اختلال پرخوری چیست ؟ + راه‌های درمان

شاید فکر کنید پرخوری کردن تنها از علاقه زیاد به غذا نشات می‌گیرد اما باید گفت پرخوری به تنهایی ناشی از علاقه بی‌ حد و حصر به غذا نیست بلکه می‌تواند نشانه‌ای از نوعی اختلال باشد.
اختلال پرخوری چیست ؟ + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۴۲۲۹

اختلال پرخوری چیست ؟

اختلال پرخوری به صورت خوردن مداوم و اجباری و اغلب سریع مقادیر زیاد غذا، تا جایی که درد یا ناراحتی ناشی از پر شدن بیش از حد شکم ایجاد شود، تعریف می‌‌شود. این اختلال بیشتر از ۳.5 درصد زنان و ۲ درصد مردان ایالات متحده را درگیر کرده و تبدیل به دومین اختلال رایج خوردن در کشورها شده است. در زنان، این اختلال بیشتر در اوایل بزرگسالی شایع است اما در مردان، این اختلال با رسیدن به میانسالی بروز می‌کند.

اختلال پرخوری نوعی بیماری مزمن است که می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد.

وقتی به اختلال پرخوری مبتلا هستید، در مدت کوتاهی، بیشتر از حد معمول غذا مصرف می‌کنید. این بیماری همراه با پریشانی و عدم کنترل رفتار است.

به منظور تشخیص بیماری، باید نشانه‌های زیر در بیمار مشخص باشد:

افزایش سرعت غذا خوردن نسبت به حالت معمولی؛

مصرف غذا تا جایی که به‌خاطر پر بودن، حس خوبی نداشته باشید؛

مصرف مقدار زیاد مواد غذایی بدون اینکه حس گرسنگی به سراغ‌مان بیاید؛

تنها غذا خوردن به این خاطر که حس خجالت و شرمندگی می‌کنیم؛

احساس گناه کردن و تنفر از خود.

افراد مبتلا به اختلال پرخوری اغلب به‌خاطر پرخوری، افزایش وزن و عدم تناسب اندام، بسیار غمگین و پریشان هستند. البته ممکن است که افراد به‌خاطر مراسمی خاص شروع به پرخوری کنند که رفتاری کاملا متفاوت از اختلال چاقی است.

برای تشخیص این بیماری، شما باید حداقل به مدت یک ماه، یک روز در هفته را به پرخوری بگذرانید. شدت آن از متوسط (۱-۳ بار در هفته) تا شدید (۱۴ بار یا بیشتر در هفته) متفاوت است.

علت بروز اختلال پرخوری چیست ؟

علل وقوع آن کاملا مشخص نیست، اما مجموعه‌ای از عوامل وجود دارند که ریسک ابتلا را بالاتر می‌برند. از جمله این عوامل عبارتن از ژنتیک، جنسیت، تغییران درون مغز، اندازه بدن، تصویر بدن، پرخوری کردن، آسیب‌های عاطفی و سایر علل روانشناختی.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

خطرات اختلال پرخوری برای بدن

اختلال پرخوری می‌تواند باعث خطرات جسمی، احساسی و اجتماعی شود. ۵۰ درصد از افراد مبتلا به این عارضه، دچار چاقی هستند. چاقی نیز باعث افزایش ریسک سرطان، دیابت ، ناراحتی‌های قلبی و عروقی و در نهایت سکته می‌شود.

روش‌های درمانی

روان‌درمانی برای فرد مبتلا، بسته به علت بیماری، سختی آن و اهداف هر فرد متفاوت است. این درمان می‌تواند بر پرخوری ، وزن زیاد، تصویر بدن، مشکلات ذهنی یا ترکیبی از اینها تمرکز کند.

روان‌درمانی شامل درمان شناختی رفتاری، روان‌درمانی بین فردی، روان‌درمانی دیالکتیکی، درمان‌های کاهش وزن و دارو درمانی است. این فعالیت‌ها می‌توانند به‌صورت فردی یا گروهی صورت گیرند.

برای بعضی‌ها، فقط یک روش درمانی کفایت می‌کند و برای برخی دیگر، به منظور دستیابی به روشی صحیح باید از ترکیب چند روش استفاده کرد.

چگونه پیشگیری کنیم ؟

برای پیشگیری از بروز اختلال پرخوری و پیشرفت آن بهتر است اگر در بدو امر احساس پرخوری دارید مواد غذایی مصرفی و حالت روحی خود را ثبت کنید بدین معنی که تشخیص عوامل تحریک‌کننده‌ای که باعث می‌شوند تا دست به پرخوری بزنید، قدم مهمی در مواجهه با این عارضه است. در قدم بعدی روی تمرکز ذهنی خود کار کرده و مواد غذایی سالم را انتخاب کنید. در نهایت هم ورزش منظم و خواب کافی را در برنامه زندگی‌تان گنجانده و در اولویت قرار دهید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر