علائم بیماری پیرچشمی

مانند بسیاری از بیماری‌ها که خودشان را در سنین بالا نشان می‌دهند، چشم هم عضوی از بدن است که در سنین بالای ۵۰ سالبیشتر دچار بیماری و فرسودگی می‌شود.
علائم بیماری پیرچشمی
کد خبر : ۵۲۹۸

به عنوان مثال پیر چشمی یکی از شایع ترین بیماری‌های چشم است که در سنین بالای ۵۰ سال رخ نمایان می‌کند. این بیماری عدسی چشم را درگیر می کند. عدسی چشم قسمتی از چشم است که در پشت مردمک چشم و بین مایع زلالیه و زجاجیه وجود دارد و وظیفه آن متمرکز ساختن نور روی شبکیه چشم است. در واقع عمل تطابق چشم بر عهده عدسی قرار دارد. این بیماری می‌تواند مشکلات متعدد بینایی را برای فرد به وجود آورد. از این رو و به همین دلیل هم آشنایی با این بیماری و درمان به موقع آن اهمیت بالایی دارد..

عوامل بیماری پیر چشمی چیست؟

در بیماری پیر چشمی عدسی کدر می شود و قدرت تطابق و انعطاف آن کاهش پیدا می کند. منظور از قدرت تطابق، توانایی عدسی چشم در تغییر تمرکز چشم از روی اشیاء دور به روی نزدیک و بالعکس است. قدرت تطابق، به فرد این امکان را می دهد که بتواند فاصله بین دو شیء را به خوبی تشخیص دهد. هر عاملی که سبب تغییر و کاهش توانایی عدسی چشم در تطابق شود؛ به عنوان عامل پیرچشمی در نظر گرفته می شود. مهم ترین عوامل بیماری پیرچشمی عبارتند از:

شل شدن ماهیچه‌های مژگانی و سخت شدن عدسی چشم.

مراقبت صحیح از چشم‌ها مانند یوگای چشم می‌تواند تا حدودی این بیماری را به تاخیر بیندازد.

سایر عوامل محرک در ایجاد پیر چشمی هم عبارتند از::

• بالا رفتن قند خون

• وارد شدن آسیب به چشم و شل شدن ماهیچه های مژکی

• دوربینی

علائم بیماری پیرچشمی کدامند؟

گاهی اوقات پیرچشمی و علائمش با دوربینی اشتباه گرفته می‌ود. چون علائم این دو شبیه هم است. البته در دوربینی عدسی چشم کوتاه‌تر از حالت عادی می‌شود؛ در حالی که در پیر چشمی اندازه نرمال عدسی تغییر نمی‌کند بلکه انعطاف پذیری آن کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه فرد به خوبی نمی‌تواند اشیاء نزدیک را مشاهده کند. البته علائم پیرچشمی می‌تواند از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

 

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

 

برخی از مهم ترین علائم پیرچشمی عبارتند از:

ایجاد مشکل در مطالعه

اگر افراد نتوانند نوشته های ریز را در نور نسبتاً کم مطالعه کنند؛ می توان احتمال داد که این افراد دچار پیری چشم شده باشند.

سر درد

اگر افراد اقدام به انجام کارهای ظریف و ساده کنند ممکن است بعد از گذشت مدت زمان نسبتاً کوتاهی دچار خستگی، سر درد و خواب آلودگی شوند.

تاری دید

افراد در هنگام مشاهده اجسام نزدیک دچار تاری دید می شوند.

بالا رفتن نمره آستیگمات چشم

سوزش چشم

بالا رفتن اختلاف قدرت دید دو چشم

روش های درمان

برای درمان پیری چشم متخصص در ابتدا از طریق معاینات چشمی و تست استاندارد بینایی این بیماری را تایید می کند. سپس با توجه به شرایط فرد، بیمار نحوه درمان را مشخص می کند.

مهم ترین روش های درمان پیرچشمی عبارتند از:

عینک

عینک های دو کانونی و تدریجی رایج ترین انواع عینک برای درمان پیرچشمی هستند. با استفاده از عینک های دو کانونی فرد می تواند در دو نقطه تمرکز کند و هر دو نقطه را به صورت شفاف مشاهده کند. علاوه بر این عینک ها، ممکن است متخصص عینک های مطالعه را نیز برای فرد تجویز کند.

جراحی با لیزر

در جراحی عدسی سفت شده خارج می‌شود و یک عدسی جدید جایگزین آن می‌شود.

کراتوپلاستی هدایتی

در این روش با استفاده از امواج رادیویی انحنای قرنیه افزایش پیدا می‌کند.

لنز تماسی

اگر بیمار با عینک مشکل داشته باشد پزشک می‌تواند برای او لنزهای تماسی چندکانونی را تجویز کند.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر