همه چیز درباره زیر دریایی گم شده تایتان | مصیبت های بازدید از تایتانیک

ناپدید شدن زیردریایی توریستی تایتان چند روزی است که درصدر اخبار جهان قرار دارد. با توجه به اکسیژن اندک باقی مانده در این زیردریایی، ابهام ها درباره سرنوشت این زیردریایی و سرنشینان آن ادامه دارد. در این گزارش خلاصه ای درباره این سفر می خوانید.
همه چیز درباره زیر دریایی گم شده تایتان | مصیبت های بازدید از تایتانیک
کد خبر : ۲۳۶۱۶

پس از قطع ارتباط زیردریایی تایتان با کشتی که از آن پرتاب شده بود، جستجو برای یافتن تایتان در سواحل اقیانوس اطلس شمالی ادامه دارد. این زیردریایی که در عمق 3800 متری زیر سطح دریا به سمت لاشه کشتی تایتانیک حرکت کرده است، تصور می‌شود که پنج سرنشین، از جمله یک پدر و پسر و مدیرعامل شرکت 

OceanGate Expeditions در کشتی حضور داشته باشند. این شرکت جستجوی زیر آب را رهبری می‌کند که شامل گارد ساحلی ایالات متحده و کانادا می‌شود.

زیردریایی گمشده تیتان از چه ساخته شده است؟

جزئیات ساخت این زیردریایی پشت خود شناور منحصر به فرد است. طبق گفته شرکت سازنده، این یک شناور فیبر کربن و تیتانیوم است که از نظر وزن سبک تر و مقرون به صرفه تر از هر زیردریایی دیگری است.

3

تایتان کجاست؟

تایتان حدود یک ساعت و 45 دقیقه از ورود خود به آب در سواحل نیوفاندلند و حدود ساعت 8 صبح روز یکشنبه به وقت محلی تماس خود را از دست داد. مایک ریس، نویسنده و تهیه کننده تلویزیونی که سال گذشته با کشتی تایتان سفر کرد، گفت: رسیدن به لاشه کشتی تایتانیک در عمق 3800 متری حدود دو ساعت و نیم طول می کشد.

او گفت، اما این لزوماً یک سفر مستقیم به کشتی غرق شده نیست. او صبح چهارشنبه به سی‌بی‌سی نیوز گفت: این فقط یک لوله غول‌پیکر است که در آب می‌افتد و در عمق فرو می‌رود. وی توضیح می دهد که در سفر خود، تایتان به دلیل جریانات زیر آب، هنگام پایین آمدن، منحرف شد.

او گفت که تایتان در 450 متری غرق شده بود که سرانجام به آن عمق رسید، اما آنها مجبور شدند حدود دو ساعت و نیم ما را در آنجا صرف کنند تا در تاریکی تایتانیک را پیدا کنند. 

آیا امکان دارد تایتان روی سطح آب باشد؟

به گفته دیوید پوگ، خبرنگار سی‌بی‌اس نیوز که سال گذشته نیز با تایتان سفر کرده بود، تایتان دارای هفت سیستم پشتیبان مختلف بازگشت به سطح است که به آن اجازه می‌دهد تا به سطح شناور شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که این زیردریایی غوطه ور در جایی در اقیانوس اطلس  و مناطق دورافتاده باشد. هفت سیستم پشتیبان شامل کیسه های شن و لوله های سربی است که می توانند رها شوند، رانشگرها و بالون هوا از دیگر وسایل هستند. یک سیستم "زمان رهاسازی" نیز وجود دارد که زیردریایی را پس از چند ساعت معین به سطح می فرستد. این سیستم حتی اگر همه افراد حاضر در زیردریایی بیهوش باشند نیز عمل می کند.

چرا GPS نمی تواند تایتان را پیدا کند؟

 برخلاف صدایی که می‌توان در تجهیزات ردیاب دریافت کرد، فناوری سیستم‌های موقعیت یاب جهانی (GPS) به امواج رادیویی متکی است که به طور کلی به خوبی در آب حرکت نمی‌کنند، چه برسد به چنین اعماق زیاد. تایتان، قبل از ناپدید شدن، با کشتی مادر، از طریق پیام های متنی و پینگ از یک فانوس صوتی ارتباط برقرار می کرد.

آیا صدای کوبیدن به زیر دریایی می تواند به پیدا کردن آن کمک کند؟

شناورهای جستجو با وسایل نقلیه از راه دور (ROVs) پس از آن که هواپیمای کانادایی P-3 صداهایی راتشخیص دادند، محل جستجو را تغییر دادند.

دریاسالار جان ماوگر از گارد ساحلی ایالات متحده در این باره گفت: در حالی که تجهیزات سونار می توانند صداها را دریافت کنند، تعیین منبع صدا می تواند مشکل باشد. او روز چهارشنبه به CBS Mornings گفت: باید به خاطر داشته باشید که این محل غرق شدن کشتی تایتانیک است، بنابراین مقدار زیادی فلز و اشیاء مختلف در اطراف سایت وجود دارد.

رولینگ استون روز چهارشنبه گزارش داد هواپیمای P-3 هر 30 دقیقه صدای کوبیدن را در منطقه تشخیص می داد. چهار ساعت بعد ردیاب اضافی مستقر شد و صدای کوبیدن همچنان شنیده می‌شد.

چرا تایتان به کشتی مادر وصل نبود؟

برخی از شناورهای سرنشین دار به یک کشتی یا سکوی بزرگتر در سطح اقیانوس متصل هستند، اما تایتان اینطور نبود. سایمون باکسال، اقیانوس شناس بریتانیایی، توضیح می دهد که برای اینکه زیردریایی به کشتی غرق شده تایتانیک برسد و در اطراف مانور دهد، به 5000 یا 6000 متر کابل نیاز دارید. در این صورت شما همچنین به تجهیزاتی برای جاسازی و استقرار چنین کابل طولانی و سنگینی نیاز دارید.

2

چه کسانی سرنشینان زیردریایی هستند؟

پنج نفر در زیردریایی تایتان هستند، از جمله مدیرعامل OceanGate، استاکتون راش و میلیاردر معروف به نام همیش هاردینگ.

تایتان چقدر می تواند به عمق برود؟

سازندگان تایتان ادعا می‌کنند که این زیردریایی می تواند حتی از برخی زیردریایی های نیروی دریایی نیز بیشتر در آب نفوذ کند. هرچند کارشناسان سال ها پیش به مدیرعامل شرکت هشدار دادند که با امتناع از ارائه گواهینامه های ایمنی برای زیردریایی های شرکت از از جمله همین تایتان در مسیر خطرناکی قدم می گذارد.

منبع گزارش:

www.cbc.ca

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
CBC.CA
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امید جلالی
ارسالی در
آزمندی بجهت کشف طلا وگنج از تایتانیک
همه شان را به خاطره ها پیوند داد
شجاعتی در کارنبوده شجاع قواصان ما بودند که بدست مزدوران صدام به شهادت رسیدند
روحشان شاد
ایمان
ارسالی در
حماقت چیکارها میکند پول زیادی انها را بکام مرگ کشاند کشتی تایتانیک روح شیطانی دارد خطرناکه