کدام خوراکی‌ها کبد را چرب می‌کنند ؟

کبد محل اصلی سوخت و ساز چربی در بدن است. اگر چربی زیادی از رژیم غذایی وارد بدن ما شود، کبد نمی‌تواند متابولیسم چربی را بطور صحیح انجام دهد.
کدام خوراکی‌ها کبد را چرب می‌کنند ؟
کد خبر : ۱۴۵۵۶

در نتیجه، چربی در سلول‌های کبد رسوب می‌کند و منجر به آسیب سلول‌های کبد و ایجاد بیماری کبد چرب می‌شود. در باور عموم استفاده از چربی باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شود اما در واقع اینطور نیست. بسیاری از غذاها چرب نیستند اما کبد را چرب می‌کنند مانند قند و شکر.همه جا درباره غذاهای مفید برای کبد چرب اطلاعات داده می‌ود اما باید بدانیم استفاده از کدام نوع خوراکی‌ها کبد را چرب و بیمار می‌کند ؟

غذاهای سرخ شده و شور

مصرف بیش از حد غذاهای سرخ شده، می‌تواند کالری دریافتی را افزایش دهد و منجر به چاقی شود. چاقی یکی از دلایل شایع بیماری کبد چرب است. غذاهای سرخ شده روغن زیادی دارند که اگر به دفعات مصرف شود باعث می‌شود چربی در کبد رسوب کند. علاوه بر همه این‌ها، مواد غذایی دارای کربوهیدرات مانند سیب زمینی وقتی در حرارت بالای ناشی از سرخ شدن قرار می گیرند، تولید نوعی ماده سمی می‌کنند که برای بدن مضر است. مطالعات همچنین نشان داده افرادی که نمک زیادی مصرف می‌کنند، ریسک بیشتری برای ابتلا به کبد چرب دارند.

گوشت

گوشت‌ گوساله و کالباس‌ سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند. انجمن گوارش آمریکا توصیه می‌کند افراد مبتلا به بیماری کبد چرب سعی کنند تا حد امکان از مصرف این غذاها پرهیز کنند.

میوه‌های مضر برای کبد

میوه های مضر برای کبد چرب کدام‌ها هستند؟ برخی افراد تصور می‌کنند قند موجود در میوه‌جات که فروکتوز نام دارد، به هر مقدار که میل شود ضرری ندارد. درست است که فروکتوز نسبت به قند و شکر سالم‌تر است، اما فروکتوز هم در مصرف بیش از حد، قند خون را افزایش می‌دهد و عوارضی به همراه دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود همه افراد روزی ۲ تا ۴ واحد میوه میل کنند، نه بیشتر و نه کمتر. شاید بپرسید که آیا موز برای کبد خوب است یا خیر. به طور کلی موز برای کبد مضر نیست اما سعی کنید مصرف آن را به ۱ تا ۲ عدد در روز محدود کنید و بیشتر از این مقدار مصرف نکنید.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

 

تنظیم میزان کالری

برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، یک استراتژی مهم کاهش وزن است. حتی ۵% کاهش وزن بدن می‌تواند میزان چربی کبد را کاهش دهد. البته این کاهش وزن باید اصولی و با سرعت منطقی باشد.

از آنجایی که یکی از نگرانی‌هایی که درباره افراد مبتلا به کبد چرب الکلی وجود دارد سوء تغذیه است، تحقیقات نشان می‌دهد کالری دریافتی بهینه برای افراد مبتلا به این بیماری حدود ۲۰۰۰ کالری در روز است. کالری دریافتی باید شامل ۱.۲ تا ۱.۵ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن باشد. مصرف وعده‌های غذایی کوچک‌تر در فواصل زمانی کمتر، می‌تواند باعث بهبود جذب غذا شود.

مصرف مشروبات الکلی برای کبد چرب ضرر دارد؟

الکل روی کبد اثر می‌گذارد و می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری کبد چرب و سایر مشکلات از جمله سیروز شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر