علت شب ادراری در کودکان چیست + راه‌های درمان

شب ادراری در کودکان یکی ار اتفاقات شایع در میان این گروه سنی است.
علت شب ادراری در کودکان چیست + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۴۵۷۱

شاید این پرسش برایتان مطرح شود که شب ادراری تا چه سنی در کودکان طبیعی است ؟ اگر پاسخ این سوال را بدانید می‌توانید به موقع نسبت به درمان آن اقدام کنید.

شب ادراری در کودکان در چه سنینی رایج است ؟

وقتی از شب ادراری کودکان صحبت می‌کنیم، منظور زمانی است که کودک، در ساعات شب و زمان خواب کنترلی روی ادرار خود ندارد.

این اختلال عموماً در کودکان بین سنین ۲ تا ۹ سال رایج است، در حالی که ممکن است افراد در سنین نوجوانی و حتی بزرگسالی نیز با مشکل شب ادراری مواجه شوند. اما قبل از آگاهی از راه‌های درمان شب ادراری، باید با علت شب ادراری کودکان آشنا شده و سپس به متخصص اطفال مراجعه کنید.

عوامل اصلی شب ادراری در کودکان

بروز علائم شب ادراری کودکان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی ترس و شوکه شدن از یک عامل بیرونی، کودک را دچار این اختلال می‌کند، همچنین سابقه شب ادراری در پدر و مادر نیز احتمال درگیری کودک

را افزایش می‌دهد. اما به هر ترتیب، ۳ عامل اصلی و اساسی شب ادراری کودکان عبارتند از:

    ۱- مثانه قدرت کافی برای کشیده شدن و نگه داشتن ادرار در طول شب را ندارد. (مشکل مثانه)

    ۲- شب‌ها، ادرار زیادی تولید می‌شود. (مشکل کلیه)

    ۳- کودک زمانی که مثانه پر است، از خواب بیدار نمی‌شود. (مشکل مغز)

در نوزادان و کودکان زیر یک سال ارتباط بین مغز و مثانه به صورت کامل شکل نگرفته است. هر زمانی که مثانه احساس پر بودن داشته باشد، خود را خالی می‌کند. هر چه کودک بزرگ‌تر می‌شود این ارتباط بیشتر شکل می‌گیرد و این موضوع به کودک کمک می‌کند تا خود زمان تخلیه مثانه را مشخص کند. این کنترل در ابتدا در طول روز شکل می‌گیرد و برای شکل‌گیری آن در طول شب باید زمانی صرف شود.

 

بیشتر بدانید:

علائم بیماری قند خون

علائم بیماری فشار خون در بدن

علائم بیماری گوارشی

علائم سرطان سینه در زنان

 

درمان شب ادراری چیست ؟

قبل از هرچیزی لازم است بدانید که درمان شب ادراری کودکان 8 ساله با کودکان با سنین پایین یا بالاتر متفاوت است. گاهی این مشکل با اصلاح سبک زندگی قابل حل بوده و گاه نیاز به مصرف دارو برای شب ادراری کودک و نوجوان احساس می‌شود. در هر صورت این پزشک است که نحوه درمان را تشخیص خواهد داد.

بعد از این که به پزشک برای تشخیص و درمان شب ادراری مراجعه کنید، پزشک سابقه پزشکی سابقه پزشکی کودک را کنترل کرده و در مورد علائم شب ادراری کودکان سوالاتی را مطرح می‌کند. اینکه آیا کودک زیاد ادرار می‌کند یا نیاز دارد که برای رفتن به دستشویی سریع بدود و یا اینکه آیا در هنگام دفع ادرار احساس سوزش دارد یا خیر؟

پزشک در مورد الگوی خواب کودک و سابقه بیماری در خانواده هم سوالاتی مطرح می‌کند. برای تشخیص دقیق تر آزمایش ادرار کامل کودک گرفته می‌شود. در این آزمایش نشانه‌های بیماری و یا عفونت مشخص می‌شود. البته بسیاری از کودکان مبتلا به شب ادراری، هیچ نشانه ای در آزمایش ادرار ندارند. معمولاً نیازی به گرفتن عکس رادیولوژی اشعه ایکس نیست.

در بعضی از موارد، راه‌های درمان بسیار ساده است. برای مثال می‌توان از زنگ هشدار برای درمان استفاده کرد. بهتر است که با استفاده از زنگ هشدار کودک یکبار در نیمه‌های شب از خواب بیدار شده و به دستشویی برود.

بعد از چند بار مغز می‌آموزد که با هر بار به صدا در آمدن زنگ باید از تخت خواب بلند شده و به دستشویی برود. برای طی کردن این روند درمانی باید یکی از والدین حضور فعال داشته باشد تا مطمئن شود که کودک به طور کامل بلند شده و به دستشویی می‌رود. پس از مشورت با پزشک اگر دارودرمانی نیاز باشد هم می‌توان از دارو استفاده کرد.  

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر