پیش بینی وضعیت قیمت دلار در هفته جاری

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دلار به کانال‌های پایین‌تر هم بیاید، به طوری که تحلیلگران بازار ارز معتقدند که معامله‌گران در شرایط کنونی یک مقدار دست به عصا شده‌اند.
پیش بینی وضعیت قیمت دلار در هفته جاری
کد خبر : ۵۸۳۴

اگرچه مقایسه تغییرات قیمت‌ها از ابتدا تا انتهای هفته از افزایش تنها ۱۰ تومانی قیمت‌ها حکایت دارد، اما بازار ارز هفته پرتلاطم را سپری کرد.

در هفته گذشته هر دلار آمریکا در ابتدای هفته ۳۴ هزار و ۸۶۰ تومان بود، اما قیمت آن در میانه هفته به از نیمه کانال ۳۶ هزار تومان گذشت و ۳۶ هزار و ۶۸۰ تومان شد.

بر همین اساس، این نگرانی به وجود آمد که شاید دلار از کانال ۳۷ هزار تومان هم بگذرد، اما با پلیسی شدن بازار و شوک یارانه‌ای به خریداران ارز و البته فروش آنلاین ارز، بازار عقب‌نشینی کرد و شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها بود.

دلار دو کانال سقوط کرد

در حال حاضر هر دلار آمریکا در بازار ۳۴ هزار و ۸۶۰ تومان است و این در حالی است که روز چهارشنبه هفته گذشته با قیمت ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رود. این یعنی دلار در حدود ۹۴۰ تومان کاهش قیمت داشته است.

البته این پیش‌بینی وجود دارد که به کانال‌های پایین‌تر هم بیاید، به طوری که تحلیلگران بازار ارز معتقدند که معامله‌گران در شرایط کنونی یک مقدار دست به عصا شده و تصمیم گرفته‌اند به طور موقت از خریدهای قبلی خود کسب سود کنند. گروهی هم با ریزشی شدن نرخ ارز، در فکر خروج اضطراری از بازار افتادند.

تحلیل‌ها حاکی از آن است که بازیگران با تجربه بازار ارز در هفته گذشته، میل چندانی برای معامله نداشتند و منتظر بودند که مسیر حرکتی دلار روشن‌تر شود.

پشت پرده افزایش قیمت دلار چه بود؟

در این شرایط، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هفته گذشته در جلسه با فعالان اقتصادی استان البرز در خصوص نوسانات بازار ارز اظهار کرد: تا اواسط شهریور ماه نرخ ارز کشور با روز اول شروع به کار دولت با وجود همه تورم‌ها و تحریم ها (طرح مسئله جهش نرخ ارز در خرداد) دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته شود که فعالان اقتصادی از تورم نرخ ارز متاثر نشوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: ایجاد هراس در یک طیف طی روزهای گذشته باعث شد که صاحبان سرمایه و یا مردم کمتر آگاه برای خروج سرمایه خود یا تبدیل آن به ارز اقدام و باعث نوسان نرخ ارز شوند؛ با توجه به دستور رییس‌جمهور برای تشکیل کارگروه بررسی در بانک مرکزی امیدوار به برگشت به شرایط باثبات هستیم.

خاندوزی عنوان کرد: برخی از متغیرها قابل پیش‌بینی نیست، مثلا کسی نمی دانست که با جنگ بین دو کشور بازار جهانی به هم ریخته و نرخ ارز در کشورهای دیگر متاثر از این آشفتگی شود؛ همچنین اینکه التهابات بیرونی و داخلی سرریز خود را در بروز مشکلات بازار ارز دارد.

حفظ ارزش پولی ملی‌ وظیفه بانک مرکزی است

در این‌باره همچنین بهزاد لامعی، معاون اداره صادرات بانک مرکزی در ‌یک گفت‌وگوی تلویزیونی، یکی از اصلی‌ترین وظایف این نهاد را حفظ ارزش پول ملی دانست و گفت: در قانون پولی بانکی و قوانین بالادستی در حوزه ارز وظایفی برای بانک مرکزی به‌منظور تقویت ارزش پول ملی در نظر گرفته شده است، البته ارزش پول ملی تابع عوامل مختلفی از جمله تورم بوده که خود این متغیر به مؤلفه‌های متنوع دیگری نظیر سیاست‌های مالی دولت و مجلس بستگی دارد.

وی در ادامه به تشریح بازار ارز کشور پرداخت و اظهار داشت: در کشور دو بازار رسمی و غیررسمی داریم که سهم بازار غیررسمی نامشخص و درعین‌حال غیرشفاف است، از سوی دیگر بازار رسمی شفاف، بزرگ و محلی برای تامین نیازهای کشور است.

معاون اداره صادرات بانک مرکزی افزود: متاسفانه توجه بیشتر رسانه‌ها به بازار غیررسمی بوده که عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان متفاوتی دارد و در آن خرید و فروش ارز تابع ریسک است.

‌وی‌ اظهار داشت: در روزهای اخیر به دلیل هیجانات و همچنین جابه‌جایی منابع بین بازارهای موازی، شاهد شکل‌گیری روند صعودی در بازار غیررسمی ارز بوده‌ایم، متأسفانه عوامل روانی و افزایش قابل‌توجه تولید و انتشار خبرهای منفی نیز در مدت‌زمان گفته شده هم مزید بر علت شده است.

لامعی تاکید کرد: روزانه بیش از یک‌هزار مطلب در خصوص موضوع ارز در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که خود بیانگر این است که برخی به دنبال ایجاد التهاب بازار در بازار هستند، همین امر سبب ایجاد هیجانات و در نتیجه تغییر ذائقه مردم و هجوم به بازار غیررسمی ارز شده است.

دولت دست از دخالت در بازار ارز بردارد

در این میان، حسین سلاح‌ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی در توییتر عنوان کرد که بهترین تدبیر ارزی ممکن، عدم دخالت دولت در بازار ارز است.

وی تاکید کرد: اگر دغدغه ارزش پول ملی دارید، ولخرجی‌های تورم‌زای مالیه عمومی را مهار کنید.

مجله زندگی
ارسال نظر