کولرهای آبی چقدر آب مصرف می‌کنند؟

هم‌زمان با افزایش دمای هوا استفاده از وسایل سرمایشی بیشتر خواهد شد با این حال کولرهای آبی به طور متوسط با ۸ ساعت کار بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که به‌اندازه مصرف یک فرد است.
کولرهای آبی چقدر آب مصرف می‌کنند؟
کد خبر : ۲۲۵۹۰

 هم‌زمان با افزایش دمای هوا استفاده از وسایل سرمایشی بیشتر خواهد شد. بنا بر برخی آمارها با گرم‌شدن هوا تنها در تهران حدود ۳ میلیون کولر آبی به کار می‌افتد.

کولرهای آبی یکی از بهترین وسایل سرمایشی در مناطق معتدلی مانند تهران به شمار می‌روند که با استفاده صحیح آنها هم مصرف برق کمتر می‌شود و هم مصرف آب کاهش می‌یابد.

کولرهای آبی هنگام استفاده هر کدام به‌اندازه یک فرد از افراد خانواده آب مصرف می‌کنند؛ بنابراین، در ایام گرم سال، کولرهای آبی روزانه بسته به‌اندازه کولر به طور متوسط ١٥ تا ٤٠ لیتر آب در هر ساعت مصرف می‌کنند.

حال اگر عدد متوسط مصرفی برای هر کولر را ۳۰ لیتر در ساعت در نظر بگیریم با ۸ ساعت کولر روشن، هر کولر آبی ۲۴۰ لیتر آب مصرف می‌کند که رقم مصرف آب کولرهای آبی در کل کشور با شرایط ذکر شده حدود یک میلیارد و نهصد و بیست میلیون لیتر در شبانه‌روز آب خواهد بود؛ البته این میزان برای کولرهایی است که عملکرد استانداردی دارند و معیوب نیستند.

آمارهای منتشره از سوی شرکت آب منطقه‌ای تهران بیانگر آن است که تهران در شرایط کم‌آبی به سر می‌برد.

طبق آمارهای حجم ذخیره آب سدهای تأمین‌کننده آب شرب استان تهران در حال حاضر ۵۸۱ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخیره ۶۳۲ میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته، حدود ۵۱ میلیون مترمکعب (افت ۸ درصدی) کاهش را نشان می‌دهد.

این به معنای آن است که همه باید برای حفاظت از آب همراهی کنیم و باتوجه‌به مصرف آب کولرهای آبی بهتر است قبل از بکار انداختن آنها با چند راهکار ساده میزان مصرف آب را کنترل کنیم.

شهروندان قبل از راه‌اندازی این کولرها باید نسبت به کنترل آب‌دهی آنها مراقبت کنند و اگر کولر از جایی نشتی آب داشت، نسبت به برطرف‌کردن آن اقدام کنند.

همچنین از سایبان برای این کولرها استفاده شود؛ زیرا این سایبان‌ها هم عملکرد کولر را بهتر می‌کنند و هم از تبخیر آب جلوگیری می‌کنند.

نصب سایه‌بان بر روی کولرها به طور متوسط ۱.۵ تا ۴ لیتر در هر بنابراین در روزهای گرم تابستان که برخی کولرهای آبی بعضاً تا ٢٠ ساعت در شبانه‌روز روشن هستند با نصب سایه‌بان به‌سادگی می‌توانیم تا ٨٠ لیتر در هر شبانه‌روز در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

استفاده از دور کند کولرهای آبی راهکار دیگری است که هم مدیریت مصرف آب را به‌خوبی انجام می‌دهد و هم از مصرف بی‌رویه برق می‌کاهد.

هر چکه آب از کولرهای آبی به‌مانند تیری است که با قلب منابع محدود آب پرتاب می‌شود بنابراین بیاییم برای حفاظت از منابع محدود آب سری به کولرهای آبی خود بزنیم.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایرنا
مجله زندگی
ارسال نظر