علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

دانه‌های ریز و قرمز همراه با تب و التهاب. این‌ها نشانه نوعی بیماری است که بیشتر در کودکان بین ۴ تا ۶ سال شایع است.
علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان
کد خبر : ۷۱۴۸

سرخک نوعی عفونت دوران کودکی است که در اثر نوعی ویروس ایجاد می‌شود. این بیماری که زمانی بسیار رایج بود، الآن تقریباً همیشه می‌تواند با واکسن پیشگیری شود. سرخک که به آن روبلا هم گفته می‌شود، می‌تواند برای کودکان کوچک خطری جدی محسوب شود. در حالی که به دلیل دریافت روزافزون واکسن سرخک، میزان مرگ و میر در سراسر جهان رو به کاهش است، این بیماری هنوز در سال بیش از ۱۰ هزار نفر را که اکثراً زیر پنج سال هستند، به کام مرگ می‌فرستد.

علائم سرخک

علائم سرخک حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود. علائم و نشانه های سرخک معمولاً شامل موارد زیر است: تب، سرفه خشک، آبریزش بینی، گلودرد، چشم های ملتهب (ورم ملتحمه)، لکه های سفید ریز با مرکز سفید مایل به آبی روی یک پس زمینه قرمز که در داخل دهان و روی لایه داخلی گونه وجود دارد – که به آنها لکه‌های کوپلیک نیز می گویند. این لکه‌های بزرگ و مسطح اغلب روی هم می‌افتند.

درباره عفونت و دوره نهفتگی آن هم باید گفت که برای ۱۰ تا ۱۴ روز اول بعد از آلوده شدن، ویروس سرخک به صورت نهفته می ماند. در این مدت هیچ نشانه و علائمی از سرخک دیده نمی‌شود. به همین دلیل هم واگیری آن ممکن است. فرد مبتلا به سرخک می‌تواند حدود هشت روز ویروس را به دیگران منتقل کند، که چهار روز قبل از ظاهر شدن بثورات شروع شده و ۴ روز پس از ایجاد بثورات خاتمه می‌یابد.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

 

دلایل ابتلا به سرخک

سرخک یک بیماری بسیار مسری است که توسط ویروسی ایجاد می‌شود که در بینی و گلوی کودک یا بزرگسالی که مبتلا شده تکثیر می‌شود. سپس هنگامی که فرد مبتلا به سرخک سرفه، عطسه یا صحبت می کند، قطرات آلوده در هوا پخش می شوند، جایی که سایر افراد می توانند آنها را تنفس کنند.

قطرات آلوده همچنین ممکن است روی سطحی فرود بیایند، جایی که برای چند ساعت فعال و مسری باقی می مانند. شما می توانید با قرار دادن انگشتان در دهان یا بینی خود و یا مالیدن چشم های خود پس از لمس کردن سطح آلوده، به ویروس آلوده شوید.

حدود ۹۰ درصد از افراد مستعد که در معرض شخص آلوده به ویروس قرار دارند، آلوده خواهند شد.

راه‌های پیشگیری از سرخک

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می کند که کودکان و بزرگسالان برای جلوگیری از سرخک واکسن بزنند.

واکسن سرخک در کودکان

برای جلوگیری از سرخک در کودکان، پزشکان معمولاً اولین دوز واکسن را بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی به نوزادان می زنند و دوز دوم آن به طور معمول بین ۴ تا ۶ سال تجویز می شود.

اگر شما بزرگسالی هستید که دچار بیماری زمینه‌ای هستید یا در بیمارستان کار می‌کنید لازم است نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کنید. با اینکه درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد اما محققان دریافته‌اند مصرف ویتامین آ می‌تواند اثرات بیماری را تا حدی کاهش دهد. همچنین استفاده از تب‌برها هم برای کاهش علائم تب اهمیت دارد.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر