نیاورد اما با ۱۱ برد از ۱۲ بازی اخیر خود راهی استانبول شده است.
شاگردان اینزاگی چهارمین تیم در تاریخ این رقابتها هستند که با شکست تورنمت را شروع کرده اند اما به فینال رسیده اند، این اتفاق برای میلان در فصل ۹۵-۱۹۹۴، بایرن مونیخ در فصل ۹۹-۱۹۹۸ و تاتنهام در فصل ۱۹-۲۰۱۸ رخ داد و البته هر سه این تیمها با شکست در فینال، جام را از دست دادند. اینتر نمی خواهد چنین اتفاق بیفتد و به همین دلیل به دنبال فرمولی هستند تا رویای طولانی مدت منچسترسیتی در کسب جام اروپایی را طولانی تر کنند.


اخبار دو تیم
منچسترسیتی هیچ مصدومی ندارد و با ترکیب کامل وارد این بازی می شود. ترکیب آنها احتمالا همانی است که در بازی با رئال مادرید و در نبرد با منچستریونایتد در فینال جام حذفی وارد زمین شد (به جز استفان اورتگا که در جام حذفی دروازه بان بود و جای خود را به ادرسون خواهد داد). گوندوغان ۳۲ ساله هنوز قرارداد خود را تمدید نکرده و این شاید آخرین حضور او در لباس سیتی باشد.
ارلینگ هالند ستاره گلزن سیتی با زدن یک گل دیگر به آمار ۱۳ گل می رسد و می تواند از رود فان نیستلروی در زمینه بیشترین گل در یک فصل لیگ قهرمانان برای یک تیم انگلیسی جلو بزند. هالند در دو بازی مقابل رئال مادرید موفق به گلزنی نشد اما هرگز اتفاق نیفتاده که او در سه بازی لیگ متوالی لیگ قهرمانان نتواند گل بزند.
در طرف مقابل، اینتر هافبک خود هنریخ مخیتاریان را به دلیل مصدومیت در بازی برگشت نیمه نهایی مقابل میلان از دست داد اما به نظر می رسد ستاره ارمنی برای حضور در نبرد امشب آماده است. در خط حمله، اینزاگی به زوج ژکو و مارتینس اعتماد دارد و این یعنی روملو لوکاکو باید روی نیمکت بنشیند. این آخرین بازی لوکاکو برای اینتر به شمار می رود.


ترکیب احتمالی
منچسترسیتی
ادرسون، واکر، دیاس، استونز، رودری، سیلوا، گوندوغان، دبروینه، گریلیش، هالند
اینتر
اونانا، دارمیان، اچربی، باستونی، دومفرایس، بارلا، مخیتاریان، چالهانوغلو، دیمارکو، مارتینس، ژکو

رو در رو
شاید باورنکردنی باشد، اما فینال امشب اولین نبرد رسمی بین منچسرسیتی و اینتر در همه رقابتها به حساب می آید. آنها فقط در دو بازی دوستانه مقابل هم قرار گرفته اند. اولین بار در سال ۲۰۱۰ و بعد از قهرمانی اینتر در لیگ قهرمانان، ای تیم موفق شد با سه گل سیتی را شکست دهد. یک سال بعد، سیتیزن ها با برد مشابه ۳-۰ در دوبلین انتقام گرفتند که در ان بازی ژکو گلزن منچسترسیتی بود.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر