خانه‌تکانی را از کجا شروع کنیم؟

ماه اسفند رسیده و دیگر وقت وقت خانه‌تکانی است. بسیاری این روزها درصدد تنظیم اوقاتشان برای جمع‌و‌جور کردن و سر‌وسامان دادن به اوضاع منزل هستند تا خود را برای سال جدید آماده کنند.
خانه‌تکانی را از کجا شروع کنیم؟
کد خبر : ۱۴۱۲۹

اما واقعا خانه‌تکانی را باید از کجا شروع کرد ؟

۱- برنامه‌ریزی

وقتی برای برای شروع بهترین کار این است که برای خانه‌تکانی برنامه‌ریزی کنیم. چون تنها با برنامه‌ریزی است که همه چیز ساده‌تر شده و یک خانه تکانی سریع خواهیم داشت. در این صورت نیازی نیست کاری را دوبار انجام دهیم و یا از زیاد و نامعلوم بودن تعداد کارها هراسان بشویم. اصلا هم نباید سعی کنیم همه کارها را یکباره تمام کنیم، کار آسانتر این است که آنها را به چند مرحله تقسیم کرده و برای هر مرحله چند ساعت در روز زمان بگذاریم.

۲- دور ریختن وسایل اضافی

بسیاری از ما وسایلی داریم که فقط جایمان را در اتاق یا انباری یا گوشه آشپزخانه تنگ کرده‌اند و در طول یک سال هم به سراغشان نمی‌رویم. در این صورت اگر وسیله‌ای را در این بازه زمانی بلااستفاده نگه داشته‌ایم پس حالا وقت آن است که آن را دور بیندازیم یا به فرد نیازمند دیگری بدهیم. در هر حال باید از شر آن خلاص شویم.

۳- تمیز کردن آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین جاها برای خانه‌تکانی همین آشپزخانه است که سوراخ سمبه‌های زیادی هم دارد. پس ابتدا بهتر است به سراغ کابینت‌ها برویم و تمام اودویه‌ها و وسایلی که مدتهاست بلا استفاده مانده‌اند را دور بریزیم و جایشان را گردگیری کنیم. برای تمیز کردن وسایل دیگر نظیر مایکرویو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کتری، قابلمه‌های بزرگ و تمامی ظروف آشپزخانه هم خوب است محلولی متشکل از نصف پیمانه مایع سفیدکننده و نصف پیمانه جوش شیرین و چهار پیمانه آب گرم به همراه یک اسفنج نرم تمیز آماده کرده و قسمت بیرونی و دیواره‌های آن‌ها را بعد از پاک کردن با دستمال مرطوب، با پنبه آغشته به الکل صنعتی براق و تمیز کنیم.

۴- نظافت اتاق و کمد

برای تمیز کردن کمدها مطمئن ترین راه این است که از اول آن را کاملا خالی کنیم. با این روش می‌توان در مورد هر لباس اضافه یا کهنه بهتر تصمیم گرفت.

در مورد تختخواب هم قدر مسلم باید تمام روتختی و روبالشی‌ها را شسته و اتو کنیم.

در هر خانه‌ای یک کشو وجود دارد که می‌شود اسمش را کشوی بیخودی‌ها یا انباری اتاقی گذاشت. در این کشو انواع و اقسام وسایل به دردنخور پیدا می‌شود؛ از باتری‌هایی که ضعیف شده‌اند گرفته تا روبان و کاغذ و ... یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که کشوی بی خودی‌ها خوب است به سراغ این کشو رفته و آن را مرتب کنیم. برای وسایلی که کاربرد دارند و واقعا مفید هستند، جای تازه‌ای پیدا کرده و بقیه را دور بریزیم.

۵- نظافت حمام و دستشویی

برای نظافت سرویس‌های بهداشتی در خانه تکانی باید با توجه به جنس کف، دیوارها، دستشویی، وان و… مواد شوینده و لوازم مناسب را انتخاب و شستشو را انجام دهیم. بطور مثال کاشی‌ها را به وسیله بخارآب گرم و اسکاچ تمیز کنیم. اگر می‌خواهیم لکه‌های روی کاشی یا سرامیک‌ها را از بین ببریم از محلول سرکه‌سفید و جوش‌شیرین استفاده کنیم.

در پایان کار برای ایجاد تنوع و استقبال از سال جدید می‌توان کارهای ساده‌ای انجام داد.

حتما لازم نیست برای سال نو میز غذاخوری خود را عوض کنیم. با خرید یک رومیزی جدید و زیبا می‌توان نمایی نو به اتاق داد.

قرار دادن چند گلدان گل طبیعی در زوایای مختلف خانه و جاهایی که نور کافی وجود دارد هم زیبایی بسیاری به خانه‌مان خواهد داد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر