در خانه هم از سرما می‌لرزید؟/ این ۱۰ راهکار را بخوانید

پاییز دارد چهره بارانی و سرد خودش را کم‌کم نشان می‌دهد و به اقتضای فصل و سرمایی که در راه است، طبق عادت هر سال تا چند روز دیگر بخاری‌ها و شوفاژها و یا بعضا پکیج‌ها برای گرمایش منازل شروع به کار می‌کنند.
در خانه هم از سرما می‌لرزید؟/ این ۱۰ راهکار را بخوانید
کد خبر : ۴۹۳۳

 اما اگر از آن دست افرادی هستید که یا خیلی سرمایی هستید و یا در منزلتان با وجود وسایل گرمایشی، همچنان احساس سرما می‌کنید بهتر است در ادامه با ما همراه باشید و این چند نکته را بخوانید تا شما را در رسیدن به هوای مطبوعی که دلخواهتان است، کمک کند.

استفاده از پنجره‌های دوجداره

شاید در نگاه اول خیلی هم مهم به نظر نرسد؛ اما پنجره‌ها اولین چیزی هستند که اگر معمولی و قدیمی باشند، می‌توانند قسمت زیادی از انرژی گرمایی داخل خانه را هدر بدهند. برای جلوگیری از هدر رفتن گرمای داخل منزل بهتر است اگر هنوز در منزل پنجره‌های قدیمی دارید تا هنوز وقت هست و هوا خیلی سرد نشده فکری به حال تعویض آن‌ها بکنید و از پنجره‌های دوجداره کمک بگیرید. اگر هم فعلن شرایط مالی شما اجازه نمی‌دهد این کار را انجام بدهید، سعی کنید درزهای پنجره را با درزگیر بپوشانید و یا از پلاستیک‌های کلفت که عایق خوبی برای حفظ گرما هستند، استفاده کنید و با نصب آنها فعلن داخل خانه را گرم نگه دارید.

نصب پرده‌های ضخیم

 یک راه دیگر برای جلوگیری از ورود سرما به داخل خانه نصب پرده‌های ضخیم است. برای مثال پرده‌هایی با جنس مخمل عایق خوبی برای سرما هستند و جلوی ورود باد و سرما را می‌گیرند.

استفاده از نور آفتاب

از تاثیر نور آفتاب غافل نشوید. مخصوصا اگر خانه‌تان جنوبی است. در این صورت در طول روز بهتر است پرده‌ها را کنار بزنید تا از همان حداقل نور آفتابی که در طول زمستان کمرنگ هم هست، استفاده کنید.

محصور کردن بالکن

بسیاری از خانه‌ها و یا آپارتمان‌ها محوطه‌ای دارند به نام بالکن که از آن استفاده‌های مختلفی می‌شود. در زمستان که معمولن از فضای بیرون خانه کمتر استفاده می‌شود، بهتر است بالکن را محصور کنید تا باد و سوز سرما کمتر به داخل نفوذ کند.

پوشاندن کف اتاق

کف اتاق یکی از جاهایی است که اگر سرد باشد هم فضای داخلی خانه را سرد می‌کند و هم در فصل سرما احساس ناخوشایندی برای افراد خانواده مخصوصا کودکان که عادت به دویدن در اتاق دارند، ایجاد می‌کند. پس بهتر است اگر منزلتان سیستم گرمایش از کف ندارد، روی پارکت یا سرامیک و یا سنگ کف خانه را با فرش‌ها و قالیچه‌های مناسب بپوشانید. به این شکل هم جلوه خوبی به منزل داده‌اید و هم از شر سرمای کف اتاق خلاص شده‌اید.

بستن راه لوله‌ بخاری و دریچه کولر

ممکن است در منزل شما لوله بخاری تعبیه شده باشد و در عین حال شما از وسیله گرمایشی دیگری به جز بخاری در خانه استفاده کنید مثلا شوفاژ و یا اسپیلت و بخاری عملا برایتان غیرقابل استفاده باشد. در این صورت چک کنید که لوله‌ بخاری که به بیرون منزل راه دارد حتما بسته شده باشد تا از آنجا هوای سرد داخل منزل نشود. این کار را می‌شود برای دریچه‌‌های کولر هم انجام داد و با استفاده از پلاستیک‌های ضخیم جلوی ورود هوای سرد به داخل اتاق‌ها را گرفت.

محدود کردن فضا

در خانه‌های دو و یا سه خوابه ممکن است از بعضی اتاق‌ها استفاده کمتری بشود. در این صورت فکر خوبی است اگر در اتاق‌هایی که زیاد به آن‌ها رفت‌وآمد ندارید را ببندید تا فضای خانه محدودتر شده و گرما بیشتر در نشیمن و اتاق خواب اصلی پخش شود.

استفاده از فن‌های دومنظوره

استفاده کردن از فن‌های دومنظوره که در تابستان باد خنک و در زمستان باد گرم در فضا پخش می‌کنند هم راه حل خوبی برای گرم کردن خانه است. برای این منظور اگر مایلید فضای کلی خانه و نه کف اتاق گرم شود، فن را روشن کنید و با یک پنکه هوای گرم را داخل خانه به جریان بیندازید. با این کار خواهید دید که در مدت زمان کمی محیط خانه گرم و مطبوع می‌شود.

عایق‌بندی پشت شوفاژ

بسیاری از ما در منازلمان از شوفاژ استفاده می‌کنیم. چون فاصله شوفاژ با دیوار کم است بخش زیادی از گرمای حاصل به خارج خانه سرایت می‌کند و در واقع میزان اتلاف انرژی در این سیستم بالاست. راهکار جلوگیری از هدر رفتن انرژی آن است که با استفاده از یک فویل آلومینیومی قسمت پشت شوفاژ را به گونه‌ای بپوشانیم که گرما به بیرون سرایت نکند. خاصیت ورق آلومینیومی این است که گرما را به درون انتقال می‌دهند و چون قیمت پایینی دارند به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد.

آشپزی در خانه

درست است که با مشغله‌هایی که این روزها هر کدام از ما داریم، آشپزی کردن اندکی کمرنگ شده اما خوب است بدانید یک راه گرم کردن فضای خانه همین آشپزی کردن است. چون برای تهیه غذا به ناچار باید از اجاق گاز استفاده کنیم، ناخوداگاه گرمای مضاعفی وارد خانه می‌کنیم؛ گذشته از این، فعالیت ما در هنگام آشپزی در کنار اجاق گاز باعث می‌شود کمتر احساس سرما کنیم. حتی اگر از فر اجاق هم استفاده می‌کنید بعد از پایان کار می‌شود با باز گذاشتن در آن، گرمایی که داخل فر تولید شده است را به داخل خانه هدایت کرد.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر