علائم دیسک کمر

یکی از دردهای رایج بین بیشتر مردم کمردرد است که گاهی اوقات حتی پیر و جوان هم نمی‌شناسد. گاهی اوقات کمردرد درست زمانی که اصلا انتظارش را ندارید ظاهر می‌شود و شما را غافلگیر می‌کند.
علائم دیسک کمر
کد خبر : ۵۴۵۴

 ممکن است جلوی تلویزیون نشسته باشید و زمانی که می‌خواهید از جایتان بلند شوید ناگهان درد شدیدی در ناحیه کمرتان شروع به منتشر شدن کند. در این شرایط آیا ممکن است دچار دیسک کمر شده باشید؟ با اینکه نباید خیلی هم بدبین بود اما اگر دردهایتان ادامه‌دار و پیش‌رونده باشد دیگر باید کمی حساسیت به خرج دهید و علائم را بررسی کنید.

دیسک کمر چیست؟

ستون فقرات از مجموعه‌ای از استخوان‌ها (مهره‌هایی) که روی هم قرار گرفته‌اند تشکیل شده است. از بالا به پایین، ستون فقرات شامل ۷ استخوان یا مهره در ستون فقرات گردنی، ۱۲ مهره در ستون فقرات ناحیه توراسیک (قفسه سینه) و ۵ مهره در ستون فقرات ناحیه کمر است. به‌علاوه در قسمت انتهایی ستون فقرات، استخوان خاجی (ساکروم) و دنبالچه قرار دارند. این مهره‌ها توسط دیسک‌ها محافظت می‌شوند. دیسک‌ کمر با جذب ضربه‌هایی که ناشی از فعالیت‌های روزمره (نظیر راه‌رفتن، بلندکردن و چرخیدن) هستند، از مهره‌ها محافظت می‌کنند.

هر دیسک کمر از دو بخش تشکیل شده است: یک بخش داخلی نرم که حالت ژلاتینی دارد و یک حلقه بیرونی سخت. ضعیف شدن یا صدمه دیدن می‌تواند باعث بیرون زدن قسمت داخلی دیسک از حلقه بیرونی شود. این وضعیت، لغزش، فتق یا پرولاپس دیسک نیز نامیده می‌شود که سبب بروز احساس درد و ناراحتی شدیدی در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود.

علائم دیسک کمر

خارج‌شدن قسمت داخلی دیسک، مواد شیمیایی‌ای را آزاد می‌کند که این مواد ممکن است عصب‌های اطراف را تحریک کنند و سبب بروز التهاب و درد شوند؛ گاهی اوقات نیز به زیاد ممکن است بیمار در ناحیه کمر احساس درد کند. دیسک کمر همچنین می‌تواند به عصب‌ها فشار وارد کند و از طریق این فشرده‌سازی سبب بروز درد شود.

علائم و نشانه‌های دیسک کمر، به محل قرارگرفتن دیسک و این که آیا دیسک به عصب فشار آورده یا نه بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

 

رایج‌ترین علائمی که فرد دچار دیسک کمر تجربه می‌کند، عبارت‌اند از:

 درد در ناحیه پاها: در این شرایط، علاوه بر درد در ناحیه کمر معمولا در ناحیه باسن، ران و ساق پا نیز احساس درد خواهید کرد. به‌علاوه ممکن است در قسمتی از مچ پا نیز درد داشته باشید. این درد ممکن است با حرکت کردن، سرفه، عطسه یا ایستادن به مدت طولانی مدت تشدید شود.

بی‌حسی یا احساس سوزن‌سوزن شدن: افراد مبتلا به دیسک کمر اغلب در ناحیه عصب‌های آسیب‌دیده، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن منتشر شونده را تجربه می‌کنند.

ضعیف شدن: گاهی عضلاتی که با اعصاب آسیب‌دیده در ارتباط هستند نیز ضعیف خواهند شد. این وضعیت می‌تواند باعث شود که زمین بخورید یا روی توانایی‌تان در بلندکردن یا نگه‌داشتن اجسام تاثیر بگذارد. برخی از افرادی که دچار دیسک کمر هستند هم هیچ علائمی ندارند. در این شرایط فرد تا زمانی که آزمایش ندهد متوجه نمی‌شود که دچار دیسک کمر شده است.

درمان دیسک کمر به چند صورت انجام می‌شود:

 اول از همه درمان دارویی است. داروهایی که برای درمان دیسک کمر استفاده می‌شوند، معمولا علائم را در عرض چند روز یا چند هفته کاهش می‌دهند و شامل مسکن‌ها، تزریق استروئید‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی هستند. مرحله بعد هم فیزیوتراپی و بعدتر از آن جراحی است.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر