چگونه ترس از تاریکی را در کودکان درمان کنیم ؟

همه ما در کودکی در مقطعی احساس ترس از تاریکی را تجربه کرده‌ایم. ترس از تاریکی در حد معقول مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند اما اگر به شکل یک نوع فوبیا دربیاید می‌تواند دردسرساز باشد.
چگونه ترس از تاریکی را در کودکان درمان کنیم ؟
کد خبر : ۱۵۰۳۹

 در واقع موضوع زمانی نگران کننده می‌شود که به یک وحشت و ترس مزمن تبدیل شود، به طوری که مانع همیشگی حضور کودک در محیط های تاریک باشد. در چنین صورتی، این احساس حتی می تواند به آینده و دوران بزرگسالی بسط داده شود و مشکلات متعددی را به وجود آورد.

دلایل ترس کودکان از تاریکی

در مورد دلایل ترس کودکان از تاریکی باید گفت در حالی که بعضی از آن‌ها بدون دلیل دچار چنین احساسی می‌شوند، برخی دیگر به علت یک اتفاق خاص، مانند شنیدن یک داستان ترسناک در شب، تماشای یک چیز وحشت ناک در تلویزیون، گذراندن یک تجربه تلخ یا ترساندن ناگهانی کودکان در هنگام تاریکی نمی‌توانند هرگز به تنهایی یا حتی با وجود بزرگترها در جاهای تاریک حضور یابند.

عواملی که می تواند جزء دلایل ترس کودکان از تاریکی به حساب بیاید، شامل موارد زیر می‌شود:

حساسیت ژنتیکی : بعضی از کودکان به طور کلی از نظر خلقی حساس بوده و احساسات بیشتری دارند.

حداقل یک والد مضطرب : کودکان با مشاهده والدین خود یاد می گیرند که چگونه رفتار کنند.

 

بیشتر بخوانید:

علت شب‌ادراری در کودکان چیست + راه‌های درمان

چرا کودکمان ناخن‌هایش را می‌جود + راه‌های درمان

 

والدین بیش از حد محافظ : کودکانی که بیش از حد کنترل می شوند، احساس ترس بیشتری دارند.

وقایع استرس‌زا: اتفاقاتی چون جدایی یا فوت والدین ​​آسیب دیدگی یا ماندن در بیمارستان نیز می تواند از دلایل ترس کودکان از تاریکی باشد.

درمان ترس کودکان از تاریکی

روش‌هایی برای درمان ترس کودکان از تاریکی وجود دارد که شامل موارد زیر است.

درمان با روش مواجهه: این روش درمانی ترس کودکان از تاریکی به این صورت است که او بتدریج در معرض ترس قرار می گیرد تا این شرایط به مرور برای وی عادی شده و متوجه شود که دلیل برای ترس و نگرانی وجود ندارد.

درمان شناختی: این روش برای بدین جهت برای درمان ترس کودکان از تاریکی مفید است که به آن ها کمک می کند تا احساس علل اضطراب خود را شناسایی کرده و افکار مثبت یا واقع بینانه تری را جایگزین آن‌ا کند. همچنین، ممکن است اطلاعاتی به کودک ارائه شود تا نشان دهد که تاریکی لزوماً به عواقب منفی منجر نمی شود. این نوع درمان معمولاً به تنهایی برای درمان فوبیا استفاده نمی شود.

درمان از طریق تکنیک‌های آرامش‌بخش: تکنیک های آرامش بخش، شامل مواردی مانند تنفس عمیق و ورزش است.

دارودرمانی: دارو همیشه برای افراد مبتلا به فوبیای خاص یک درمان مناسب نیست. برخلاف داروها برای سایر اختلالات اضطرابی، تحقیقات کمی تاثیرات مثبت دارو درمانی برای درمان ترس‌های کودکان را تائید کرده است. چرا که عوارض زیادی را به خود به همراه دارند.

نکاتی که والدین باید در کنار روش‌های درمانی به کار بگیرند هم حائز اهمیت است. از جمله اینکه باید به حرف فرزند خود گوش دهید. برای کاهش ترس او برایش داستان‌هایی درباره شجاعت و نترس بودن بخوانید و مهارت‌های حل مسایل را به او بیاموزید. همچنین لازم است او را گاه به خاطر غلبه بر ترس‌هایش ستایش کنید و با جدی گرفتن احساسات، ترغیب به گفتگو در مورد اضطراب، بازگویی واقعیت ها و فرصت دادن به کودک برای مقابله با ترس به فرزندتان کمک کنید تا ترس پنهان شده را بروز داده و با آن کنار بیایند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر