آیا تماشای کارتون سرگرمی مناسبی برای بچه‌ها است؟

بچه‌ها به دیدن انواع کارتون علاقه زیادی دارند و دوست دارند زمان زیادی را صرف این کار کنند. اما آیا تماشای انیمیشن سرگرمی خوبی برای بچه‌هاست؟ چه کارتون‌هایی مناسب‌ترند؟ بچه‌ها روزانه چه مدت می‌توانند کارتون ببیند؟ ا
آیا تماشای کارتون سرگرمی مناسبی برای بچه‌ها است؟
کد خبر : ۱۲۶۴۴

 

گزارش آگهی | اگر شما هم به عنوان والدین نگران فرزندتان هستند، و چنین سوالاتی ذهن شما را هم به خود مشغول کرده است، با ما همراه باشید.

کارتون‌ها؛ ابزاری برای آموزش

از یک انیمیشن سینمایی باحال دوبله فارسی گرفته تا یک کارتون سریالی مهیج با زبان اصلی؛ بچه‌ها عاشق کارتون دیدن هستند و هیچ شکی هم در آن نیست. آن‌ها ذهنی پویا دارند و کنجکاوی و توانایی یادگیری سریعشان باعث می‌شود تا با تماشا کردن، چیزهای زیادی یاد بگیرند؛ و اینجا است که کارتون‌ها به عنوان ابزاری برای آموزش، که اتفاقا از پتانسیل بالایی هم برخوردار هستند، مطرح می‌شوند.

امروزه، طبق استانداردهای جهانی، یک کارتون کودکانه جدید با هدف سرگرمی‌آموزی ساخته می‌شود تا کودکان در عین سرگرم شدن، چیزهایی هم یاد بگیرند. جدا از پیام‌های آموزنده‌ای که در کارتون‌ها به طور مستقیم به کودکان آموزش داده می‌شوند، خود عمل تماشای کارتون هم فوایدی دارد که در ادامه به طور مفصل درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

اما پیش از هرچیز، اگر فرزند شما به کارتون‌ دیدن علاقه دارد و شما هم به دنبال این هستید که او در عین لذت بردن از تماشای انیمیشن‌ها، چیزهایی هم یاد بگیرد، توصیه می‌کنیم از اپلیکیشن آفرینک که یک سرویس رایگان و آنلاین تماشای انیمیشن و کارتون است، استفاده کنید و خیالتان راحت باشد که او در محیطی سالم و مخصوص بچه‌ها وقت می‌گذراند و تنها فیلم‌ها و کارتون‌های مناسب سنش را تماشا می‌کند.

 

چرا بچه‌ها باید کارتون و انیمیشن تماشا کنند؟

1. تماشای کارتون به رشد خلاقیت کودکان کمک می‌کند.

کارتون‌ها عموما پر از عناصر خیالی مثل حیوانات سخن‌گو، موجودات جادویی و ماجراهای رویایی هستند. این موارد به شکوفایی خلاقیت فرزند شما کمک کرده و ذهن او را برای ارائه ایده‌های جدید تقویت می‌کند.

2. کارتون‎ها به تقویت مهارت حل مسئله کودکان کمک می‌کنند.

در اغلب کارتون‌ها، شخصیت اصلی داستان با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شده و در شرایط پیچیده و دشواری گرفتار می‌شود. او برای حل این چالش‌ها و خروج از این شرایط باید از مهارت حل مسئله خود استفاده کند. فرزند شما با تماشای شخصیت‌های اصلی هنگام حل مشکلاتشان، یاد می‌گیرد که چگونه در هنگام مواجه با مسائل مختلف، آن‌ها را حل کند.

بr

 

3. کارتون‌ها در تقویت مهارت تفکر انتقادی کودکان تاثیرگذار هستند.

تفکر انتقادی یک مهارت مهم است که بچه‌های برای موفقیت در زندگی باید آن‌ را از کودکی یاد بگیرند. بچه‌ها برای دنبال کردن داستان اغلب کارتون‌ها باید از این مهارت استفاده کنند؛ در نتیجه کارتون دیدن، تمرینی برای تقویت مهارت تفکر انتقادی در کودکان به حساب می‌آید.

4. کارتون‌ها بهترین وقفه در زندگی واقعی برای کودکان هستند.

گاهی زندگی دشوار می‌شود و اگر فرزند شما در زندگی واقعی با مشکلاتی مواجه است، کارتون‌ها بهترین سرگرمی برای او به حساب می‌آیند؛ چون باعث می‌شوند ذهن او از مشکلات و مسائل دنیای واقعی دور شود. از طرفی بچه‌ها با تماشای شخصیت‌های کارتونی و تلاش آن‌ها برای حل مشکلاتشان، مسائل و مشکلات خودشان را فراموش کرده و لذت می‌برند.

5. تماشای کارتون مهربانی و صداقت را به کودکان یاد می‌دهد.

اغلب کارتون‌ها شامل پیام‌های مثبتی درباره صداقت، مهربانی و دیگر ویژگی‎های اخلاقی مثبت هستند. بچه‌ها با تماشای این پیام‌‎های اخلاقی مثبت در کارتون‌ها، یاد می‌گیرند که چگونه در زندگی خودشان، انسان‌های بهتری باشند.

اما داشتن این فواید باعث نمی‌شود که بچه ها بتوانند تمام کارتون‌ها را در هر زمانی تماشا کنند. بهتر است هنگام تماشای کارتون توسط فرزندتان، به رده‌بندی سنی کارتون‌ها و البته مدت زمان تماشای کارتون توسط او نیز توجه کنید.

چرا باید به رده‌بندی سنی کارتون‌ها توجه کرد؟

رده‌بندی سنی کارتون‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که هنگام پخش کارتون برای فرزندتان، باید به آن توجه کنید. رده‌بندی سنی، که طبق مضمون فیلم‌ها و کارتون‌ها توسط منابع معتبر اعلام می‌شود، به شما کمک می‌کند با تشخیص محتوای مناسب فرزندتان اجازه ندهید که کارتون یا فیلمی را ببیند که برایش مناسب نیست.

ری

 

چرا باید مدت زمان کارتون دیدن بچه‌ها را محدود کرد؟

بخش زیادی از رشد ذهنی هر فرد در اولین سال‌های زندگیش رخ می‌دهد و اگرچه تماشای کارتون برای بچه‌ها فوایدی دارد، تماشای طولانی مدت آن مشکلاتی در رشد اجتماعی و شناختی بچه‌ها به وجود می‌آورد. از طرفی تماشای بیش از حد کارتون و انیمیشن می‌تواند به مشکلاتی چون اضطراب و تندمزاجی، اختلال کم‌توجهی (ADD) یا اختلال بیش‌فعالی (ADHD) نیز منجر شود. بنابراین بهتر است به سن فرزندتان و زمان توصیه شده توجه متخصصان آکادمی پزشکی اطفال توجه کنید:

  • برای نوزادان زیر 18 ماه: در این سن بهتر است کودکان کارتون تماشا نکنند.
  • کودکان 18 تا 24 ماهه: روزانه صفر تا نیم ساعت
  • کودکان 2 تا 5 ساله: روزانه 1 تا 2 ساعت
  • کودکان بزرگتر از 5 سال: بدون محدودیت؛ به شرطی که به هیچ‌کدام از ابعاد زندگی (مثل درس و تکالیف، بازی و ورزش) آسیبی وارد نشود.

چرا آفرینک یکی از بهترین گزینه‌ها برای تماشای کارتون فرزندتان است؟

آفرینک سرویس آنلاین و رایگان تماشای کارتون و انیمیشن است که فرزند شما می‌تواند بدون الزام به خرید اشتراک و پرداخت هزینه، از تماشای جدیدترین و بهترین انیمیشن‌ها و کارتون‌ها با دوبله فارسی در وب‌سایت یا اپلیکیشن آفرینک لذت ببرد. آفرینک با تامین محتوای سالم، مناسب و آموزنده و همچنین با ارائه امکاناتی چون «آفرینک والدین»، آسودگی خاطر شما را تضمین می‌کند. شما می‌توانید با تنظیم رده‌سنی کارتون‌ها در اپلیکیشن آفرینک و همچنین تعیین مدت زمان استفاده از اپلیکیشن، با خیال راحت برای فرزندتان کارتون پخش کنید.

سخن پایانی

یکی از سوالاتی که ذهن والدین را درگیر می‌کند، این است که آیا تماشای کارتون برای بچه‌ها مناسب است؟ ما در این مطلب به فوایدی که کارتون دیدن می‌تواند برای کودکان داشته باشد اشاره کردیم. اما این نکته را هم فراموش نکنید که رده‌سنی کارتون‌ها و مدت زمان تماشای آن‌ها نیز در اهمیت بالایی دارد. آفرینک یک گزینه مناسب برای تماشای کارتون رایگان بچه‌ها است و شما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، می‌توانید از امکانات آفرینک بهره‌مند شوید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر