علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

کمتر کسی است که دست کم یک بار در عمرش با گوش‌درد مواجه نشده باشد. یک درد کلافه‌کننده که چیزی کم از سردرد و دندان درد ندارد!
علائم عفونت گوش و راه‌های درمان
کد خبر : ۶۲۳۹

درد در ناحیه گوش معمولا به خاطر وجود عفونت در همان ناحیه ایجاد می‌شود. عفونت‌های گوشی اغلب به صورت خود به خود رفع می‌شوند و گوش از عفونت پاکسازی می‌شود. درمان این عفونت های گوشی می تواند دردناک باشد. گاهی برای درمان عفونت‌های موجود در گوش از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. در برخی از افراد عفونت‌های چند گانه گوش ایجاد می‌شود و این امر به تنهایی می‌تواند سبب بروز مشکلات شنوایی شدید و عوارض دیگر شود.

دلایل عفونت گوش

جرم‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌تواند سبب عفونت گوش شوند. شیوه ابتلای فرد می‌تواند در نوع عفونتی که به آن دچار می‌شود تاثیر بگذارد. افرادی که از لحاظ جسمانی  سیستم ایمنی ضعیف تری دارند نسبت به افراد دیگر بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند. همچنین باید در نظر داشت که کودکان و نوزادان نیز نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب‌های عفونت گوش قرار می‌گیرند.

علائم عفونت گوش

از علائم عفونت گوش می‌توان به نشانه‌های زیر اشاره کرد:

درد گوش، احساس خارش در گوش، احساس درد در قسمت داخلی گوش، تب، احساس پرش در گوش، احساس پر و مسدود بودن گوش، کاهش شنوایی، حالت تهوع یا استفراغ، بد خلقی و خواب بی قرار.

آیا عفونت گوش مسری است؟

سوالی که برای عموم مردم پیش می‌آید این است که آیا عفونت گوش مسری است؟ پاسخ منفی است. عفونت گوش نمی‌تواند مسری باشد و از یک انسان به انسان دیگر منتقل شود اما نکته قابل توجه این است که سرماخوردگی و آنفولانزا می‌تواند  دو عامل اصلی در عفونت‌های گوش باشند که خب این دو عامل می‌تواند مسری باشند. در واقع جرم‌ها می‌توانند به راحتی از طریق دهان و بینی  در هنگام عطسه یا سرفه از فردی به فرد دیگر سرایت کرده و در نهایت به عفونت گوش بیانجامد.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

 

راه‌های درمان عفونت گوش

درمان عفونت گوش بستگی به سن، شدت عفونت، ماهیت عفونت و اگر مایع برای مدت طولانی در گوش میانی باقی بماند، بستگی دارد.

اگر عفونت گوش خفیف باشد، بسته به سن، پزشک ممکن است قبل از تجویز آنتی بیوتیک، چند روز صبر کند تا ببیند که آیا عفونت به خودی خود از بین می رود یا خیر. اگر با معاینه بعدی عفونت همچنان برجا باشد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. اگر پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز می کند، آن را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. حتی اگر احساس بهتری دارید و درد از بین رفته، مصرف دارو را تا زمانی که به شما گفته نشده است قطع نکنید چون اگر همه داروها را مصرف نکنید، عفونت ممکن است عود کند.

برای کم شدن درد هم استامینوفن می‌تواند کمک‌کننده کند. همچنین می‌توان قطره‌های تسکین‌دهنده گوش را نیز تجویز کرد. این داروها معمولاً ظرف چند ساعت شروع به کاهش درد می‌کنند.

درمان خانگی

به جز داروهایی که در بالا ذکر شد، با انجام کارهایی در منزل می‌توان به کمتر شدن حالت ناخوشایند درد گوش کمک کرد. برای مثال استفاده از کمپرس سرد و گرم، استفاده از روغن زیتون، استفاده از قطره‌های گوش، استفاده از درمان کایروپراکتیک، استفاده از روغن درخت چای، خوابیدن به گونه‌ای که گوش شما تحت فشار قرار نگیرد، انجام تمرینات ورزشی مرتبط با گردن، استفاده از زنجبیل، استفاده از سیر و استفاده از آب اکسیژنه هم برای افرادی که دچار گوش‌درد شده‌اند توصیه می‌شود.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر